Hyresgäst förbrukade kopiösa mängder vatten – blev uppsagd men vann i hovrätten och får bo kvar
I hyresavtalet för den aktuella lägenheten står inte något särskilt villkor om begränsning av vattenförbrukning, utan varmvatten ingår i hyran. Men när vattenkostnaderna skenade började hyresvärden ana oråd.
I maj 2020 installerade hyresvärden flödesmätare i hyresgästens lägenhet för att kontrollera förbrukningen. Hyresvärdens mätning visade att hyresgästen förbrukade cirka 482 liter varmvatten per dygn eller 176 kubikmeter per år. Normal vattenförbrukning för en trea är 35 kubikmeter per år, enligt rekommendation inför IMD-förhandlingar, alltså när individuell mätning och debitering av vatten ska införas i flerfamiljshus.
Mätte i 1 000 dygn
Efter en mätperiod på lite drygt 1 000 dygn hade hyresgästens varmvattenförbrukning medfört merkostnader för hyresvärden motsvarande nästan 50 000 kronor, enligt hyresvärdens uppgifter. Hyresgästen blev uppsagd förra året bland annat på grund av den onormala vattenförbrukningen.
Enligt de rättsliga handlingarna hävdar hyresgästen att mätningarna är felaktiga och att kostnaden måste vara för hela fastighetens vattenförbrukning. Både hyresnämnden och hovrätten var inne på samma linje. De menar att det inte går att bevisa hur höga vattenkostnaderna har varit för den specifika lägenheten.
Nedsotade väggar
Förutom den höga vattenförbrukningen har hyresgästen även stört grannar genom att banka och slå i element samt knackat i taket när grannar rört sig i sina lägenheter, enligt värden. Hyresvärden hävdade också att hyresgästen hade vanvårdat lägenheten genom att ha eldat levande ljus som sotat ner väggarna.
Men hyresgästen bestred uppsägningen med hjälp av Hyresgästföreningen region Stockholm och fick rätt i hyresnämnden. Hyresvärden överklagade beslutet och nyligen kom beslutet från Svea hovrätt, som gick på hyresnämndens linje och gav hyresgästen rätt att bo kvar.
Domstolen ansåg dock att hyresgästen använt onormalt mycket vatten, men att det inte kunde bevisas att hyresgästen haft något ont uppsåt med sin vattenförbrukning eller att vattenförbrukningen i övrigt medfört någon skada för hyresvärden. Hyresgästen hade dessutom bättrat sig med vattenslöseriet efter att ha blivit tillsagd.
”En intressant dom”
Nicklas Tulldahl, processjurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, och ombud för hyresgästen, säger att det är en intressant dom.
– Det finns bara en dom sedan tidigare, från år 1999, då frågan om hög vattenförbrukning har prövats. Domstolen bedömde då att hyresgästen använde onormalt mycket vatten för att försöka skada hyresvärden. Själva avsikten gjorde att hyresgästen förlorade sitt kontrakt. Den här aktuella domen blir alltså den första där hyresgästen får bo kvar, trots att domstolen bedömt att hyresgästen använt onormalt mycket vatten, säger han.
Gick inte att bevisa
Hyresgästföreningens inställning var att det inte gick att bevisa att hyresgästen förbrukade så mycket vatten som påstods. Och att nuvarande fall inte liknade omständigheterna i 1999:års fall, samt att hyresvärden inte lyckats bevisa att vattenförbrukningen medfört någon skada.
– Jag tycker dessutom att rättsfallet visar att bara hög vattenförbrukning inte är tillräckligt för att en hyresgäst ska förlora sitt kontrakt. Den höga vattenförbrukningen måste kombineras med något ytterligare som kan läggas hyresgästen till last. Exempelvis att vattenförbrukningen orsakat en skada eller att hyresgästen vägrat att hörsamma rättelseanmaning från hyresvärden avseende sin höga vattenförbrukning, säger Nicklas Tulldahl.
Inte helt obegränsat
Han tillägger att man som hyresgäst dock inte kan använda hur mycket vatten som helst, även om förbrukningen ingår i hyran.
– Man ska alltid vara försiktig om man hamnar i en liknande sits, man kan förlora sitt kontrakt. Om en hyresvärd installerar en vattenmätare och/eller man får en rättelseanmaning så bör man ta det på allvar och fundera över sin vattenförbrukning.