Hyresförhandling gick fel – Gerd har betalat för mycket i ett år
– Det är så mycket papper, säger Gerd Brage.
Lägenheten ligger på översta våningen i hyreshuset på Vasavägen i Linköping. Vårsolen lyser skarpt genom köksfönstret och ljuset träffar högarna med dokument som ligger på bordet. Papper på papper, som alla på något sätt handlar om den hyreshöjning som Gerd och hennes sambo fick sommaren 2021.
– På grund av pandemin så bodde vi mest på landet just då, men en gång i veckan åkte vi in till stan för att kolla till lägenheten.
Vid ett sådant tillfälle hade paret fått brev från sin hyresvärd, som informerade om att hyran för trean skulle höjas med cirka 3 000 kronor i månaden, vilket motsvarar 39 procent.
– Jag tänkte att det här måste ju vara fel, säger Gerd.
Värden: Hyrorna var för låga
Det visade sig att hyresvärden, genom sitt ombud på organisationen Fastighetsägarna, och Hyresgästföreningen hade kommit överens om nya hyror från 1 juni 2021. Per-Olof Persson, vd hos fastighetsägaren Bonäsudden, menar att hyrorna i huset släpat efter under årens lopp.
– De var för låga helt enkelt, säger han.
Men Gerd protesterade. Hon menade att en så kraftig höjning inte kunde vara rimlig. Lägenheten har inte målats och tapetserats på 26 år och golven är 40 år gamla.
– Vi har rabatt för att lägenheten inte har underhållits. Ändå jämförde man med lägenheter som är nyrenoverade när hyran bestämdes. När jag hörde av mig till Hyresgästföreningen fick jag svaret att förhandlingen hade gått för fort, säger hon.
Hyresgästföreningens förhandlare Talin Mousa medger att det blev fel och menar att det berodde på flera olyckliga omständigheter, som att hon själv var nyanställd och att arbetet försvårades av pandemin.
– Vi anser att jämförelseunderlaget som vi fick från hyresvärdens ombud var felaktigt. Hade det varit i dag så hade vi upptäckt det, det är jag säker på. Nu upptäcktes det i efterhand och då försökte vi rätta till det, säger Talin Mousa.
Fruktlösa försök
Efter flera fruktlösa försök att sänka Gerds hyra genom nya förhandlingar valde Hyresgästföreningen att driva ärendet till hyresnämnden.
Men innan nämnden hann fatta något beslut kom parterna överens om att höjningen i stället skulle vara cirka 1 000 kronor och genomföras i två steg.
– Det får stå för Hyresgästföreningen att underlaget var fel. Men till syvende och sist har vi ju förlikats och fastighetsägaren har gått med på en lägre höjning för den här lägenheten, säger hyresvärdens ombud Anneli Hyökki, förhandlingsjurist på Fastighetsägarna.
Gerd valde att acceptera den nya hyran och trodde att saken därmed var utagerad.
– Det blev i alla fall bättre än det kunde ha blivit, säger hon.
Men trots överenskommelsen och löfte om att få tillbaka de pengar hon betalat för mycket så har hyresvärden fortsatt skicka hyresavier på den högre hyran, men med avdrag för den rabatt som hyresgästerna blivit lovade de första åren.
– Jag har fått avier fram till 1 juli. Då har jag betalat fel hyra i ett år, säger Gerd.
Hon vet själv inte hur mycket pengar värden är skyldig henne i dagsläget.
– Det är för rörigt så jag har inte lyckats räkna ut det.
Det har inte heller vare sig hyresvärden eller Hyresgästföreningen gjort ännu. Anneli Hyökki säger att uppgörelsen behöver kompletteras och att det är därför det dröjer, trots att både hon och Talin Mousa har undertecknat den.
– Vi vill inte skapa fler fel nu, utan måste se till att alla siffror blir rätt.
Gerd får fortsätta vänta
Medan de senaste turerna reds ut får Gerd fortsätta vänta på att få tillbaka sina pengar. Hon är besviken på hur framför allt Hyresgästföreningen hanterat ärendet.
– Jag vet inte hur många nätter jag har legat sömnlös och grubblat över det här, säger hon.
– Det är jättebeklagligt att det har blivit som det har blivit, säger Talin Mousa.
Även Anneli Hyökki säger sig ha förståelse för Gerds frustration.
– Det är inte så att hyresvärden inte vill betala tillbaka, utan det kommer att ske så fort som allt är utrett, säger Anneli Hyökki.