Annons

Hyreschocken kom av sig – bolaget sänkte efter klagomål: ”Lyssnade på våra hyresgäster”

Aneby De är landets enda allmännytta som inte förhandlar med Hyresgästföreningen. Och i år chockade de hyresgästerna med en höjning högre än i grannkommunerna. Efter protester tvingades bolaget att backa. Nu vill Hyresgästföreningen ha Aneby Bostäder till förhandlingsbordet.
Bilden är ett montage. Bilden visar Jens Larsson, vd för Aneby Bostäder.
Aneby Bostäder sänkte sin hyreshöjning efter klagomål från boende. ”Framförallt lyssnade vi på våra hyresgäster”, säger vd Jens Larsson.

Aneby bostäder satte först en hyreshöjning på 5,5 procent, något som Smålands-tidningen tidigare har rapporterat om. En höjning klart högre än de angränsande kommunernas.

Odisho Anwya, förhandlare för Hyresgästföreningen, berättar att många hyresgäster hörde av sig till dem och var oroliga för beskedet. Trots att kostnadsutvecklingen i Aneby har varit lägre jämfört med övriga orter i Höglandet enligt Anwya, har de boende ändå fått en högre höjning.

Läs ocksåHögsta hyreshöjningen hittills för 2025 finns i FalkenbergNicklas Lidholm, Per Arbin

– Vi åkte dit och hade ett bostadsmöte där även hyresgäster uttryckte oro.  Om vi tittar på Aneby bostäders ursprungliga höjning på 5,5 procent, så var den inte i linje med de uppgörelser som skett i hela Höglandet.

Bilden visar Odisho Anwya, förhandlare för Hyresgästföreningen.
Odisho Anwya, förhandlare för Hyresgästföreningen, är nöjd med den lägre hyreshöjningen.

Hyresnivån sänktes

Hyresgästföreningen kunde inte förhandla om hyran, eftersom Aneby bostäder saknar en förhandlingsordning. Men genom samtal mellan föreningen, bolaget och hyresgästerna valde bolaget att sänka hyreshöjningen som i stället landar på 4,5 procent.

Höjningen gäller från den 1 april och alla hyresgäster har nu accepterat den nya hyran, berättar Jens Larsson, vd för Aneby bostäder.

Läs ocksåHyresgäst gav grannens besökare parkeringsböter – får ändå bo kvarBilden visar en bok av hyreslagen, en silhuettbild av en man och en skärmdump från mannens p-bot. Bilden är ett montage.

Vi hade en diskussion med Hyresgästföreningen men framförallt lyssnade vi på våra hyresgäster. Därför valde vi att backa tillbaka till 4,5 procent. Även om vi hade behövt mer i dessa tider, precis som många andra bolag.

Hur kom det sig att ni satte 5,5 procent först, vilket var högre än en del angränsande kommuner?

Jag brukar säga att det inte spelar någon roll vad de andra kommunerna har utan att det handlar om vad bolaget kräver och behöver för att kunna må bra och utveckla och renovera våra fastigheter. Det var egentligen därför vi satte den hyran, det var de intäkterna vi behövde för att ha en fungerande organisation.

Läs ocksåHemlös dömd till fängelse – tog sig in i tom lägenhet: "Vad ska man göra – ska man dö?"Krossat glas med blod på fönsterkarmen och två hander i handfängsel där en hand är i ett bandage med blod på.

Unika bostadsbolaget i Sverige

Aneby bostäder är en stiftelse men verkar som ett allmännyttigt bostadsbolag och är den enda hyresvärd i allmännyttan som inte har förhandlingsordning. Därför måste en föreslagen hyreshöjning förhandlas enskilt med varje hyresgäst, om hyresgästen önskar det. Varför det saknas vet inte Jens Larsson, han kom in 2017 som ny vd.

En förhandlingsordning har saknats i alla år sedan bolaget startades på 1960-talet.

Annons

Vi har inte haft någon innan, det har fungerat jättebra och vi har haft en jättebra dialog med våra hyresgäster. Så jag kan väl känna att vi inte behöver ha en förhandlingsordning för den sakens skull. Jag är rädd för att det skulle krångla till det.

Hur menar du då?

Vi har egentligen inte behövt förhandla med våra hyresgäster. I år var det 10-15 personer utav 500 lägenheter. De andra gångerna har det varit 2-3 personer. Detta år var det lite unikt, det är ett tuffare år för alla, det förstår jag också. Alla andra år har det inte varit problem, därför ställer jag mig frågande till vad kan Hyresgästföreningen kan hjälpa oss med när vi alltid haft en god dialog med våra hyresgäster.

