Hyresgäst fick rätt om slarv

Gävleborg Hyresgästen beställde en ny köksmatta men blev långt ifrån nöjd med hantverkarens arbete. Mattan sprack och det fanns stora mellanrum mellan golvlisterna och den nya mattan. Hyresvärden Gavlegårdarna menade att arbetet var väl utfört. Men nu har hyresnämnden gett hyresgästen rätt.

Stora glipor mellan matta och golvlist. Sprickor på flera ställen och obefintlig passning av mattan i hörnen. Det blev resultatet när en hyresgäst i Gävle fick en ny köksmatta.

Hyresgästen klagade på arbetet som han menade inte var fackmannamässigt utfört. Men hyresvärden, kommunala Gavlegårdarna, menade att arbetet gjorts enligt praxis och var väl utfört.

Läs ocksåGammal kyl kan ge högre hyra - men Anders gillar sina återbrukade vitvaror: "Vad ska jag med nya till?"En man står vid kylen i sitt kök.

Med juridisk hjälp från Hyresgästföreningen vände sig hyresgästen till hyresnämnden. Vid förhandlingen höll Gavlegårdarnas ombud fast vid att det inte fanns något att anmärka på arbetet med det nya golvet men hyresnämnden höll inte med och dömde till hyresgästens fördel.

Hyresnämnden konstaterar sedan ledamöterna besökt det aktuella köket att det precis som hyresgästen hävdat finns flera sprickor i mattan och en stor glipa in till sovrummet, se bild, samt att det finns en spricka vid diskmaskinen där mattan svetsats.

Hyresnämndens beslut innebär att Gavlegårdarna ska lägga in en ny matta i hyresgästens kök och att arbetet ska vara klart senast 8 december.

Läs ocksåVärdens nej blev hyresgästens vinst – får betala 10 000 kronor mindre för färgstänkenTvå händer som håller i en roller. Den syns mot en vägg och det är grön målarfärg som appliceras på väggen.
Läs också Här tvingar hyresgästerna fram bättre underhåll – Heimstaden måste åtgärda brister Värden kräver dödssjuka Lena på 116 000 kronor: ”Blir min sista strid” Krokodil lämnades ensam i lägenhet – i tre månader

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.