Hyresgäst i vägglusdrabbade huset: ”Psykiskt jobbigt”
Redan i oktober upptäcktes de första vägglössen i hyreshuset på Norra Strandgatan i Luleå. De ovälkomna parasiterna spred sig i fastigheten och det var fler och fler lägenhetsinnehavare som rapporterade att de var drabbade.
Lulebo tog in en lushund som fick undersöka huset i sin helhet och som nosade rätt på vägglöss i ytterligare några lägenheter och flera källarförråd.
Tvåbarnspappan Michael Lyckhagen trodde att hans familj var förskonad. Men lushunden gav annat besked. Då valde tvåbarnspappan att genast ta in på hotell med fru och barn – en kostnad som han har fått besked om att han måste stå för själv.
– Jag tycker det är äckligt med sådana här kryp och det är jag väl inte ensam om. Man vill inte bo med vägglöss när man har barn, säger han.
Nu har han och hans fru packat in alla sina kläder i svarta plastpåsar för att köra dem till kemtvätt ihop med mattorna. Allt ska tvättas i 60 grader. Att tvätta allting i hyreshusets gemensamma tvättstuga kändes ogörligt eftersom han jobbar på dagarna.
Han har dessutom låtit sanera sin bil och undvikit att åka till jobbet eftersom han är rädd att sprida vägglössen till sina kollegor.
Nu väntar han på att lägenheten ska värmesaneras.
Michael Lyckhagen är kritisk till Lulebos agerande. Han tycker att bostadsbolaget har agerat långsamt och gett dålig information. Han tycker att de borde ha skickat ut någon som visade exakt vilka åtgärder de skulle vidta i sin lägenhet för att permanent bli av med problemet och att bostadsbolaget borde stå för merkostnaderna som har uppstått.
– För mig är det ok, jag har råd att ta in på hotell. Men tänk en ensamstående mamma som ska göra hela jobbet själv och inte har råd med hotell.
Hem & Hyra har även varit i kontakt med andra hyresgäster.
– Det är psykiskt jobbigt. Du måste ha dina kläder i säckar hela tiden och så den här stressen över om vägglössen är borta eller inte, säger en anonym man.
Han har fått tipset att han skulle kunna frysa sina kläder, men har för liten frys. En granne fick rådet att lämna kläderna till någon som har en bastu och hetta upp dem till 60 grader, berättar han.
– Men vem skulle vilja ta emot mina kläder när de vet att jag har problem med vägglöss? Du kanske inte kan åka och hälsa på folk heller. Du kanske har med dig löss.
Efter värmebehandlingen i hans lägenheten blev det dammigt överallt och när han ska torka bort dammet nu blir det kletigt. Inte heller var det någon som sa att han borde ha plastat in elektroniken i lägenheten, berättar han.
Siv Åhl har bott i huset i ett år.
– Jag är glad att de inte har hittat något i min lägenhet, men jag är ju rädd att få det också, säger hon.
Hon berättar att hon tidigare har bott i en lägenhet hos en annan hyresvärd där det var andra typer av problem.
– Jag tycker det är viktigt att hyresgästerna bor bra. Annars tar hälsan stryk, säger hon.
Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef vid Lulebo, berättar att de har gått igenom samtliga lägenheter i huset och ska starta sanering där lushundarna har indikerat att det finns vägglöss.
– Vi kör både kisel och värmebehandling av lägenheten, säger han.
Han bemöter kritiken om den sena informationen:
– Om det är någon enstaka som felanmäler att de har vägglöss så behandlar man bara den berörda lägenheten. Det är först som när det blir många som man informerar hela huset.
När det gäller praktisk hjälp och vägledning hänvisar han till saneringsfirman.
– Det är den som lämnar information och säger till hyresgästerna hur de ska göra. Där är de experter och jag är säker på att hyresgästerna har fått bra information av dem.
Om någon, exempelvis en äldre person, inte klarar att tvätta själv kan hyresvärden hjälpa till med det. Att Lulebo inte står för hotellnätter är av en särskild anledning.
– Det är ju så att för att bekämpa vägglöss så måste man bo där. Lössen ska krypa fram på natten och fastna i bekämpningsmedlen. Det går inte att bekämpa om man inte bor i lägenheten.
Vad säger du om de som bor på hotell?
– Det är klart de kan få bo på hotell men vi ersätter inte det. Däremot när lägenheterna är färdigbehandlade får vi ta en diskussion med varje enskild hyresgäst om hyresnedsättning.
Har du förståelse för hyresgästernas missnöje?
– Jag skulle också var orolig om jag hade vägglöss i min lägenhet. Det är väldigt besvärligt, svårt att behandla och det tar tid att få bort allting. Vi har gjort allt vi kan och följt alla rekommendationer som saneringsfirman har gett. Men det är klart att efter en sådan här händelse utvärderar vi de insatser vi har gjort och ser om vi kan göra det bättre nästa gång.
Enligt Mikael Renqvist, jurist vid Hyresgästföreningen, och har hyresgästen rätt att få kostnader som uppstår vid saneringen ersatta. Men dessutom har hyresgästen en skyldighet att vara delaktig i saneringen.
– Det brukar vara genom att tvätta och rengöra. Men framförallt att stanna kvar i lägenheten så att vägglössen som gömmer sig under golvlister på dagen kommer fram på natten och dör av bekämpningsmedlen.
Har hyresgästen rätt till hotellnätter?
– Hotellnätter blir oftast rent kontraproduktiva i förhållande till utrotningen eftersom man Hyresgästen normalt behöver vara hemma. Men det är klart vid en värmebehandling med 60 grader kan man inte vara där och då kan det vara aktuellt.
Han rekommenderar alla hyresgäster att vara lyhörda inför vad saneringsfirman ger för instruktioner samt att följa dessa instruktioner och be om att få skriftlig information.
– Vägglöss är svåra att sanera, och eftersom hyresgästen normalt sett medverkar i det aktiva saneringsarbetet finns det risk att saneringen misslyckas om det inte görs rätt.