Hyresgästen Erik: ”Rikshem ville ha 700 spänn för en 20 år gammal toasits”
När Rikshem skulle renovera Erik Lindgrens bostadshus i Gottsunda i Uppsala och höja hyran flyttade han till en lägenhet hos Uppsalahem i samma stadsdel. Efter 13 år i den gamla lägenheten hade en del ytskikt blivit slitna. Men innehållet i besiktningsprotokollet kom som en överraskning för Erik.
– Det handlade inte om någon dramatisk summa, men det märkliga var vad de ville ha betalt för. Det ena var ett fel på spisen som jag inte hade märkt av eller kände till. Det ville de ha 1 600 kronor för. Och så ville de ha 700 spänn för en toasits i plast som var 20 år gammal, säger han.
Erik ringde upp inkassobolaget, som bad honom bestrida kravet via mejl. Han skrev och förklarade varför han inte ville betala. Det var i slutet av förra året. Sen dess har han inte hört något varken från Rikshem eller inkassobolaget. Bestrider man räkningen faller det på hyresvärden att bevisa i domstol att hyresgästen är skyldig att betala.
Rikshem utgår från en lista
Beloppet för toasitsen, 694 kronor, är exakt det branschorganisationen Sveriges allmännytta anger i sin broschyr ”Nyckeltal för lägenhetsreparationer 2021”, som är tänkt som ett hjälpmedel för hyresvärdar. Där räknas även arbetskostnaden in. Att byta en toasits anses ta cirka 45 minuter. I vissa fall finns en avskrivningstid angiven, om det handlar om mer långsiktiga investeringar, men en mängd saker saknar avskrivningstid.
– Är det något som går sönder debiterar vi enligt Sveriges allmännyttas prislista, säger Peter Skeppström, som är press- och PR-ansvarig på Rikshem.
Men nyckeltalen är ju bara en hjälp och inte något ni måste följa. Är en toasits i plast verkligen lika mycket värd efter minst 13, kanske över 20 års användning?
– Vi har varit konsekventa och jag ser inget konstigt i det här ärendet. Att vi använder prislistan gör att det blir förutsägbart, säger Peter Skeppström.
På andra sidan Uppsala, i Gränby, åkte hyresgästen Javed Hussain på en betydligt större flytträkning än Erik. Den största summan handlade om fuktskador på köksluckorna, som han felanmält till Rikshem vid inflytten, hade förvärrats under boendetiden.
Vid inflytt:
- Läs besiktningsprotokollet. Mejla hyresvärden om något saknas eller inte stämmer. Spara en kopia på mejlet.
- Fota lägenheten, inklusive eventuella skador.
Under boendetiden:
- Sätt möbeltassar på möbler som riskerar att repa golvet.
- Ta hand om lägenheten och städa regelbundet.
- Gör felanmälan så fort något går sönder.
Vid utflytt:
- Spackla igen borr- och skruvhål på ett snyggt sätt.
- Städa mycket noga (eller anlita en städfirma som ger garanti på att klara besiktningen).
- Fota lägenheten efter utflytt och städning.
- Var med på för- och slutbesiktning om du kan.
- Skriv inte under besiktningsprotokollet om du är osäker på innehållet eller det står att du är ersättningsskyldig – även om du är beredd att betala en del.
Efter utflytt:
- Om du får en flytträkning som du tycker är orättvis kan du bestrida den i ett mejl till hyresvärden. Spara en kopia. Bestrid den på samma sätt till inkassobolag och Kronofogden om du får betalningskrav från dem.
- Kontakta Hyresgästföreningen för att få råd, om du är medlem.