Annons

Hyresgäst får två månadshyror för fukt och mögel

Norrtälje Roslagsbostäder ska betala 6000 kronor till en hyresgäst som ersättning för fukt och mögel, efter en förlikning i hyresnämnden.

Det handlar om närmare 6000 kronor som Roslagsbostäder ska betala tillbaka till hyresgästen. I gengäld har hyresgästen, en kvinna i 20-årsåldern, lovat att släppa in Roslagsbostäders personal när de kommer för att åtgärda problemen.

Ärendet var uppe i hyresnämnden i Stockholm i mars. Men eftersom hyresnämnden lyckades få till en förlikning mellan parterna avskrevs ärendet från vidare utredning.

Läs ocksåHyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning

Hyresgästen bor sedan ett par år i en lägenhet som tidigare varit äldreboende i Norrtälje kommuns regi.

– Den såg jättefin ut i början, det var min första lägenhet och jag var jätteglad, säger kvinnan som vill vara anonym.

Men snart började problemen. Hon fick svårt att andas, klåda i ögonen och drabbades av yrsel och huvudvärk, symptom som hon härledde till inomhusmiljön.

Annons
Läs ocksåSlarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkasTvådelad bild: Ena halvan visar ingången till hyresnämndens lokaler i Västmanlands tingsrätt. På den andra bilden, som är en genrebild, ser man en liten pojke bakifrån. Han tittar ut genom ett stort fönster.

– Det växte mögel på fönstren, var dåligt isolerat och väldigt kallt inomhus. Jag sov med duntäcke och täckjacka på. Ytterdörren svällde upp och gick inte att stänga.

Men enligt kvinnan var responsen dålig från Roslagsbostäder när hon påtalade problemen. Dessutom upplevde hon att hon blev arrogant bemött vid flera tillfällen och är därför skeptisk till att släppa in personal från bostadsbolaget i lägenheten. Enligt uppgörelsen i hyresnämnden får hon tillbaka två månadshyror som ersättning för besvären. Men nöjd är hon inte.

– Det är ingenting med tanke på alla problem jag haft. Helst vill jag flytta men det är svårt att få tag i ett annat förstahandskontrakt, säger hon.

Läs ocksåJeanette satsade 39 års kötid – drömhemmet blev en mardrömJeanette Magnusson hade bott 39 år i samma lägenhet med Poseidon som hyresvärd. Hon använda alla sina köår för att byta till sig en lägenhet där det sedan varit konstanta problem och hon utvecklat svår allergi.

Ann-Charlotte Nordberg, fastighetschef på Roslagsbostäder, säger att bolaget känner till att det finns fukt och mögel i kvinnans lägenhet och att man gjort vissa åtgärder. Men en försvårande omständighet har varit att hyresgästen inte öppnar dörren för personal från Roslagsbostäder.

Annons

– Man kan ju konstatera att fastighetsägaren fick rätt i hyresnämnden, vi får tillträde till lägenheten vilket hyresgästen nekat oss tidigare. Hon har konstant avbokat alla besök med olika ursäkter.

Hyresgästen anser att hon har blivit illa bemött av personal från Roslagsbostäder, vad har du för kommentar till det?

– Det får stå för henne. Jag anser inte att det är så.

Läs också Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för" 175 hushåll i centrum för mångårig hyresstrid: "En klassisk delseger"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.