Hon kämpar för tryggare väg
Den nybyggda och växande stadsdelen Björkris i norra Kungsbacka är populär bland barnfamiljer. Här har bland annat Trollängen bostad byggt hyreslägenheter, och planer finns på betydligt fler bostäder.
En av fördelarna som lockar är närheten till områdets skola och förskola. Men trots att tvåbarnsmamman Petra McLean kan se skolans entré från sin ytterdörr så känner hon obehag när sexåriga dottern Kelly går dit själv. Orsaken är den vältrafikerade Björkrisvägen som skär genom området, och som Kelly måste korsa.
– Jag ser henne stå vid vägen i sin reflexväst, och folk bara susar förbi. Det ska inte behöva vara så. Men det finns inga övergångsställen i hela området. Det är svårt att ta sig över på ett säkert sätt, säger Petra.
I hela området gäller 30 kilometer i timmen. Vid skolingången finns en så kallad gångpassage, en upphöjning i vägbanan som ska få bilister att sänka farten. Men den är inte markerad och därmed lätt att missa.
Nu har Petra McLean startat en namninsamling för att få kommunen att agera, helst med ett övergångsställe och en skolskylt. Hittills har ungefär 180 personer skrivit på. Hon har också uppmärksammat problemet på kommunens Facebooksida.
– Folk tycker att det är bra. Jag känner mig jättetjatig, men man får ju inte ge sig, säger hon.
Men än så länge planerar inte kommunen några åtgärder i Björkris. Den senaste hastighetsmätningen som gjordes förra hösten visar att 85 procent av bilisterna håller en hastighet på 31 kilometer i timmen utanför skolan.
– Det är ett väldigt bra resultat, så det föranleder inga extra åtgärder, säger trafikingenjör Sara Johansson.
Däremot ska kommunen i år placera ut en flyttbar, digital skylt som varnar bilister när de kör för fort. Den kommer bland annat att stå i Björkris. Initiativet är en del av årets medborgarlöften som bland annat handlar just om barns trygghet och ökad trafiksäkerhet.
Under våren görs även en ny hastighetsmätning i den ständigt växande stadsdelen.
– Det är inte alltid så att det är så höga hastigheter. Men man kan uppleva det så när man står bredvid. Det kanske snarare är ett trygghetsproblem än ett trafiksäkerhetsproblem, kommenterar trafikingenjör Sara Johansson.