Annons

Huset som värden glömde – nya klagomål från hyresgäster

Malmö De boende på Södra Bulltoftavägen 60 får själva reparera och ta hand om sitt hus. Värden har gått upp i rök och ignorerar hyresnämndens kallelser. Nu ställs nya krav på åtgärder.
Foto: Anders Paulsson
Södra Bulltoftavägen 60

Redan ute på gatan blir det tydligt att något löpande underhåll av fastigheten inte har utförts på lång tid. De flagnande fönsterkarmarna är helt genomruttna på flera ställen. Ena halvan av ett tvåglasfönster har trillat ut.

Huset ligger på Kirseberg i östra Malmö och ett stenkast från Beijers park. Mönstret går igen inne i lägenheterna och problemen har funnits i flera år. För två år sedan frystes hyrorna efter en överenskommelse mellan ombudet Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen.

Läs ocksåSå gör du om du får en felaktig faktura från värdenEn tudelad bild. Den till vänster föreställer en vänsterhand där bara tummen, med en rödmålad nagel, syns. Handen håller i ett tomt vitt papper där det står Inkasso högst upp. Den till höger är en porträttbild på en man med mörkt kort hår, kort svart skäggväxt och mustasch. Mörka ögonbryn. Han tittar in i kameran och ler svagt. Han har en gråblå tröja med snibbar, lätt uppknäppt i halsen. Bakgrunden är varmt gul.

Dolja Pavcevics bor på våning två. På golvet framför hennes diskbänk finns en reva i plastmattan och under den ett litet hålrum. Golvet sviktar under fötterna. Hon tror det har sitt ursprung i en felande kran på diskbänken och fukt som har letat sig ner i golvet.

– Det är precis där man står och lagar kaffe eller gör mat. Man får undvika att stå där annars kanske man hamnar nere hos grannen, säger hon.

Läs ocksåMissarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”En tudelad bild. Den till vänster föreställer en hand i en grå handske som torkar av en spis med en turkos trasa. Den till höger är en bild på en faktura från Uppsalahem, med namn och lägenhetsnummer etc är överstukna med svart tuschpenna.

– Man kanske borde flytta men det finns inga lägenheter. Det känns inte bra. Jag brukar ju vara mest här i köket och detta går mig på nerverna.

I taket ovanför henne, bredvid taklampan, syns en lång reva där tapeten har släppt.

Under en vandring mellan lägenheterna i huset pekar hyresgäster ut brist efter brist. De är för många för att nämna alla i en artikel men rör bland annat mögel, vattenskador, felande vitvaror och problem med varmvattnet.

Annons
Läs ocksåFuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för"En kvinna står vid ett fönster och tittar ut.

Nusura Nyendes kylskåp går inte att stänga och kylskåpet är sönderrostat undertill på grund av läckande kondens. Maten blir snabbt dålig i värmen.

Kylskåp har trasiga lister och går inte att stänga.

Hyresgästerna har på egen hand tvingats åtgärda problem, det gäller både utomhusmiljön och lägenheterna. De beskriver det som näst intill omöjligt att få hyresvärden att agera. Ugo Jurse berättar att sammanhållningen i huset har blivit bättre efter att de boende tagit itu med bristerna på eget initiativ.

– Det är ju för att vi ska kunna ha ett värdigt liv. Vi har fått ta tag i situationen själva, säger han.

– Han [hyresvärden] tar hellre böter på några tusen kronor än att laga ett fönster.

Han och andra i huset är missnöjda med Hyresgästföreningens agerande. De säger att representanter har varit på plats fler gånger under åren men att inget har hänt. Ugo Jurse menar att han “hade hunnit dö om han skulle vänta på byråkratin” och har själv renoverat sin lägenhet, och lagat en hel del andra saker i huset. Men han är noga med att poängtera att allt handlar om en gemensam insats från grannarnas sida.

Ugo Jurse visar vattenskador i trapphuset.

I somras lyckades en av de boende med stöd av Hyresgästföreningen driva igenom ett beslut om åtgärdsföreläggande mot fastighetsägaren, den 67-årige pensionären Per-Lennart Lundström. Hyresnämndens beslut var tydligt – det finns brister i huset och det måste värden se över.

Nu ligger ytterligare ett mål som rör samma hus och väntar på nämndens bedömning. Men det blir sannolikt fler då missnöjet i huset är stort.

Annons

– Det här området och grannarna är bra. Men det funkar inte när man ska hänga 200 strumpor i torkskåpet efter ett arbetspass. Torktumlaren har varit trasig i två år, säger Tina Knezevic som via Hyresgästföreningen ställt ett krav på åtgärder på ett tjugotal punkter.

Tina Knezevic

Det senaste beslutet i hyresnämnden gav Per-Lennart Lundström en tidsfrist för åtgärder till början av oktober. Om inget sker överväger Hyresgästföreningen att ta ett samlat grej på ärendena och begära en tvångsförvaltning, att värden tas ifrån ansvaret för huset. Än så länge har inga reparationer skett.

Hyresgäster som Hem & hyra pratat med säger att de inte sett till hyresvärden på flera år. Det är oklart hur Per-Lennart Lundström ställer sig till uppgifterna, han har inte svarat på ansökningarna till hyresnämnden.

“När sammanträdet inleds är inte Per Lundström närvarande”, står det i protokoll från början av sommaren. Underskrifter på delgivningskvitton visar dock att han känner till klagomålen.

Hem & Hyra har sökt honom på telefon flera gånger under sommaren men utan att få svar. Hans fru har uppgett att det är hon som sköter huset och det var även hon som skötte kontakterna med hyresnämnden 2012 då brister i fastigheten stod i fokus. I början av sommaren sade hon sig inte känna till några missnöjda hyresgäster men däremot mindre saker som behövde rättas till i huset.

Paret Lundström egna bostad, en vit mexitegelvilla som ligger djupt inbäddad mellan buskar och träd i ett villakvarter västra Malmö, står tom när vi besöker adressen. Enligt uppgifter från flera personer tillbringar paret stora delar av året utomlands.

Läs också Värden ville vräka sjuk man – hyresnämnden sa nej: "Fanns ingen utredning" Hyresgäster överklagar renovering – tar in egna experter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.