Hyresgäst fick rätt mot bostadsrättsförening
Det fanns en rad brister i fastigheten, ansåg kvinnan och anmälde detta till värden, en bostadsrättsförening på Rosengård. Hon mötte motstånd och tog då hjälp av Hyresgästföreningen.
Det handlar bland annat om ett slitet parketgolv, ett trasigt spisvred, en bristfällig tvättstuga och att kvinnan inte haft tillgång till tvättstugebokning eller cykelrum.
Nämnden snörade på skorna och gjorde ett eget besök hemma hos kvinnan och nu får hon genom flera av sina krav. Föreningens inställning var att hyresgästen själv hade orsakat några av bristerna inne i lägenheten. Men nämnden går på Hyresgästföreningens linje – det handlar om ett helt normalt slitage. Enligt åtgärdsföreläggandet ska föreningen åtgärda golvet och spisen.
Under året som gått sedan kvinnans första klagomål har bostadsföreningen hunnit svänga och redan åtgärdat andra brister, fem av totalt tolv. Kvinnan får dock fortsätta att klara sig utan bastu och cykelrum. Nämnden anser att det inte gått bevisa att detta faktiskt ingår i hennes hyresavtal.