Hyresgästens omdöme sätter hyresnivån

Sundsvall Ett nytt hyressättningssystem ska införas i kommunen - Sundsvallsmodellen. Tanken är "lika hyra för lika boende". Och det är hyresgästerna själva som lägger grunden för systemet.

Kommunala bostadsbolaget Mitthem, Fastighetsägarföreningen och Hyresgästföreningen har tillsammans kommit överens om att införa ett liknande hyressättningssystem som finns i till exempel Umeå sedan flera år tillbaka. Lägenheternas standard värderas i poäng där summan sedan sätter nivån för hyran. Allt vägs in och bedöms; exempelvis läget för bostaden, hur gammal spisen är eller om det finns hiss i huset.

Under våren kommer 2 000 hyresgäster i Sundsvall, i åldrarna 18-73 år, att få hem en enkät i brevlådan. Där får de svara på frågor som rör deras boende, hur de ser på standarden i lägenheten och hur man värderar läget i förhållande till centrum och kommunikationer.

Läs ocksåSå illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstagEn hand knackar på grön dörr. En kvinna tittar rakt fram.

– Hyrorna ska helt enkelt spegla hyresgästernas värderingar, säger Marie Selin, vd Mitthem och en av samarbetsparterna i projektet.

Enkäterna kommer att samlas in och sammanställas. Underlaget kompletteras sedan med en unik poängssättning för varje lägenhet.

– Poängen behöver inte alltid vara plus utan även minus. Syftet med systemet är att få mer rättvisa hyror. Det innebär både höjningar och vissa sänkningar, men ibland kommer det bara vara ett konstaterande att hyran redan ligger på rätt nivå, säger Conny Säker, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåSkulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen fickaBildkollage av händer som håller pengar, en skylt där det står Skatteverket, en siluett och ett loppisbord.

– Hyresjusteringarna kommer att göras stegvis under flera år och det blir alltså inte frågan om några stora snabba förändringar av hyrorna, säger Alf Fornell, Fastighetsägarföreningen.

– Det här flexibla systemet innebär också att vi kan tillgodose hyresgästernas önskemål bättre. En viss standardhöjning är värd en viss poäng och då vet hyresgästen exakt vad de får betala för det.

Flera större privata fastighetsbolag i stan är med på tåget, till exempel HSB, Diös och Tvättbjörnen.

Läs ocksåHyresgästbasens ilska: ”Tondövt att höja rotavdraget när hyresgäster går på knäna”Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

– Men vi kan inte tvinga fastighetsägare att gå med, de kan frångå systemet och till exempel införa ett eget rabattsystem, säger Alf.

Marie Selin, vd för Mitthem, vill gärna beskriva arbetet som en ”differentiering av hyrorna”.

– Målet är att uppnå en ”Sundsvallsmodell” som alla parter står bakom och att differentiera samtliga hyror så att varje hyresgäst betalar för sin lägenhets enskilda standard och läge, säger hon.

  

Läs också Få klagomål nådde kommunen – då fick Hyresgästföreningen tänka om Hyresvärd polisanmäls för olaga hot av anställd på Hyresgästföreningen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.