Hyresgäst fick tillbaka 100 000 kronor på hyran: ”Händer nu och då”
Många går nog omkring och känner att de betalar för mycket hyra. För vissa kan det faktiskt vara sant.
I ett ärende som nyligen avslutades visade sig det sig att en hyresgäst i norra Sverige betalat över 3 000 kronor för mycket i hyra, under ungefär två och ett halvt år.
Bakgrunden var att hyresvärden hade gjort standardhöjande åtgärder, det vill säga renoverat lägenheter, för att sedan begära högre hyra. När hyresvärden och Hyresgästföreningen sedan förhandlade om en ny hyra, men inte kom överens, vände sig hyresvärden direkt till hyresgästen.
Och det var här hyresvärden gjorde fel – den började förhandla med hyresgästen för tidigt.
– I det här fallet hade man kommit överens med hyresgästen någon vecka innan förhandlingarna hade strandat. Det är först när förhandlingarna strandat som hyresvärden kan vända sig till hyresgästen och begära ny hyra, säger Niclas Sundell, chef för juridikenheten i Hyresgästföreningen, region Norrland.
Han utvecklar:
– De hade inte rätt att ta ut en högre hyra och då blev de återbetalningsskyldiga. Det föll på en teknikalitet kan man säga.
Inte ovanligt att en hyresgäst betalar fel hyra
Efter att Hyresgästföreningen drivit ärendet fick hyresgästen tillbaka 100 000 kronor. Han fick dessutom en lägre hyra.
Att en hyresgäst betalar fel hyra är inte ovanligt. Enligt Niclas Sundell beror det oftast på att en ny fastighetsägare inte känner till att man måste förhandla och bara höjer hyran. Vid andra fall kan det handla om hur hyran sätts efter en renovering.
– Det händer nu och då att hyresgäster betalar en högre hyra än vad den ska, säger han.
Vad ska man tänka på som hyresgäst?
– Kontakta Hyresgästföreningen. Först kan du då fråga om den förhandlade hyran, om det finns en förhandlingsordning. Om det inte finns det kan du fråga vad Hyresgästföreningen tycker om hyran. För att få mer hjälp behöver du vara medlem, men alla kan ringa och fråga om sin hyra.