Hyr du av BRF? Tänk på det här: ”Behöver ifrågasätta”
Det borde egentligen vara väldigt enkelt. Som hyresgäst i en bostadsrättsförening ska du ha precis samma rättigheter som en vanlig hyresgäst. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.
Hem & Hyras granskning visar att hyresgäster i bostadsrättsföreningar fyra gånger oftare får problem med sitt boende, i jämförelse med hyresgäster med andra värdar. Det handlar bland annat om skador i bostaden, kalla lägenheter och vräkningshot – problem som hyresgäster vänder sig till Hyresgästföreningen med.
Kan finnas bristande kunskap
Enligt Johanna Lundmark, kommunikatör på Hyresgästföreningens servicecenter, kan det finnas bristande kunskaper hos personerna som styr föreningarna. När en bostadsrättsförening bildas sätter sig grannarna i huset i styrelsen. Att de då inte har samma kunskaper som en stor hyresvärd med lång erfarenhet av förvaltning är naturligt.
Johanna Lundmark berättar om bostadsrättsföreningar som godtyckligt skickar fakturor för arbete i lägenheterna till hyresgäster, precis på det sätt som de gör till dem som äger lägenheterna. Men hyresgäster ska i regel inte betala för underhåll.
– Föreningarna vet ofta inte riktigt vilka skyldigheter de har. Som hyresgäst bland bostadsrätter kan man behöva ifrågasätta mycket mer. Man måste söka information och kämpa. Trots att man har samma rättigheter som vanliga hyresgäster kan det krävas att man är lite mer påstridig, säger Johanna Lundmark.
Lägg känslorna åt sidan
Hon nämner också problemet med värden som granne, att det kan vara svårt att kräva att få en uttjänt spis utbytt av en privat vän eller något i porten man vill ha en bra relation med. För att lyckas behöver man lägga känslorna åt sidan och sköta det hela på ett sakligt sätt.
Bristande information är ett annat problem som kan drabba hyresgäster i bostadsrättsföreningar. Föreningen meddelar helt enkelt sina medlemmar via nyhetsbrev eller i en Facebook-grupp, men glömmer bort hyresgästerna.
– Om det är information som är viktig för alla, som berör hyresgästerna, måste den också delas på annat sätt. Hyresvärden måste skicka ut information i pappersform eller mejlform eller sätta upp lappar i trapphuset.
Något annat som skiljer en ordinär värd från bostadsrättsföreningen är ekonomin. Föreningar kan tjäna stora pengar på att säga upp hyresgäster och sedan sälja lägenheterna. Hem & Hyra kan visa att det är fyra gånger så vanligt att bli dragen till hyresnämnden med vräkning för hyresgäster i bostadsrätter än för vanliga hyresgäster.
Mikael Areskog, chefsjurist på Hyresgästföreningens region Stockholm, är inte förvånad över siffrorna.
– Vår känsla är att bostadsrättsföreningar i regel kan vara snabbare på avtryckaren än andra hyresvärdar när det gäller uppsägning av hyreskontrakt, eftersom de ser ett ekonomiskt intresse i det.
Hur kan det yttra sig?
– De kanske har sett att någon bor i lägenheten, men inte hyresgästen själv. Men så visar det sig att det bara är en förälder till hyresgästen som varit där och vattnat blommorna.
Att få sitt hyreskontrakt uppsagt och hamna i en tvist med grannarna kan vara uppslitande, något som Monica berättar om här.
– Även om man kan få juridisk hjälp i sådana här situationer så är det ju en oro som man får gå runt med under lång tid. Och det är lätt att få känslan av att alla grannar i porten vill att man ska flytta, säger Johanna Lundmark.
Vad finns det för råd att ge när man när man hamnar i ett sådant läge?
– Det är jättesvårt. Även om man har rätten på sin sida är känslan av att inte vara välkommen svår att komma runt.
… föreningens årsstämma närmar sig: I regel har man inte rösträtt eller rätt att vara med på stämman. Men man kan få be om att ta del av den offentliga informationen från mötet i efterhand.
… grannen i bostadsrätt säger ”Du kommer väl på städdagen?”: Det är föreningens ansvar att städa och man får ingen straffavgift om man inte dyker upp. Men det kan vara ett bra tillfälle att umgås med grannarna och bli en del av gemenskapen.
… föreningen vill bygga balkonger för alla i huset och planerar att höja hyran: De måste först informera hyresgästerna och be om deras godkännande. Om hyresgästerna säger nej kan föreningen ansöka om tillstånd hos hyresnämnden, men inget får byggas utan tillstånd.
… föreningen vill bygga en takterrass: Inför bygget måste även hyresgästerna tillfrågas. När terrassen är byggd ska även hyresgästerna få använda den. Gemensamma utrymmen får användas av alla i huset på samma sätt.
… föreningen startar en Facebook-grupp med info och diskussioner om huset: Man kan aldrig kräva att få gå med i en privat grupp, men enligt Johanna Lundmark på Hyresgästföreningens servicecenter vore det ”mycket olämpligt” att inte släppa in hyresgästerna i huset. Finns det information i gruppen som inte når hyresgästerna, måste de informeras via mejl eller anslagstavlor i trapphuset.
… det blivit en vattenskada i badrummet och föreningen kräver att hyresgästen ska betala: Har hyresgästen inte orsakat skadan ska den slippa betala. Här är det viktigt att kontrollera vad som gäller för en specifik skada, eftersom hyresgäster ofta har ett bättre skydd än bostadsrättsinnehavare – något som bostadsrättsföreningar inte alltid känner till.
… grannen i bostadsrätt har fått tillstånd av styrelsen att hyra ut via Airbnb och en hyresgäst vill göra samma sak: Då måste man ansöka till bostadsrättsföreningen. Säger den nej kan man vända till hyresnämnden. Men att hyra ut utan tillstånd, oavsett vad grannen gör, är inte tillåtet.
Källa: Johanna Lundmark, kommunikatör på Hyresgästföreningens servicecenter
Trots att du hyr i bostadsrätt finns inga specialregler för ditt hyreskontrakt. Enligt lagen har hyresgäster i bostadsrättsföreningar precis samma rättigheter och skyldigheter som alla andra hyresgäster. Det gäller till exempel andrahandsuthyrning, bytesrätt och hyresfrågor.