Huges hisskommentar : ”Djupt olyckligt”
Hem & Hyra skrev förra torsdagen om att Huge Bostäder inte hade besiktat 32 hissar – men hissarna användes ändå av hyresgästerna. Hissarna skulle varit besiktade senast juli 2019. Men så var inte fallet enligt märkningen i hissen.
Hem & Hyra har sedan dess sökt bolaget för en kommentar och ställt ett antal frågor.
Bolagets kommunikationschef Cristina Gonzalez Pons, skriver i ett mejl att ”Det är djupt beklagligt att det blivit så här”.
Hon hävdar att det inträffade beror på att bolagets besiktningsföretag inte har gjort sitt jobb.
”Besiktningarna brukar utföras enligt en tidplan som vi lägger upp tillsammans med det externa besiktningsföretaget vi anlitar. Nu ser det tyvärr ut som att man har frångått planen men inte påtalat det för oss och då brustit i uppdraget. Vi har nu en dialog med företaget, som redan satt in extra resurser och förhoppningen är att alla hissar i Visättra ska vara åtgärdade under nästa vecka. Vi har alltså trott att besiktningarna följde planeringen, det vill säga att de skulle utföras senast 31 juli i år, och har inte fått några signaler om att de inte kunde genomföras i tid.”
Hon skriver vidare att alla hissar självklart ska vara besiktade och att bolaget förstår hyresgästernas oro. Men att hissarna, förutom besiktningen, också genomgår service fyra gånger per år, varav den senaste servicen skedde nyligen.
”I övrigt åtgärdas fel när hyresgästerna själva gör en felanmälan till hissentreprenören och vad vi kan se är alla felanmälningar på hissarna i Visättra som kommit in senaste tiden åtgärdade. Även belysningen i alla hissar verkar funka”.
Hem & Hyra har även ställt frågor om hur många hissar bolaget har och hur många som inte är besiktade i tid. Bolaget har inte svarat på frågorna men lovat att återkomma.