Hyresgästen Sam om det långvariga byggbullret: ”Stressen jag utsattes för var omänsklig”
– Jag jobbade natt och jag kan inte ens förklara hur det kändes att inte kunna sova på dagarna. Det var ljud från alla håll under en lång period. Jag mådde så dåligt, jag fick magkatarr, säger Sam, som bor tillsammans med sina två barn i en av de 315 lägenheter som renoveras.
– Sen fick jag hjärtinfarkt. Jag kunde inte tro att det var sant! Jag var tidigare fullt frisk, jag röker inte och jag motionerar. Det finns inget sätt att bevisa att det berodde på renoveringen, men stressen jag utsattes för var omänsklig, säger han.
Från början var det sagt att Uppsalahem skulle renovera ett av de fem husen på Granitvägen 4–12 i taget. Men på grund av pandemin avvaktade bolaget med att gå in i lägenheter där det bodde folk. Istället började Uppsalahem renovera tomställda lägenheter, med start hösten 2020. I januari 2021 påbörjades arbeten utomhus och i gemensamma utrymmen, som källare. Resultatet har blivit att hyresgästerna upplever att byggarbetena hoppar fram och tillbaka mellan de olika husen.
Gjorde en namninsamling
Lena, som har bjudit över grannarna Sam, Anders och Eva från huset intill för att prata om renoveringen berättar om när bullret var som värst:
– Man kunde inte tänka, alltså, det var så högt ljud!
Samtalet runt hennes vardagsrumsbord den här eftermiddagen handlar till stor del om att fly situationen – trots att alla fyra tidigare har trivts i sina lägenheter och i området. Sam och Lena försöker få till lägenhetsbyten. Eva Söderholm och Anders Fäldt har sagt upp sin lägenhet, där Eva bott i 35 år. Byggstrulet bidrog till att paret beslutade att ta ut pension och flytta närmare Evas son. Snart går flyttlasset till Holsljunga i Västergötland.
– Vi ville inte bo kvar två år till i den här skiten, säger Anders.
Han vände sig under förra året till Uppsalahem med en skrivelse där han ifrågasatte hur bolaget genomförde renoveringen.
– Men jag fick ingen respons. Sen gjorde vi en namninsamling som vi skickade in tillsammans med skrivelsen, med kopia till Hyresgästföreningen. Men inte heller då hörde vi något, säger Anders Fäldt.
Stor psykisk ohälsa
Alla fyra hjälptes åt att gå runt med namnlistorna och knacka dörr i höstas. Eva berättar att när hon och Lena gick runt i ett av husen började de vid klockan 18 och var inte klara förrän efter 21, trots att det bara var två trappuppgångar. Folk var så upprörda och oroliga.
– Det var något fruktansvärt, det var det ena hemska ödet efter det andra. Det var så mycket mer psykisk ohälsa än jag någonsin hade kunnat föreställa mig, säger Lena.
”Min tax blir helt galen. När det var som värst låg hon inne i garderoben och kissade på sig och kräktes.”
Förutom att hyresgästerna har påverkats psykiskt och fysiskt av renoveringen har husdjur som är känsliga för ljud också farit illa. Anders Fäldt frågade Uppsalahem i sin skrivelse om bolaget kanske ansåg att lösningen var att avliva djuren, eller vad som egentligen var tanken. Anders och Eva har själva en hund som haft svårt att klara av ljuden och Lena har liknande erfarenheter.
– Min tax blir helt galen. När det var som värst låg hon inne i garderoben och kissade på sig och kräktes. Sen har hon fått medicin och nu är hon hemma hos mitt ex. Jag har försökt prata med Uppsalahem flera gånger, men de bara slår ifrån sig, säger Lena, som försöker byta lägenhet för den snart elvaåriga hundens skull.
De framhåller att om ljudstörningarna pågått under en mer begränsad period hade det kanske gått att hitta lösningar. Men renoveringen drog igång redan i slutet av 2020 och byggbullret pågår fortfarande. Under samrådet tyckte många hyresgäster att det var bättre att det fanns möjlighet att bo kvar under renoveringstiden än att alla skulle evakueras – men det var under förutsättning att det rörde sig om en kortare period av störningar för varje hyresgäst.
”Vi är väldigt nöjda med att vi lyckades hitta sätt att renovera under pågående pandemi.”
Hur kommer det sig då att det blev så utdraget? Enligt hyresgästerna och Hyresgästföreningen finns det två viktiga bidragande orsaker: styckrenoveringarna och pandemin. Uppsalahems egen bild ser lite annorlunda ut, vilket vi ska återkomma till.
