Annons

Hovrättens dom slår fast: Matos inte okej – ska inte behöva öppna fönstret vid matlagning

Örnsköldsvik Kampen för fräsch inomhusluft pågick i flera år och avgjordes till slut i Svea hovrätt. Den vägledande domen är tydlig: Matos är en brist i boendet som hyresgäster inte ska behöva tolerera. För Erika och hennes grannar betyder det att de efter 31 oktober slipper duscha bort fettlukten efter matlagning.
En äldre kvinna med förkläde och en handduk om huvudet står i ett kök där man ser en köksfläkt i bakgrunden.
Foto: Åsa Eriksson
Skyddande lager. Erika Manthey byter kläder och virar en handduk runt huvudet för att skydda sig mot stekos när hon lagar mat. "Så har jag gjort i flera år. Antingen det, eller så måste jag duscha efteråt."

En hyresgäst på andra våningen plockar ner sina brandvarnare.
Grannen, som har barnbarnen på besök, försöker föreslå andra rätter än pannkakor och köttbullar för att slippa ta fram stekpannan.
Hemma hos Erika Manthey plockas särskilda kläder och huvudbonad fram ur städskåpet.

Det är middagstid och de ­boende i höghuset på Tullgatan 3 i Örnsköldsvik har olika sätt att hantera den ­dåliga ventilationen som gör att hemmet fylls av stekos när de lagar mat. Ett problem som de fått leva med i många år.

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

– Oset lägger sig som en dimma i köket, det tränger in i klädkammaren och badrummet, berättar Erika Manthey.

Det innebär att om hon vill ­duscha av sig efter ­matlagningen så luktar badhandduken hon torkar sig med matos och sedan även ­kläderna hon tar fram ur ­garderoben.

– Då känner man sig ju ändå inte fräsch, säger Erika.

Läs ocksåHundratals fall av hot och våld mot fastighetsskötare – Henrik knivhotad: "Döden värsta scenariot"
Ett flervåningshus med vit fasad och rejäla inglasade balkonger.
Rum med vy. Huset vars fläktsystem nu ska ses över invigdes för bara sju år sedan.

Huset är relativt nytt och stod klart för inflyttning 2017. Det ligger på en ­attraktiv adress i Örnsköldsviks centrum, granne med hotell och restauranger, och med en vidsträckt utsikt mot havet från de stora inglasade balkongerna.

– Det är nära till allt och vi var jätteglada när vi fick flytta in. Allt var nytt och fräscht. Men vi märkte direkt att fläkten inte fungerade som den skulle, säger Erika, som bor med Richard Knafl i en trea på fjärde våningen.

En dam på en balkong med blommor.
De inglasade balkongerna blir ett extra vardagsrum. Boendekostnaden varierar mellan ungefär 12 500 och 13 000 kronor beroende på vattenförbrukningen som hyresgästerna betalar för individuellt.

Även grannarna hade problem. Trots maxläge på fläkten fick de inte bort matoset som satte sig i gardiner och textilier. Utsuget tycktes tvärtom bli sämre ju mer de vred upp effekten. Besökare undrade ofta över lukten som de möttes av redan i trappuppgången.

Hyresgästerna gjorde felanmälningar till hyresvärden Övikshem som i sin tur kontaktade miljö- och hälsoenheten på kommunen. OVK-besiktningar gjordes och luftflöden mättes. Men inget fel hittades. Enligt protokollet var ventilationen okej.

– Vi fick rådet av Övikshem att öppna ett fönster eller ställa balkongdörren på glänt för att vädra. Men det är ju inte meningen att man ska behöva göra så och det blev väldigt kallt att ha öppet på vintern, säger Thomas Lundgren som också bor i huset.

Äldre man på stol vid bord.
Thomas Lundgren som bor i samma hus störs också av att inte kunna vädra bort stekos.

2022 sökte Thomas tillsammans med sju grannar hjälp av juristerna på Hyresgästföreningen. Ärendet var komplicerat eftersom lukten och besvären var knepiga att bevisa. Det blev en segdragen process och inte förrän i maj 2023 prövades ärendet i Sundsvalls hyresnämnd.
Utfallet blev inte vad hyresgästerna hoppats på.

Annons

Under sammanträdet i hyresnämnden visade Övikshem upp den fackmannamässigt utförda och godkända OVK-besiktningen. Bostadsbolaget underströk också det faktum att de inte fått in några klagomål från hyresgästerna i de övriga 21 lägenheterna.

