Hyresgäst ringde hyresvärden 50 gånger om dagen – vräks
Enligt hyresvärden Glada Hudikhem har mannen sen han flyttade in för över tio år sen i perioder ringt flera gånger om dagen. Men för omkring ett år sen eskalerade problemen. Det har hänt att han har ringt uppemot 50 gånger på en dag och 40 gånger inom en timme, vilket både har blivit ett arbetsmiljöproblem och hindrat andra hyresgäster från att nå fram på telefon. Han har också slagit nummer med slumpvisa sista siffror för att prata med andra anställda än på kundtjänst. Eftersom han har ringt från dolt nummer har de anställda på bolaget varit tvungna att svara. Vid ett antal tillfällen har han också tagit kontakt med personal på plats på kontoret, eller när de varit ute och jobbat i bostadsområden.
Använde nedsättande ord
Ibland har han haft ett konkret klagomål, som att det är kallt i lägenheten. Ofta har han bara ringt för att säga att Glada Hudikhems personal är inkompetent. Han har då kallat dem olika skällsord, som ”kärringjävel” och ”hora”. Själv säger hyresgästen att han bara har anmält problem med lägenheten och varit arg och besviken på bemötandet från hyresvärden. Men Glada Hudikhem har spelat in flera av telefonsamtalen och spelade upp exempel när fallet prövades i hyresnämnden.
Har haft bra samtal tidigare
Enligt bostadsbolaget har de mätt upp att det är normal temperatur i mannens lägenhet (22–23 grader). Glada Hudikhems bokonsulent säger att hon tidigare har haft långa och konstruktiva samtal med mannen om hur han har betett sig mot bolagets anställda, men att situationen försämrats det senaste halvåret. Vd Stefan Söderlund har också varit med på möten där de bjudit hyresgästen på fika och försökt förmå honom att sluta ringa. Trots det har han fortsatt. En formell anmodan om rättelse hade inte heller någon effekt, enligt bostadsbolaget, som även polisanmält honom.
Hyresnämnden gav bolaget rätt att vräka mannen
I april i år sa Glada Hudikhem därför upp hans hyreskontrakt. Nu har hyresnämnden gett bolaget rätt att vräka mannen. Han får tre månader på sig att hitta en ny bostad och flytta. Beslutet går fortfarande att överklaga.
Det framgår inte av handlingarna från hyresnämnden om det finns någon särskild bakgrund till mannens beteende. Ibland när kommunikationen mellan hyresgäster och hyresvärd går överstyr kan det ligga någon form av psykisk ohälsa i botten. Hem & Hyra har tidigare skrivit om en man i Ystad som hotas med vräkning efter att han under en period besökt sin hyresvärd uppemot fem gånger om dagen. I det fallet har hyresgästen en demenssjukdom, är förvirrad och mår dåligt.
- Enligt den rättspraxis hyresnämnden hänvisar till i sitt beslut måste en hyresvärd i allmänhet tåla att en hyresgäst hör av sig med obefogade synpunkter eller klagar på grannar utan att det finns tillräcklig grund för det.
- Däremot behöver hyresvärden inte acceptera om en hyresgäst hör av sig i extremt stor omfattning eller med syfte att trakassera.
- Hyresvärden behöver inte heller tåla allvarligare hot eller aggressiva uttalanden, enligt ett tidigare beslut i hovrätten.