– I medgivandet och planeringen är det ett visst antal åtgärder. De tar lika lång tid oavsett när man gör dem. Vi är väldigt nöjda med att vi lyckades hitta sätt att renovera under pågående pandemi, säger Malin Berggren, kommunikationsstrateg på Uppsalahem.
Mängder av korttidskontrakt
I början av april 2021, alltså för över ett år sen, berättade en hyresgäst på Granitvägen 12 för Hem & Hyra om störningarna som styckrenoveringarna innebar:
– Det dånar något så in i bomben och skakar i hela huset. Det går inte att vara hemma när de borrar i närheten. Jag frågade om man inte kunde få låna hörselskydd när de håller på, men jag har inte fått något svar.
Åse Richard, doktorand i kulturgeografi vid Institutet för bostads- och urbanforskning (IBF) vid Uppsala universitet, forskar på bostadsbolags användning av korttidskontrakt inför planerade renoveringar. Hon håller på att sammanställa statistik för olika bostadsområden i Uppsala. Bara i huset på Granitvägen 12 har Uppsalahem ansökt 70 gånger om att hyra ut lägenheter på korttidskontrakt från 2017 och framåt.
– Det här är helt klart något fastighetsägare gör systematiskt. Omflyttningen blir i sig ett problem. Hyresgäster vittnar om att när en stor del av lägenheterna hyrs ut på korttidskontrakt uppfattas det av boende som att det blir mer oroligt i området, säger Åse Richard.
I höghusen på Granitvägen renoveras alla lägenheter där det bor hyresgäster på en grundläggande nivå, med de åtgärder som anses mest nödvändiga. Men de tomställda lägenheterna där det bott folk på korttidskontrakt tidigare kan Uppsalahem renovera till vilken nivå bolaget vill. Enligt Malin Berggren, kommunikationsstrateg på Uppsalahem, renoverar de ”utifrån behov” beroende på skicket på bostaden. En del tidigare dubbletter byggs dock om efter en viss standard, för så kallade ”kompiskontrakt”. Det innebär att två personer under 26 år kan stå tillsammans på lägenhetskontraktet och hyra en lägenhet i max fyra år, utan besittningsskydd.
Hyresgästföreningen vill ha blandning
Att styckrenovera många av lägenheterna kan föra tankarna till så kallade konceptrenoveringar, som vissa privata bostadsbolag använder sig av för att kunna renovera och höja hyrorna utan att de nuvarande hyresgästerna blir inblandande i processen. Men när det gäller lägenheterna i Eriksberg är renoveringen mer grundläggande än vad som ofta är fallet vid konceptrenoveringar. Hyresgästföreningen tycker ändå att det är problematiskt om för många lägenheter på Granitvägen renoveras till en nivå som innebär en högre hyreshöjning.
– Vi eftersträvar mixen av totalrenoverade och delrenoverade lägenheter, så att det finns lägenheter med lägre hyra, för många har inte råd med hyran i totalrenoverade lägenheter, säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.
Flyttar på grund av oljuden
Det är vanligt att hyresgäster flyttar i samband med renoveringar för att de vet att de kommer att få svårt att betala den nya, högre hyran. Men Anders, Eva, Lena och Sam berättar att många av deras gamla grannar har flyttat för att det inte klarade av renoveringsljuden.
– Det känns som att Uppsalahem vill bli av med hyresgäster som har bott här länge. Vi har betalat hyra hela livet och ändå behandlar de oss så här. Samtidigt kommer vi att få en hyreshöjning, säger Sam.
Hemarbete mitt i byggbullret
I ett annat av de fem höghusen bor Maria Jonsson. Hon har arbetat hemifrån i stort sett hela pandemin och gör det fortfarande några dagar i veckan.
– Det går inte att hitta någonstans där man är ostörd, konstaterar Maria halvt överröstad av ett högt bankande, samtidigt som hon börjar röja undan böcker från vardagsrumsbordet.
De har stått staplade där sen hon behövde flytta in bokhyllor och andra möbler från väggarna för att elen skulle kunna bytas ut. Hon berättar om hur hon har påverkats av renoveringarna. Under första halvåret 2021 styckrenoverades många lägenheter i hennes hus, med kraftiga störningar som följd.
– Det räcker med att de renoverar en lägenhet så blir man oerhört störd, säger hon.
I januari 2021 började byggarbetarna gräva upp innergården, vilket ledde till mycket oväsen under vintern och våren.
