Hon vann fajt om tv-kanaler
Britt Tegneryd bor i en lägenhet på Bussatorpsvägen i Skultorp strax söder om Skövde. Hon flyttade in våren 2015 och i hyran på 7 294 kronor i månaden skulle ett visst tv-utbud ingå. Men ganska snart började flera kanaler att krångla.
– Kanal 5 och sjuan kunde jag över huvud inte se. Och även på andra kanaler var det ofta störningar, säger Britt Tegneryd.
I september 2017 anmälde Britt tv-problemen till sin hyresvärd Fastighets AB Rentus. Värden skickade reparatörer men inga åtgärder hjälpte.
– De tyckte nog att jag var en riktig gnällkäring och sa att det var omöjligt men jag vägrade ge mig, säger Britt.
– Det dröjde över ett år men med Hyresgästföreningens hjälp fick jag till slut det tv-utbud som jag betalar för. Dessutom fick jag nästan 3 000 kronor i hyresreducering som kompensation för problemen jag haft, säger Britt.
Fredrik Carlson är förvaltare på Fastighets AB Rentus. Han beklagar att Britt Tegneryds ärende drog ut på tiden men ger följande förklaring:
– Det tog väldigt lång tid innan vår kabelteveleverantör fick fram utrustning som kunde avhjälpa problemen med störningarna.
Hyresgästföreningens ärendehandläggare Ewa Hansson hjälpte Britt Tegneryd att få rätt.
– När inget annat hjälpte rekommenderade jag hyresgästen att deponera den del av hyran som skulle gå till tv-utbudet till länsstyrelsen, säger hon.
Innan det gick så långt åtgärdade dock värden problemet.
– Självklart ska hyresgästen ha det hon betalar för, säger Ewa Hansson.