Hyresgäst ska slippa översvämning
I sin ansökan till hyresnämnden beskriver hyresgästen problemet som ett konstruktionsfel. Den lägsta punkten på badrumsgolvet är inte vid golvbrunnen utan en bit vid sidan om, vilket gör att det bildas en vattenansamling på golvet varje gång som duschen används.
Han ska ha tagit upp problemet med sin hyresvärd, kommunala Stångåstaden, redan i samband med att han flyttade in i mars 2017 och hantverkare ska ha varit i lägenheten och tittat på badrummet utan att hitta någon lösning som hyresvärden tyckte var ekonomiskt försvarbar.
När bolaget tidigare i år meddelade att hyran skulle höjas med drygt två procent fick mannen nog och ansökte hos hyresnämnden om så kallat åtgärdsföreläggande, att nämnden ska ålägga värden att åtgärda bristen.
I ett yttrande till hyresnämnden beskriver Stångåstaden att det på grund av badrummets planlösning är svårt att lösa problemet genom att till exempel sätta upp en duschvägg. Däremot har man erbjudit hyresgästen en duschsarg som kan läggas på golvet för att försöka samla ihop vattnet, vilket han tackat nej till.
Att låta hyresgästen slippa hyreshöjning som ekonomisk kompensation är inte rimligt, anser Stångåstaden.
När hyresnämnden tog upp ärendet lyckades parterna komma överens. Hyresvärden gick då med på hyresgästens krav om att badrummet ska renoveras med ny klinkers så att bristen rättas till. Åtgärderna som utförs ska inte räknas som en standardhöjning som påverkar hyran, enligt uppgörelsen. Däremot får hyresgästen acceptera den redan meddelade hyreshöjningen för i år.