Hyresgäst sålde sin katt efter grannarnas klagomål – får behålla luftvärmepumpen han satt upp
En barnfamilj flyttade in i en lägenhet i Sigtuna i mars 2022, men sju månader senare var de uppsagda. Listan på störningar och fel som hyresgästen beskylls för av grannar och Sigtunahem är lång.
Det börjar med att grannarna klagar på att mannen och hans familj stör dem genom att orsaka olika ljud och genom att besöka vindsförrådet i tid och otid. Även familjens katt hamnar i fokus. Grannarna hävdar att hyresgästen ställer upp porten så att katten släpar in döda djur i trappuppgången, men även att katten bajsar på en uteplats.
Det slutar med att Sigtunahem skickar en rättelseanmaning till hyresgästen i oktober 2022 med ett tydligt budskap – ta hand om katten och sluta föra oväsen.
Hyresgästen menar att påståendena inte stämmer och sätter då en GPS-sändare på katten för att se var den befinner sig.
– Till slut sålde vi den för att försöka få slut på klagomålen, för att göra grannarna nöjda. Det var jättesorgligt för oss och våra barn, säger hyresgästen.
Men försäljningen får inte önskad effekt utan klagomålen mot hyresgästen fortsätter.
Lite mer än en månad senare, 30 november 2022 säger Sigtunahem upp hyresgästen. Bostadsbolaget hävdar att hyresgästen har stulit el av värden genom att dra en elkabel till sitt förråd.
Hyresgästen polisanmäls
Några dagar senare polisanmäler värden hyresgästen.
Hyresgästen hävdar att han inte gjort något fel och vägrar flytta – varpå Sigtunahem går till hyresnämnden för att få mannen och hans familj uppsagd.
Enligt handlingarna i hyresnämnden sägs mannen upp på grund av att han påstås ha stulit el till sitt förråd och stört sina grannar. Men värden har också sett att han installerat en luftvärmepump, som kan ge värme eller kyla, i sin lägenhet och påstår att hyresgästen har gjort det utan värdens tillstånd.
En hyresgäst får generellt sett inte installera en luftvärmepump i en hyresrätt. Men hyresgästen hävdar att två personer på bostadsbolaget gett honom tillåtelse till det, luftvärmepumpen är också fackmannamässigt installerad.
Som bevis för störningarna hänvisar Sigtunahem bland annat till att de har kollat hur mannens nyckelbricka används.
”Stört grannarna genom att prata på balkongen”
Enligt bolaget har mannen besökt sitt förråd från tidig morgon till sen kväll 223 gånger under 13 dagar i november 2022 – som mest 31 gånger på en dag. Värden hävdar också att familjen stört grannarna med med ljud från sin lägenhet och genom att mannen står på balkongen och pratar.
Grannarna hävdar också att det läcker vatten från mannens blomlåda och kondensvatten från mannens luftvärmepump ner på deras balkonger.
Hyresgästen lägger fram egna bevis
Hyresgästen lägger fram egna bevis och hävdar att hyresvärden inte alls har skäl att säga upp honom. Han har också skickat in ljudinspelningar som han menar är bevis för att grannar har stört honom. Han hävdar också att det inte rinner kondensvatten från balkongen och att ingen har sagt att blomlådor är förbjudna.
Det slutar med att hyresgästen vinner i hyresnämnden.
Hyresnämnden slår fast att det inte finns bevis för att hyresgästen ska ha gjort så stora fel att han ska förlora lägenheten.
Sigtunahem nöjer sig dock inte med beslutet utan överklagar till hovrätten.
I hovrätten händer något oväntat. Ett av hyresvärdens bevis för att hyresgästen stört sina grannar dras tillbaka. Hyresvärden har tidigare hävdat att passeringsloggar visat att mannen besökt sitt förråd över 200 gånger under en 13-dagarsperiond.
Värden tvärvänder i hovrätten
Men i hovrätten säger hyresvärden att loggarna inte stämmer.
Claes Nordström bostadskonsulent på Sigtunahem förklarar varför.
– Det blev en feltolkning av loggarna varför de utelämnades i hovrätten, säger han.
I övrigt gör hovrätten samma bedömning som hyresnämnden. Hyresgästen ska få bo kvar i lägenheten på grund av bristande bevisning från hyresvärden. Hovrätten skriver också att en granne agerat olämpligt mot hyresgästen vid flera tillfällen.
Vad är din kommentar till att hyresgästen vann i både hyresnämnden och hovrätten?
– Vi är besvikna på hovrättens beslut då vi anser att borra en kanal genom fasaden inte ryms inom vad hyresgästen får utföra utan tillstånd från hyresvärden. Men vi förlorade ju så det visar att det var lite för tunn bevisning. Vi har lärt oss att det gäller att ha på fötterna och vara mer noggranna om man ska driva sådan här ärenden, säger Claes Nordström.
”Jag har inte sett honom göra el-dragningen”
Hyresnämnden menar att det inte är bevisat att han stulit el och hyresgästen själv säger att el-dragningen till hans förråd fanns när han flyttade in.
Kan kabeldragningen ha varit där när han flyttade in?
– Teoretiskt ja, men det är osannolikt. Men jag har inte sett honom göra el-dragningen. Sedan kontrollerar vi inte förråd vid inflytt så vi kan inte säga säkert hur det såg ut innan han flyttade in, säger han.
Ni sade upp honom och polisanmälde honom på grund av misstänkt el-stöld, men förlorade. Var det för lösa grunder för uppsägning?
– Enligt domen var bevisningen inte tillräckliga, men vi ansåg att vi hade tillräckligt stark bevisning när vi drev ärendet, säger han.
Claes Nordström berättar att bolaget ville få det prövat om en hyresgäst har rätt att sätta upp en luftvärmepump.
– Det tycker inte vi, men det får man tydligen, säger han.
Nu får luftvärmepumpen sitta kvar…
– Vi hade kanske kunnat ta strid och få bort den, men den är besiktad och godkänd så det är ingen idé att tjafsa mer. Han får ta bort den och återställa väggen när han flyttar en gång, säger han.
Har du varit med om att en hyresgäst installerat en luftvärmepump förut?
– Nej inte under mina 20 år här, säger han.
Enligt er ska hyresgästen ha utsatt sina grannar för återkommande störningar. Men hyresnämnden skriver att uppgifterna från grannar är allmänt hållna och att grannkonflikten kan ha påverkat vittnesmål. De menar att bevis för störningarna saknas. Hyresgästen har skickat in en ljudfil som bevis.
Hyresgästen sålde sin katt för att blidka grannarna men blev ändå uppsagd. Han säger att det har varit en jättejobbig period och att han är missnöjd med hur ni har hanterat det här. vad tänker du kring det?
– Det är ett rörigt ärende med en grannkonflikt så det har nog varit jobbigt för de som varit inblandade. Men vi hade aldrig drivit det om vi inte tyckte att han gått över gränsen, säger han.
Hyresgästen är nöjd med att han vann, men tycker det varit jobbigt under lång tid.
– Jag är inte alls nöjd över hur vi blivit bemötta av hyresvärden, men jag är tacksam för all hjälp jag fått från min jurist på Hyresgästföreningen och nöjd över att sanningen kommit fram, säger han.