Hundratals fönster i behov att bytas hos Balder i Åstorp
Efter flera signaler och ärenden från hyresgäster som bor hos Balder i Åstorp/Hyllinge beslöt Hyresgästföreningen att genomföra en så kallad Ribb, rättslig inventering av befintlig bebyggelse.
Hyresgästerna kontaktades i området, cirka 200 ville att Hyresgästföreningen skulle komma och titta och under tre dagar gick jurister, förhandlare, verksamhetsutvecklare och förtroendevalda runt, lyssnade och inspekterade.
– Vi möttes av besvikna, upprörda hyresgäster med lägenheter med renoveringsbehov som de har rätt till. De har fått stå tillbaka för hyreshöjande renoveringar, säger Tobias Gradén, jurist på Hyresgästföreningen region norra Skåne.
Utmärkte sig gjorde dåliga fönster, enligt Hyresgästföreningen som kunde räknas i hundratals. Fönster som var genomruttna, som inte gick att öppna, som hade spruckna glas och som släppte in vind och kyla.
– Vissa så dåliga att de till och med släppte in ohyra, gråsuggor, som trivs i murket trä.
Balder säger att de välkomnar Hyresgästföreningens initiativ.
– Det är bra att de är alerta, det uppskattar vi, säger regionchef Jens Berglund.
Han håller dock inte med om att de har många klagomål.
– Inte i relation till hur många lägenheter vi har.
Balder äger cirka 750 lägenheter i Åstorp och Hyllinge.
Enligt Jens Berglund är fastighetsbolaget medvetet om att många fönster är dåliga.
– Därför håller vi nu på att byta ut dem, det är ett gigantiskt projekt och det är vår ambition att byta ut flera hundra under 1,5 år. Vi har gjort det i två fastigheter och ska göra det i tre till 2020. Jag kan förstå att hyresgäster vill att det ska ske på en gång men det måste få ta tid.
Jens Berglund säger att de också är medvetna om annat eftersatt underhåll och att det handlar om prioriteringar.
– Vi jobbar tio personer och har ökat personalstyrkan med hundra procent det senaste året i Åstorp, alla helhjärtat och med entusiasm för att få det så bra som möjligt. Konjunkturen har också gjort det svårt att hitta entreprenörer.
Att hyresgäster upplever att det utlovas åtgärder utan att det sedan händer någonting är enligt Tobias Gradén en av orsakerna till att de beslutade att göra en Ribb. Nu kommer Hyresgästföreningen att sammanställa en lista på saker som behöver åtgärdas och sedan kontakta Balder för en dialog.
– Vi hoppas på att det mesta åtgärdas omgående och vissa saker kan vi dra till hyresnämnden, säger Tobias Gradén.
PROBLEM MED VÄRDEN? Klicka här och gå med i FB-gruppen Värsta värden.
En Ribb, rättslig inventering av befintlig bebyggelse, är ett arbetssätt som kan sättas in när Hyresgästföreningen får starka signaler om problem hos en hyresvärd eller ett visst område. I stället för att hantera varje klagomål för sig gör jurister, förhandlare, och verksamhetsutvecklare en gemensam satsning.