Hyresgäst får tillbaka 90 000 efter långdragen tvist
När den utländska forskaren 2012 flyttade in i tvårumslägenheten var det centrala läget tilltalande eftersom hon fått jobb på universitetet. Lägenheten ligger på Drottensgatan i Lunds stadskärna. Men boendet skulle strax visa sig ha fler brister.
Huset som lägenheten ligger i har tre våningar. Gatuplanet är en kommersiell lokal som använts som massagesalong, salladsbar och frisörsalong.
Hyresgästen upptäckte efter inflyttningen att ljudisoleringen i fastigheten var dålig, och hur hon kunde höra både tal, skrik och ljudet från olika maskiner från lokalen nedanför. Någon ordentlig dörr som gick att låsa fanns inte heller mellan lägenhetsingången och lokalen.
Redan under första vintern märkte hyresgästen att det var kallt i den nya lägenheten. Vid ett tillfälle frös vatten i handfatet till is. Efter fler påpekanden kom en av hyresvärdens anställda med ett litet element. Men när detta kopplades in gick en säkring och strömmen bröts. Och eftersom proppskåpet satt i butikslokalen på bottenplan kunde hyresgästen själv inte återställa säkringarna. Problemen med strömavbrott fortsatte, trots påpekanden till hyresvärden.
Inget varmvatten
Under perioder har också varmvatten saknats, och den gemensamma tvättstugan har heller inte kunnat användas.
Hyresvärden Malin Hellborg delar inte alls bilden av bristerna i lägenheten, utan menar att de inte varit så omfattande som motparten hävdat. De brister som ändå funnits har åtgärdats. Dessutom visste hyresgästen om att det skulle förekomma buller redan innan kontraktet skrevs.
– Att det var en så kallad bokal – alltså en kombinerad lägenhet med lokal i bottenvåningen och rum ovanpå – det kan hon ju inte ha missat, säger Bengt Hellborg som företräder Malin Hellborg, till Hem & Hyra.
Betala rättegångskostnader
Tingsrätten i Lund väljer dock att gå på hyresgästens linje. Domstolen bifaller yrkandet som går ut på att Malin Hellborg ska betala nästan 90 000 kronor till hyresgästen. Hyresvärden ska också betala motpartens rättegångskostnader på knappt 115 000 kronor.
– Det blev ju inte riktigt så bra för Malin och mig, säger Bengt Hellborg.
Tingsrätten avfärdar hyresvärdens invändning om att hyresgästen ska acceptera buller, då lägenheten hyrts ut som en bostad. När det gäller bristerna i lägenheten finns det också andra personer som styrker de uppgifterna.
Grannar som har varit hemma hos hyresgästen har berättat om den låga innetemperaturen, och en fastighetsskötare har berättat att han vid ett tillfälle åtgärdat en termostat som varit felkopplad.
Har överklagat
Hyresgästen valde att flytta ut från lägenheten 2016. Hyresvärden har valt att överklaga tingsrättsdomen, men för att hovrätten ska ta upp ärendet krävs ett prövningstillstånd. Därför har hyresvärdens ombud begärt ytterligare tid på sig för att få utveckla sin talan.
Bengt Hellborg säger att det inte har skett några större förändringar i lägenheten sedan hyresgästen flyttade ut, och att den nya hyresgäst som flyttade in 2016 inte har haft några större klagomål.
– Det är lite detaljer som är gjorda men det är samma situation i stort sett, säger han.