– Övikshem trodde på oss, att det var osigt, men de verkade inte tycka att det var så farligt, säger Erika.

Hyresnämnden gick på värdens linje och fastslog att matos helt enkelt är ”en mindre olägenhet som hyresgästerna får utstå”, som det står i beslutet.

Läs ocksåHyresgäst ringde hyresvärden 50 gånger om dagen – vräksDetaljbild, person med grått hår syns bakifrån inzoomat på örat och en hand som håller en mobiltelefon mot örat. En hyresgäst i Hudiksvall har ringt sin hyresvärd så mycket att det blivit ett arbetsmiljöproblem.

Men Hyresgästföreningen ville inte ge upp och juristerna hjälpte de boende att överklaga till Svea hovrätt.
Det visade sig vara ett riktigt beslut för hyresgästernas del. För hovrätten gör en helt annan bedömning än hyresnämnden.

Bild på en sten på en miniatyrbänk i turkos.
Efter flera års kamp kan hyresgästerna slappna av. Nu är det upp till Övikshem att ta tag i fläktproblemet.

Bostäderna anses inte vara fullt brukbara som bostäder på grund av den undermåliga köksventilationen.

Hovrätten konstaterar att ”problemet med matos utgör en sådan olägenhet och brist i hyresgästernas nyttjanderätt som objektivt sett inte ska behöva tålas”.

Domen kan inte överklagas och Övikshem ska senast den 31 oktober ha åtgärdat ventilationen i de berörda hyresgästernas lägenheter så att matos i köket kan avlägsnas även med stängda fönster och dörrar i lägenheten”, som hovrätten skriver i domslutet.

Domen kan väga tungt i liknande fall

Hyresgästföreningens jurist William von Wendel, som varit med och drivit målet, är extra glad över domen som kan vara värdefull även för andra hyresgäster.

– Min förhoppning är att beslutet kommer vara vägledande för hyresnämnder som ställs inför liknande ärenden i framtiden. Beslutet visar tydligt att en godkänd OVK inte per automatik innebär att lägenhetens ventilation är felfri, säger han.

Övikshem har nu mindre än två månader på sig att åtgärda ­ventilationen på Tullgatan 3 enligt ­hovrättens dom.

Annons

Men ­bostadsbolaget har ännu ingen aning om hur det ska gå till.

– Tidigare besiktningar har ju inte visat på att något är fel, och då är det svårt att åtgärda, säger Övikshems fastighetschef Peter Öberg.

Bild på en så kallad FT-fläkt.
Fläktarna på Tullgatan är av en vanlig modell, med ett så kallat FT-system (från- och tilluft). Det är ett mekaniskt ventilationssystem med två typer av fläktar: en som trycker in tilluft i bostaden, och en som suger ut från­luften.

Blev ni förvånade över domen i hovrätten?
– Jätteförvånade! Vi ­trodde att Svea hovrätt skulle göra samma bedömning som ­hyresnämnden. Det är förvånande att man inte ska ­kunna förlita sig på resultatet av en OVK-besiktning som ju är fackmannamässigt utförd, säger Peter Öberg.

– Dessutom föll domen i slutet på juni, mitt i semester­tider, så det är klart att vi ­känner oss lite pressade.

Vad är det för typ av fläktar i huset?
– Det är vanliga ­fläktsystem med från- och tilluftsanläggning efter gällande bygg­normer. Det används i hus sedan 90-talet över hela landet. Det ska inte kunna bli ett sådant här fel, men tydligen så är det något i funktionen i just det här huset som inte verkar funka.

Så vad händer nu?
– Vi har kontaktat entreprenören som byggde ­huset, de ska återkomma ­med en åtgärdsplan. De måste hitta felet och ­komma med en ­lösning skyndsamt, säger Peter Öberg.

En medelålders man med skägg och en logotyp för Övikshem.
Peter Öberg arbetar som fastighetschef på Övikshem, Örnsköldsviks kommunala bostadsbolag.
”Borde vara tacksamma”

Thomas Lundgren tycker att även Övikshem borde glädjas åt att det gick som det gick.

– Ja, faktiskt så borde de vara tacksamma för att vi säger till när något är fel. Nu kan de ju förhindra att lägenheterna och huset blir sunkigt, menar han.

Läs också Flyttstädade i tre dagar – fick ändå en faktura på 7000 kronor: "Vi fick en chock" Åkte till Gambia och blev sen med hyror – därför får hyresgästen ändå bo kvar Kurt, 83, isolerad i över fyra månader – nu är en ny hiss på plats

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.