Hyresgäst har rätt till fungerande toalett
Hyresgästen har bott i den stora fyran i ett hus i ett villakvarter på Väster i Växjö i 12 år. Till slut tröttnade han på både det obefintliga inre underhållet och de storrökande grannarnas bristande hänsyn.
I ansökan till hyresnämnden påtalas att bland annat fattas toalettstolen i ett av badrummen sedan något år tillbaka. Avloppet till handfatet i samma badrum saknas också. Av bilddokumentationen att döma fanns det en ambition att fullfölja vvs-installationerna, men någonstans på vägen tog arbetslusten slut.
Fler brister i det inre underhållet är bland annat innerdörrar i behov av slipning och målning, trösklar som saknas, mögelpåväxt i badrummet, återkommande stopp i avloppet och färgsläpp från balkongtaket, enligt ansökan.
Som om inte det vore nog så sprids cigarettrök och hög musik från grannlägenheten. Det tycks vara hög omsättning på de festglada hyresgästerna.
Hyresnämnden gick hysesyn. Det innebar både framgång och bakslag för hyresgästen.
Toastolen ska installeras i badrummet där den saknas. Handfatet ska förses med avlopp, tröskel mellan hall och kök ska installeras och en begränsad del av ytskiktet i hallen åtgärdas. Om inte så sker riskerar värden Romik AB att få betala 5 000 kronor i vite.
Värden måste också ta i ett hårdhandskarna mot de blossande grannarna. Nästa gång någon röker på fel plats ska skriftlig rättelseanmärkning med hot om uppsägning skickas. Annars riskerar värde att få betala vite på 2000 kronor.
Men så fanns det delar av ansökan där hyresnämnden anser att bristerna inte är så allvarliga att värden behöver vidta några åtgärder. Dörrarna är förvisso slitna, men inte så pass mycket att åtgärdsföreläggande behövs och stoppen i avloppen går inte att bevisa. Inte heller den högljudda musiken från grannlägenheten går att belägga.
Vad gäller färgsläppet i balkongtaket kommer hyresnämnden fram till den ovanliga slutsatsen att det kan hyresgästen lätt åtgärda själv om inte värden fixar det frivilligt. Ett resonemang som ger Victor Herrera, jurist på Hyresgästföreningen, huvudbry.
– Medlemmen är händig och kan säkert fixa färgsläppet, men nämnden lägger ju i praktiken över underhållsansvaret på hyresgästen.
Förmodligen kommer hyresgästen att överklaga beslutet, enligt Victor Herrera.
Värden Rolf Fransson kommer också att överklaga. Han menar att det är hyresgästen själv som tagit bort toastol och avlopp till handfatet.
– Jag vet inte var hyresgästen gjort av toastolen, men det borde vara hans ansvar att återställa badrummet.