– De rev upp asfalt och allt möjligt. Gården skulle vara åtgärdad till sommaren, men det var den naturligtvis inte. Sen dess har de jobbat med ventilation, värme och vatten. Det kan vara lugnt och sen plötsligt ett öronbedövande ljud, säger Maria och höjer rösten då en borrmaskin drar igång någonstans på byggnadsställningen utanför lägenheten.
”Vi är flera här som har varit helt desperata”
I augusti förra året byggdes ställningen runt grannhuset och sen dess har hon upplevt mer eller mindre konstanta störningar, berättar hon.
– Vi är flera här som har varit helt desperata. Det är olidligt när man inte kan prata i telefon eller sitta i videomöten och det pågår dag efter dag, månad efter månad, även om det inte är precis varje dag, säger Maria, som har fört dagbok över en del av störningarna.
Hon är också kritisk mot att hyresgästerna fått för lite information om kommande arbeten och med för dålig framförhållning. Många behöver till exempel hinna fixa hjälp för att kunna flytta möbler och ska det låta extra mycket under några dagar är det bra att kunna planera inför det.
– Jag vaknade en morgon kvart över sju av att det stod den karl på balkongen med borr och full skyddsmundering. Då var det asbestsanering. Det är ett sovrum där innanför och fönstret står alltid öppet. Nu var det ingen som sov där, men det vet ju inte Uppsalahem, säger hon.
”Jag har suttit i telefon med Uppsalahem och fått lägga på för att jag börjat gråta.”
Maria Jonsson har försökt lyfta problemen med Uppsalahem ett flertal gånger, men upplever inte att bolagets representanter visar förståelse för hur påfrestande situationen är för hyresgästerna.
– Vi fick en broschyr i början där det stod att arbetet i din lägenhet kommer bara att pågå si och så många dagar under ett visst antal månader. Att vi skulle drabbas så här kunde jag inte föreställa mig. Jag har suttit i telefon med Uppsalahem och fått lägga på för att jag börjat gråta. Jag vet flera grannar som också har varit förtvivlade, säger Maria.
Värsta störningarna förhandlaren varit med om
Hyresgästföreningens förhandlingsledare Lena Jansson Nordin beskriver renoveringen på Granitvägen som den värsta hon har upplevt när det gäller störningar, under alla år hon har jobbat med förhandling.
Ska man behöva ha det så här som hyresgästerna har haft?
– Nej, nej. Jag känner igen allt det du berättar. Och därför menar jag att hyresgästerna har rätt till kompensation. Det har varit exceptionellt. Till Uppsalahems försvar kan man säga att ingen visste att det skulle komma en pandemi och vad den skulle innebära. Yttre faktorer har bidragit, men jag anser ändå att bolaget måste ta ansvar för hyresgästernas situation. Mitt intryck är att Uppsalahem bara körde på och gjorde det de kunde, utan att ta hänsyn till hyresgästerna. Ur ett hyresgästperspektiv hade det varit bättre att skjuta på hela projektet eller evakuera alla hyresgäster, säger Lena Jansson Nordin.
Kan det vara hur mycket oljud som helst utan att man får rätt till en ersättningsbostad?
– Det är inte så kopplat till störningar, utan mer till funktionen. Om man ska byta badrum eller kök till exempel. För störningar finns ingen sådan tydlig gräns. Men med facit i hand kan man säga att det hade varit bättre med evakuering för hyresgästernas bästa.
Att renoveringen har varit mer utdragen än många av hyresgästerna uppfattade att den skulle bli när de skrev på godkännandet betyder inte att Uppsalahem gjort något formellt fel.
– Det hyresgästen godkänner är bara åtgärderna i lägenheten och i gemensamma utrymmen, men ingenting om tidsplan eller ordningsföljd av olika åtgärder. Det har man som hyresgäst inget inflytande över, säger Lena Jansson Nordin.
Andra hyresgäster har fått ersättning
Det finns exempel på fall där hyresgäster fått stora hyresreduktioner på grund av störningar i samband med byggnadsarbeten. I kvarteret Plankan på Södermalm i Stockholm fick till exempel hyresgästerna förra året rätt till sex hyresfria månader på grund av omfattande störningar. Och nyligen fick en hyresgäst i kvarteret Linjalen i samma stadsdel 35 000 kronor i kompensation för buller efter att ha stämt sin hyresvärd.
Hyresgästföreningens plan för höghusen på Granitvägen är att avvakta tills renoveringen är klar och då yrka på ekonomisk kompensation för störningarna.