Jens Larsson är även skeptisk mot Hyresgästföreningens inblandning.

Bilden visar Jens Larsson, vd för Aneby Bostäder.
Jens Larsson, vd för Aneby Bostäder, anser att en förhandlingsordning inte behövs framöver heller.

Sen vet jag att det är snack om att när det är dags att sätta hyror tittar de på alla bolag i stället för att titta på det specifika bolaget. Och jag har hört diskussionerna, att sätta en hyra med Hyresgästföreningen är svårt, det är vad jag hör. Som jag sagt tidigare, vi har haft och har en god dialog med våra hyresgäster och vi vill fortsätta på samma bana och bevisa att det inte är tvunget att ha en förhandlingsordning för ett väl fungerande bostadsbolag.

Det många hyresgäster inte tänker när dom låter Hyresgästföreningen teckna en förhandlingsordning är att dem lämnar ifrån sig sina egna förhandlingsmöjligheter till Hyresgästföreningen som förhandlingspart istället.

Odisho Anwya delar inte samma syn. Majoriteten av förhandlingarna i höglandet har blivit klara före årsskiftet och skett utan problem och med ett bra förhandlingsklimat mellan parterna, menar han.

Det här året har varit lite speciellt med tanke på kostnadsutvecklingen som har skett, och tredjepartsöverenskommelsen som blivit klar för oss att använda. Där nämns det tydligt att förhandlingarna ska vara lokala på lokal nivå. Så vi utesluter inte att titta på den lokala utvecklingen.”

Därför har det saknats

Arbetar ni för att Aneby bostäder ska ha en förhandlingsordning?

Annons

Ja, vi har en dialog med bolaget nu och vill teckna en. Det är där vi är just nu, vi får se vad det leder till. Vi har fått väldigt många hyresgäster och medlemmar som ringer in och är oroliga och vill veta hur det går med förhandlingsordningen. Jag är övertygad om att det kan finnas en innan årets slut.

Har ni jobbat för att de ska ha det tidigare?

Det har vi gjort, det har tidigare pågått diskussioner med bolaget om förhandlingsordning, men på grund av pandemin har det blivit pausat. Med tanke på att det tidigare har funnits diskussioner om att teckna en förhandlingsordning, ser jag det som fördelaktigt om vi faktiskt kunde gå vidare med att teckna en.

Anders Nordstrand vd för Sveriges Allmännytta.
Anders Nordstrand vd för Sveriges allmännytta.

Allmännyttans vd tycker förhandlingsordning är bra

Även allmännyttans vd Anders Nordstrand anser att en förhandlingsordning är bra ur flera aspekter, både när årshyror ska förhandlas eller exempelvis nybyggnation.

Framförallt innebär det att man har möjlighet till hyresmarknadskommittén, som är en tvistelösning. Vi har ju ett system i Sverige med förhandlade hyror. Det är en ordning som har fungerat och fungerar bra. Men har man ett litet bolag och det har fungerat så är det inget vi rekommenderar som organisation. Vill däremot ett bolag ha en förhandlingsordning hjälper vi att stötta.

Om de båda parterna inte kommer överens om en förhandlingsordning har Hyresgästföreningen möjlighet att driva ärendet i hyresnämnden.

 

Fakta: Förhandlingsordning
  • Precis som när det gäller löner på arbetsmarknaden finns ett förhandlingssystem för hyror i Sverige.
  • Systemet innebär att fastighetsägare måste förhandla med hyresgästerna.
  • Oftast är det Hyresgästföreningen som representerar de boende. Men för att föreningen ska få göra det krävs att det finns förhandlingsordning.
  • Att låta Hyresgästföreningen sköta förhandlingarna kostar 12 kronor i månaden för hyresgästerna, en avgift som oftast är inbakad i hyran.
  • Det krävs att 30 procent av hyresgästerna är positiva till förhandlingsordning för att sådan ska införas.
  • Förhandlingsordningen medför skyldighet för hyresvärden att på eget initiativ förhandla med hyresgästorganisationen i frågor som hyreshöjning, standardförbättringar eller förändringar i boendet.
  • Den part som bryter mot förhandlingsordningen riskerar skadestånd.
  • Förhandlingsordningen kan sägas upp och hyresnämnden pröva om det är skäligt att säga upp den eller om det är mera rimligt att hyresgästernas villkor förhandlas kollektivt.
  • Om huset du bor i saknar förhandlingsordning är det upp till de enskilda hyresgästerna att försöka förhandla själva.
Läs också Viktigt brev går inte att hitta - vd tvingas betala anställds hyror Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.