Annons

Hos Rebecka läcker det in när det regnar: ”Man känner sig uppgiven”

Göteborg Minst 150 hyresgäster i Rebecka Stenmarks kvarter har fuktproblem på sina inglasade balkonger. För Rebecka har hyresvärdens försök att åtgärda läckaget inte räckt. Hon har fortfarande översvämning när det regnar.
Väggarna på Rebecka Stenmarks balkong bär tydliga spår av vatten som rinner längs de målade sidorna när det regnar.
Foto: Privat
Väggarna på Rebecka Stenmarks balkong bär tydliga spår av vatten som runnit längs de målade sidorna.

– Nu för någon månad sedan var de här. En person hängde i sele på fasaden. Då antar jag att de tätade utifrån. Efter det har jag ändå fått vattenläcka på balkongen.

Det säger Rebecka Stenmark, 25, som bor i en studentlägenhet på Mandolingatan i Frölunda, Göteborg. Hon har fått stå ut med skarp mögeldoft och har återkommande sjöar på sin inglasade balkong, vilket Hem & Hyra berättade om i vintras.

Läs ocksåRebecka bor i fukt och mögel – felanmälningarna fastnar hos värdenEfter ett drygt halvår i sin studentlägenhet är Rebecka Stenmark besviken på sin hyresvärd SGS. Fuktproblemen har gjort den inglasade balkongen obrukbar och märks även av inne i lägenheten.

Balkongen ska hålla tätt när det regnar. Men vatten tränger ändå in utifrån vid dåligt väder. Inte bara vid fönsterpartiet utan även längs betongväggarna. Några dagar före jul kom en hantverkare och målade dem med färg som skulle stå emot fukt. Nästan direkt började den nymålade ytan bukta av väta.

Nyligen var Rebecka Stenmark bortrest ett par veckor, och fönstren på balkongen var stängda. Under tiden regnade det. ”När jag kom hem var det en jättestor pöl. Mattan var helt blöt och det stod vatten under en stol.”
Nyligen var Rebecka Stenmark bortrest ett par veckor, och fönstren på balkongen var stängda. Under tiden regnade det. ”När jag kom hem var det en jättestor pöl. Mattan var helt blöt och det stod vatten under en stol.”

En del av problemet är att felanmälningen inte har fungerat. Rebecka Stenmark hyr sin lägenhet av SGS Studentbostäder, men huset ägs av den kommunala värden Poseidon. Eftersom felanmälningarna måste passera båda bolagen har det varit trögt att få problem åtgärdade.

Grannar vittnar om samma problem

Kanske har bristen på respons också avskräckt folk från att felanmäla. Det misstänker i alla fall Hyresgästföreningen. Efter Rebecka Stenmarks larm har juristen Sandra Nogueira och föreningens fastighetstekniker besökt fem olika lägenheter på Mandolingatan.

– Alla hade liknande problem, oavsett var i fastigheten lägenheten låg och i vilket väderstreck balkongen var, konstaterar Sandra Nogueira.

– Två hade pölar på golvet. De andra hade svartmögel för att det var så mycket fukt på balkongen. Det ska inte rinna utmed väggarna. Till slut blir det ju skador.

För att undersöka hur många fler hyresgäster som drabbats har Hyresgästföreningen under våren gjort en enkät bland samtliga 800 hushåll i de aktuella husen på Mandolingatan. Hälften av de 300 som svarat säger att de har fuktproblem kopplade till balkongerna, bland annat i ytterväggar.

Annons
Läs ocksåVärden felbedömde fuktskador – nu tvingas Miriam och hennes grannar flyttaMiriam Brattgård och hennes sambo har med bara några dagars varsel tvingats packa ihop sin lägenhet sedan en långvarig fuktskada blivit akut.

– Och då har inte alla lägenheter balkong heller. Vi blev väldigt förvånade att vi fick in så många svar, säger Sandra Nogueira.

Hyresgästföreningens Sandra Nogueira överraskades av hur många hyresgäster som svarade att de hade fuktproblem vid balkongerna. Nu hoppas hon att Poseidon ska ta problemen på allvar. ”Vi får avvakta och se om det händer någonting.”
Hyresgästföreningens Sandra Nogueira överraskades av hur många hyresgäster som svarade att de hade fuktproblem vid balkongerna. Nu hoppas hon att Poseidon ska ta problemen på allvar. ”Vi får avvakta och se om det händer någonting.”

Lappar och lagar i väntan på renovering

Poseidon har nu börjat försöka åtgärda läckorna genom att förstärka fasaden där vatten kan läcka in när det regnar. Hyresgäster uppmanas att fortsätta felanmäla, och det kan även bli aktuellt med punktinsatser inne i lägenheterna.

– Vi ser att vissa balkonger är mer drabbade än andra. Det är en placeringsfråga. Vi gör en pilotsatsning med dem som är mest drabbade och ser om det hjälper, säger Poseidons distriktschef Helga Valdimarsdottir.

Läs ocksåHemlös dömd till fängelse – tog sig in i tom lägenhet: "Vad ska man göra – ska man dö?"Krossat glas med blod på fönsterkarmen och två hander i handfängsel där en hand är i ett bandage med blod på.

Lösningarna är fortfarande tillfälliga. Om några år ska fasaderna rustas upp i samband med en stor stamrenovering. Först då räknar Poseidon med att kunna åtgärda fuktproblemen mer permanent.

Husen på Mandolingatan är byggda i början av 1960-talet och rymmer cirka 800 lägenheter.
Husen på Mandolingatan är byggda i början av 1960-talet och rymmer cirka 800 lägenheter.

– Vi har en hel del problematik i husen på Mandolingatan. Vi vet att det tränger in vatten. Då får vi torka ut och fixa och laga, och det är inte roligt att hålla på så. 2026 sätter första huset igång, och sedan kommer vi beta av dem ett i taget.

Rebecka Stenmarks lägenhet ska däremot vara fixad så långt det är möjligt, enligt Helga Valdimarsdottir.

– I hennes fall trängde det in i ytterväggen mot hennes vardagsrum. Det vill vi verkligen undvika. Men att man får vatten in på sin balkong även om den är inglasad, speciellt vid hårdare väder och om det blåser mycket, ser vi som rätt normalt. Det brukar vi gå ut med till våra hyresgäster.

Annons

Vatten tränger in när det regnar

Hemma i studentettan slipper Rebecka Stenmark numera möglet som hon hade i badrummet. Det tog värden hand om efter Hem & Hyras publicering. Men på balkongen har hon hittills inte märkt av att förstärkningarna har gett någon större effekt. Där tränger vatten fortfarande in via ytterväggen mot vardagsrummet.

Vädret är också torrare under sommarhalvåret när det inte regnar lika mycket, konstaterar Rebecka. Numera vågar hon inte ha fuktkänsliga saker på balkongen annat än längst in i ett hörn vid balkongdörren. Resten av ytan betecknar hon som ”risky zones”.

– Man känner sig uppgiven. Det känns som om man är en jobbig hyresgäst, fast man bara klagar på ganska basala grejer som också ligger i hyresvärdens intresse så att de ska slippa fuktskador.

På fredagen, strax innan denna publicering, skickar Rebecka Stenmark ett sms till Hem & Hyra. Då har hantverkare samma förmiddag varit på hennes balkong och borrat en avrinningsväg så att vattnet inte ska samlas i en pöl på golvet.

LÄS MER Så mycket kan din hyra sänkas vid fel i lägenheten

Läs också Missarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren” Värden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlott

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.