Hyresgäst i Hässleholm riskerade att bli skållad i duschen
I början av maj gick värmeväxlaren i hyresfastigheten i Hässleholm sönder. Enligt handlingar som har kommit in till hyresnämnden i Malmö medförde felet bland annat att hyresgästen var tvungen att koka sitt dricksvatten samt att det blev obehagligt att duscha. Helt utan förvarning kunde vattnet i lägenheten ändras från kallt till varmt.
Enligt hyresgästen, som med hjälp från Hyresgästföreningen kräver ersättning av värden, orsakade den trasiga värmeväxlaren problem flera gånger per dag under de 43 dagar som felet kvarstod.
Den privata värden vill inte betala ut någon ersättning. Istället hänvisar hyresvärden till en skrivelse i hyreskontraktet där det bland annat står att värden tillhandahåller värme och varmvatten med undantag för nödvändiga reparationer. Hyresgästföreningen i sin tur hänvisar till meningen ”Arbetena skall dock ske utan onödig tidsspillan”.
Enligt Hyresgästföreningen är 43 dagar en allt för lång tid att vänta på att en värmeväxlare ska lagas. Föreningen anser att hyresgästen bör få en hyresreduktion på 20 procent under perioden som värmeväxlaren var trasig.
Eftersom parterna inte har kunnat komma överens har ärendet blivit ett fall för hyresnämnden.