– Vi har redan varslat Uppsalahem om att vi kommer att göra det. Sen blir det en förhandling och kommer vi inte överens får vi se om vi ska ta det vidare till hyresnämnden. Min förhoppning är att vi ska kunna komma överens med Uppsalahem utan att behöva ta det till hyresnämnden, säger Lena Jansson Nordin.
Hon vill inte spekulera i hur goda chanserna är att få till en ekonomisk kompensation.
– Uppsalahem kommer säkert att streta emot, men vi går in med ett yrkande baserat på den extrema situation som varit, både när det gäller hur länge störningarna pågått och hur omfattande de varit, säger hon.
Hur blir det med de som flyttat för att de inte har stått ut med störningarna?
– Det är också en förhandlingsfråga. Det är naturligtvis svårare med de som har flyttat. Då måste vi spåra de personerna. Vi kan hamna i en situation där bara de som bor kvar får ersättning. Man kan också sätta upp en tidsgräns där de som bodde kvar vid ett visst datum får ersättning. Det är viktigare att ge de som har bott kvar hela perioden en hyresnedsättning än de som flyttade tidigare, kan jag tycka. Men det är också en praktisk fråga, hur man ska lokalisera folk.
Kan Hyresgästföreningen göra något mer för de som bor kvar och lider av ljudet just nu?
– När hyresgäster hör av sig till oss och har problem i samband med renoveringen är vi där och påtalar det. På det sättet försöker vi hjälpa till.
Gör ni något konkret just nu för hyresgästerna på Granitvägen?
– Det som har dykt upp nu är att man renoverar balkonger och beroende på vilket av husen man bor i kommer man inte att kunna använda sin balkong under delar av sommarsäsongen. Det är en fråga vi kommer att lyfta omedelbart i förhandlingar. Vi menar på att här ska det vara hyresreduktion under den tid man inte har tillgång till balkongen, säger Lena Jansson Nordin.
Uppsalahem nöjda med pandemirenoveringen
När Hem & Hyra vänder sig till Uppsalahem för att låta bolaget bemöta kritiken från hyresgästerna träder ett helt annat perspektiv på renoveringen fram. Malin Berggren, kommunikationsstrateg, säger att Uppsalahem har försökt göra det så bra som möjligt för hyresgästerna under renoveringen.
Hyresgäster berättar om byggbuller som pågått i ett och ett halvt år och hur både människor och husdjur far illa psykiskt och fysiskt. Folk är förtvivlade och försöker hitta sätt att flytta därifrån i desperation över ljudstörningarna och många har redan flyttat av den anledningen. En man jag talade med som jobbade natt och behövde sova på dagarna drabbades av en hjärtinfarkt efter att tidigare ha varit fullt frisk. Han misstänker att det beror på stressen och sömnproblemen i samband med renoveringen. Ska man behöva ha det så som hyresgäst hos er?
– Renoveringen innebär störande ljud på dagtid. Vi har ordnat ”Vardagsrummet”, en separat lokal där man slipper renoveringsljud. Den är öppen för alla som vill gå dit och har alla faciliteter man kan behöva. Sen informerar vi i god tid inför olika åtgärder, så att man planera sin vardag, om man till exempel jobbar natt. Alla hyresgäster har också fått fylla i en enkät om sin boendesituation och har fått möjlighet att boka in ett möte för att komma och prata om sina behov och hur man kan hitta lösningar. Så vi har försökt göra vad vi kan för att göra det så bra som möjligt för hyresgästerna under renoveringen. Vi har flera personer som jobbar med att ha daglig kontakt med hyresgästerna på Granitvägen och berätta om vad som ska hända, säger Malin Berggren.
Enligt henne informerades alla hyresgäster om kvarboende innan de skrev på sina godkännanden. Däremot hade inte alla hunnit få information om hur pandemin skulle påverka bygget, eftersom folk skrev på vid olika tidpunkter.
– I samband med medgivandet gick information ut och alla fick en broschyr om kvarboende och om kundvård. Om man inte ville bo kvar kunde man ansöka om kundvård efter att man skrivit på medgivandet och flytta till en annan bostad, säger hon.
Varför sköt ni inte upp renoveringen eller erbjöd evakueringsbostäder när det stod klart att den inte kunde genomföras som tidigare tänkt på grund av pandemin?
– Renoveringen genomförs som planerat men åtgärderna görs i en annan ordning än vi informerade om innan pandemin. Det är åtgärderna som avgjort att vi valt att renovera med kvarboende.
