Hundra hyresgäster har bett värden om hjälp
Allt fler initiativ som bygger på volontärverksamhet startas upp i coronakrisen. Ett exempel är Hyresgästföreningens satsning ”Goda grannar”.
Men flera hyresvärdar erbjuder också hjälp med att underlätta vardagen för de hyresgäster som i praktiken lever isolerade i sina hem, bland annat Vätterhem i Jönköping.
— Vi har gjort ett utskick till alla våra hyresgäster över 70 år med en rad olika alternativ som man kan välja att få hjälp med. Utskicket är på svenska, engelska och arabiska och har gått till 1 600 enskilda bostäder, berättar Hanna Törnqvist, hållbarhetschef på Vätterhem.
Närmare 20 procent av det kommunala bostadsbolagets hyresgäster tillhör den grupp som av Folkhälsomyndigheten uppmanas att stanna hemma och undvika nära sociala kontakter.
Den som vill ha hjälp uppmanas att svara per post, telefon eller sms. Vätterhem erbjuder hjälp med inköp av livsmedel, sophantering och brådskande serviceärenden men också att någon helt enkelt ringer för att fråga hur det är. Hanna Törnqvist tycker att responsen visar att det finns ett behov och att alla inte kan få hjälp av nära och kära.
— Vi har ungefär ett 100-tal ärenden i gång. Merparten vill ha hjälp med att handla, berättar hon.
Servicen utförs i första hand av bolagets egen personal.
— Vi har anställt en person som är permitterad flygvärdinna och som enbart jobbar med det här nu. Antingen gör hon ärendena själv eller om någon annan utför det så följer hon ändå upp med hyresgästen hur det har gått.
Vätterhem samarbetar också med andra organisationer, som till exempel Hyresgästföreningen.
Det finns även andra hyresvärdar som erbjuder liknande insatser, som till exempel Stångåstaden i Linköping som hjälper hyresgäster i seniorbostäder att utföra vardagliga ärenden.