Hyresgäst stämde Hyresgästföreningen på 1,8 miljoner men förlorade – tvingas betala 892 000
Ärendet som nyligen avgjordes i hovrätten har varit en följetong i Hem & Hyra under flera år.
Bakgrunden är att en hyresgäst hade brister i sin lägenhet på Öland. Personen vände sig då till Hyresgästföreningen region Sydost och fick rådet att deponera hyra hos länsstyrelsen.
Men rådet visade vara riktigt dåligt. Det slutade med att hyresgästen blev vräkt av hyresvärden och tvingades flytta 2019.
Efter det har hyresgästen krävt ersättning av Hyresgästföreningen då uppsägningen fick stora ekonomiska konsekvenser. Hyresgästen har krävt ersättning för förlorad inkomst, sveda och värk, flyttkostnader och högre hyra för den nya lägenheten som medlemmen flyttade till.
Hyresgästen menar att hen under 2017 – 2021 mådde så dåligt av bostadssituationen att det periodvis inte gick att jobba. Personen fick också ägna mycket tid åt kontakter med Hyresgästföreningen och leta ny bostad.
HGF köpte villa för tre miljoner
Hyresgästföreningen har försökt att kompensera medlemmen för misstaget med den felaktiga rådgivningen, bland annat genom att köpa en villa för drygt tre miljoner kronor, en bostad som medlemmen aldrig flyttade in i.
Hyresgästen hävdar att hen hade minskade inkomster på cirka 1,6 miljoner under åren.
Det slutade med att hyresgästen stämde Hyresgästföreningen i tingsrätten och krävde nästan 1,8 miljoner kronor. Hyresgästen ville även att Hyresgästföreningen skulle betala personen 4 653 kronor i månaden i lite mer än ett år. Det hävdar hyresgästen är den ökade hyreskostnaden hyresgästen fått efter den påtvingade flytten.
Hyresgästföreningen håller med om att de agerat vårdslöst i sin juridiska rådgivning, men de håller inte med om att de vållat hyresgästen så stor ekonomisk skada som hyresgästen hävdar.
Har fått 300 000
Hyresgästföreningen har betalat ut 300 000 kronor till hyresgästen och menar att det täcker hyresgästens ökade kostnader efter uppsägningen. Men åsikterna går isär om de 300 000.
Hyresgästen hävdar att Hyresgästföreningen ska ha sagt att pengarna var ersättning för hyresgästens advokatkostnader och att hyresgästen därmed ska ha rätt till mer ersättning från Hyresgästföreningen.
Tingsrätten går i sin dom i november 2022 på Hyresgästföreningens linje och slår fast att de 300 000 kronorna är ersättning för konsekvenserna av den vårdslösa rådgivningen.
Hyresgästföreningen ska därför inte ersätta hyresgästen med mer pengar.
Tingsrätten slog också fast att hyresgästen ska betala Hyresgästföreningens rättegångskostnader på 710 494 kronor.
Hyresgästen förlorade i hovrätten
Men hyresgästen överklagade tingsrättens dom och i en färsk dom från hovrätten går även dessa på Hyresgästföreningens linje.
Hovrätten slår fast att hyresgästen har lidit ekonomisk skada med totalt 129 671 kronor.
Men eftersom hyresgästen redan fått 300 000 kronor så slår domstolen fast att Hyresgästföreningen inte ska betala mer pengar till hyresgästen.
Hyresgästen ska även betala Hyresgästföreningen ytterligare 182 800 kronor för dess rättegångskostnader i hovrätten. Sammanlagt ska hyresgästen betala 892 000 kronor i rättegångskostnader.
Juridiska ombudet kritisk till domen
Monica Crusner, hyresgästens juridiska ombud är starkt kritisk till att inte hovrätten ger hyresgästen mer ersättning för förlorad inkomst till följd av tvisten och uppsägningen. Hyresgästföreningen, HGF, skulle ordna en ny bostad till den uppsagda personen. Men hovrätten slår fast att detta är överspelat eftersom hyresgästen själv skaffat en lägenhet.
– Det är konstigt att hovrätten tar bort Hyresgästföreningens ansvar på grund av att hyresgästen själv skaffade en lägenhet som var en nödlösning, säger hon.
Hyresgästen har drivit en process i tingsrätten och senare i hovrätten och krävt skadestånd av Hyresgästföreningen.
– Tråkigast av allt är att hyresgästen vid ett flertal tillfällen vädjat till HGF att man skall försöka komma överens genom en förlikning, men det har HGF vägrat. Detta har nu lett till att hyresgästen nu är dömd till att betala för HGF:s ombudskostnader, på närmare 900 000 kr.
”Det hela är en skandal”
Monica Crusner tycker det hela är en skandal och anser att Hyresgästföreningen ska kompensera hyresgästen på ett skäligt vis.
– Domen kommer givetvis att överklagas, i första hand genom att begära ett återförvisande till Svea hovrätt med en korrekt handläggning då hyresgästen ville få saken prövad efter en muntlig förhandling, men i andra hand genom att i sak angripa de felaktigheter och missförstånd angående hennes inkomstförlust och tidigare påstådda kompensation från HGF:s sida.
Hyresgästföreningens juridiska ombud är fåordig i sin kommenterar av hovrättsdomen.
– Domen känns självklar, den talar för sig själv. Något mer vill jag inte kommentera, säger advokat Jonas Vikbladh, Advokatfirman Delphi, juridiskt ombud för Hyresgästföreningen.
”Extraordinär situation”
Susanna Skogsberg, tidigare förbundsjurist på Hyresgästföreningen, och väl insatt i ärendet, säger att det är en mycket tråkig och extraordinär situation som medlemmen hamnat i.
– Hyresgästföreningen har aldrig någonsin hamnat i en liknande situation tidigare. Trots alla utbildningar så händer det att vi gör misstag. Men vi har erbjudit hyresgästen hjälp med att hitta en ny bostad och medlemmen har blivit kompenserad av oss med de 300 000 som medlemmen fick. Men medlemmen valde att gå vidare ändå och krävde mer pengar. Vi kan bara beklaga att hyresgästen har blivit drabbad på det här viset, men både tingsrätten och hovrätten har gett oss rätt.