Menar du att det hade varit samma störningar och under lika lång tid även om det inte varit en pandemi?
– Ja, vi har gjort samma åtgärder och följt samma tidsplan. Det står i tidsplanen att vi ska vara max 15 dagar inne hos hyresgästen och det har vi hållit. Sen finns det ett antal dagar per hus, det har inte heller påverkats. Att man renoverar ett hus i taget innebär inte att man kan göra klart alla åtgärder i ett hus och sen göra nästa. Man måste göra saker i en viss ordning, så man börjar med fönstren på ett hus och går sen vidare och gör fönstren på nästa och så vidare, säger Malin Berggren.
”Ett litet åtgärdspaket”
När Hem & Hyra frågar om Uppsalahem visste redan från början att det skulle bli en så här lång period av störningar för hyresgästerna kan eller vill inte Malin Berggren svara ja eller nej.
– Det finns inget ja- eller nej-svar. Det är inte så svartvitt, säger hon.
Om ni visste att det skulle bli så omfattande störningar, varför erbjöd ni inte evakueringsbostäder från början? Och om ni inte visste det, varför erbjöd ni inte det så fort det stort klart hur illa det skulle bli?
– Det är åtgärderna som avgjort att vi valt att renovera med kvarboende. Det är så få åtgärder som påverkar boendet, så man kan bo kvar i bostaden under renoveringen. Det är ett litet åtgärdspaket.
Varför erbjuder ni inte en möjlighet till dagrum för de som har husdjur?
– Det är fint att man har husdjur, men som hyresgäst har du ett eget ansvar att ta hand om ditt husdjur och se till att det har det bra.
Hur ska man se till att ens husdjur mår bra om det inte går att vara hemma?
– Det får du fråga någon annan än mig om. Jag har inget svar på den frågan.
Hyresgäster berättar också om hur området förändrats och känns mindre tryggt i och med att ni använt korttidskontrakt under många år. Varför har ni använt er av korttidskontrakt i så omfattande utsträckning?
– Det har varit ett sätt för Uppsalahem att underlätta inför en kommande renovering. De kan till exempel användas som evakueringsboende. Men så blev det inte på Granitvägen då hyresgästerna inte behövde evakueras. En renoveringsprocess tar ofta lång tid, där planer ändras. I områden där vi har korttidskontrakt blir den upplevda tryggheten lägre. Men det är inte på något sätt osäkrare att bo i ett område där vi har korttidskontrakt. Vi arbetar dagligen med trygghetsfrågor på olika sätt.
115 lägenheter styckrenoveras
Enligt Malin Berggren har inte Uppsalahem någon information om att många flyttar från området på grund av oljuden. 115 lägenheter har blivit tomställda och renoverade, men den största delen är korttidskontrakt som bolaget sagt upp, enligt henne.
En hyresgäst jag har pratat med säger att det känns som att Uppsalahem vill bli av med de gamla hyresgästerna på Granitvägen. Vad tänker du om det?
– Det känns ju väldigt tråkigt att man känner så när vi har flera personer som jobbar hela dagarna med att hyresgästerna ska ha det bra och med att försöka hitta lösningar på olika problem. Det är bra om man hör av sig till oss om man känner så.
Malin Berggren understryker att Uppsalahem försökt informera och svara på frågor i flera olika kanaler och uppdatera hyresgästerna i god tid inför olika åtgärder. När det gäller asbestsaneringen ska det inte vara någon fara om man haft ett fönster öppet, enligt henne, då en sluss byggs runt det som ska saneras.
Några av hyresgästerna knackade dörr och gjorde en namninsamling som de skickade in till er, men de fick ingen respons och kände sig nonchalerade. Vad vill du säga till dem?
– När vi fick namninsamlingen informerade vi hyresgästerna på Granitvägen i nyhetsbrevet som går ut till alla. De frågor som fanns i följebrevet till namninsamlingen besvarades i nyhetsbrevet. Vi vill att samma information når alla, därför valde vi att göra så, säger hon.
I nyhetsbrevet, som Hem & Hyra har fått ta del av, informerar Uppsalahem om olika aspekter av renoveringen, men nämner inte namninsamlingen.
Kommer hyresgästerna att få ekonomisk kompensation för att de inte kunnat använda sina lägenheter på ett normalt sätt och lidit på olika sätt av ljudstörningarna?
– Rent generellt har alla hyresgäster rätt att skicka in ersättningsanspråk om man anser att en brist föreligger i boendet.
Fotnot: Hyresgästerna Sam och Lena vill inte ha med sina efternamn i artikeln.