Hyresgäst stämdes för att ha målat med fel färg – ovanlig badrumstvist avgjord efter fem år
Historien om hyresgästen Gehan Abdelaziz tvist med sin hyresvärd kan sägas börja för nästan tio år sedan då hon målade om sitt badrum.
Några år senare hade det blivit mögel på väggar och tak och det slutade med att värden sanerade badrummet och målade om. Räkningen på 40 660 kronor skickade han till hyresgästen.
Tvist om mögelorsaken
Hyresvärden hävdade att hyresgästen hade målat med fel färg, städat dåligt och inte felanmält i tid och på så sätt orsakat mögelproblemen i badrummet.
Men hyresgästen höll inte med utan ansåg att mögelproblemen berodde på brister i ventilation och bestred därför fakturan.
Det slutade med att värden stämde hyresgästen i Södertälje tingsrätt i juni 2020 och krävde 34 998 kronor för badrumssaneringen.
Men hyresgästen vann i tingsrätten. Domstolen slog fast att bevisbördan ligger på hyresvärden och att denne inte har kunnat bevisa att hyresgästen ska ha orsakat möglet genom dålig städning.
”Bevisningen ger istället intryck av att det kan ha haft andra orsaker såsom bristande ventilation eller otillräcklig vädring”, skriver tingsrätten i domen.
Tingsrätten slår fast att hyresgästen troligen har målat med fel färg och att detta kan ha förvärrat mögelproblemen.
Men domstolen menar att det är oklart i vilken omfattning den felaktiga färgen har påverkat mögeltillväxten.
Sammantaget slår tingsrätten fast att Gehan Abdelaziz inte har kunnat inse risken med att använda felaktig färg och vilken skada som kan orsakas och att hon därför inte har varit vårdslös.
Hyresvärden överklagade till hovrätten och förlorade även där. Han dömdes också att betala totalt 191 000 i rättegångskostnader till Hyresgästföreningen som varit hyresgästens ombud. Detta utöver sina egna advokatkostnader.
Här kan du läsa artikeln på arabiska.
Tvisten fortsatte genom att värden överklagade till Högsta domstolen och ansökte om prövningstillstånd. Men nyligen meddelade HD att de inte kommer att pröva tvisten vilket innebär att hovrättens dom står fast.
Stor lättnad för hyresgästen
För Gehan Abdelaziz i Salem innebär det en stor lättnad. Hade hon förlorat hade hon riskerat att få betala värdens rättegångskostnader och det ursprungliga kravet för badrumssaneringen.
– Jag är jätteglad att jag vann. Nu kan jag andas ut, det här har pågått så många år och varit jättestressigt, säger hon.
Hem & Hyra har bett hyresvärden Ronnie Lundgren på Rostaden Förvaltnings AB, att kommentera Högsta domstolens beslut att inte pröva tvisten.
”Tingsrätten och hovrättens dom är felaktiga”
Han skriver i ett mejlsvar att han håller fast vid att det är hyresgästen som orsakat mögelproblemen och hävdar att både tingsrätten och hovrättens dom är felaktiga.
”Som framgår av att ”prövningstillstånd inte har meddelats” har HD inte bedömt att underrätternas beslut är rätt eller rimligt. HD har helt enkelt ansett att domen inte ska överprövas även om den är fel – vilket även en lekman utan svårighet ser att den är – och således tillåtit att ytterligare en felaktig dom fastställs.” skriver Ronnie Lundgren i mejlet.
Mikael Areskog, chefsjurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, berättar att han inte är förvånad över att Högsta domstolen inte ger prövningstillstånd eftersom hyresgästen vann i både tingsrätt och hovrätt och det är väldigt ovanligt att HD ger prövningstillstånd.
– Det är skönt att det är över för medlemmen och att hon inte behöver betala, säger han.