Hyresgäst förbjuds spola ner toalettpapper
Det var i oktober förra året som hyresgästen flyttade in i lägenheten i Aneby i Jönköpings län. Tre dagar senare började problemen.
– Det vällde upp bajsvatten ur duschbrunnen. Det var vidrigt, säger kvinnan i femtioårsåldern som inte vill uppge sitt namn.
Hyresvärden kontaktades som vidtog en åtgärd i form av en ny toalettstol. Men problemen fortsatte. Hyresgästen uppmanades då att sluta spola ned toalettpapper alternativt uppsöka en toalett i en tom grannlägenhet.
– Jag fortsatte att påpeka problemet. Men hyresvärden var otrevlig och anklagande.
Nu har kvinnan levt utan en fungerande toalett i över fyra månader. När hon vände sig till Hyresgästföreningen konstaterades att man har rätt till en fungerande toalett. De rådde hyresgästen att inte gå med på något annat.
– En fungerande toalett hör till den lägsta standard man har rätt till som hyresgäst, säger Jennifer Myrén, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
Myrén kontaktade hyresvärden för att diskutera ärendet. Men hyresvärden fortsatte att hävda att hyresgästen visst kunde låta bli att spola ner papper i toaletten. Han hävdade att det skulle bli för kostsamt att byta rören och att det var hyresgästens fel att det blev stopp i avloppet så mycket.
– Det har inte gått att föra en diskussion med hyresvärden. Han är arg och otrevlig mot hyresgästen för att hon har kontaktat oss på Hyresgästföreningen. Nu tvingas vi gå till domstol, säger Jennifer Myrén.
Hyresgästföreningen har lämnat in ett åtgärdsföreläggande till hyresnämnden. Där kräver de att hyresvärden åtgärdar problemet så att hyresgästen kan använda sin toalett på ett normalt sett.