Annons

Hyresgästens omdöme sätter hyresnivån

Sundsvall Ett nytt hyressättningssystem ska införas i kommunen - Sundsvallsmodellen. Tanken är "lika hyra för lika boende". Och det är hyresgästerna själva som lägger grunden för systemet.

Kommunala bostadsbolaget Mitthem, Fastighetsägarföreningen och Hyresgästföreningen har tillsammans kommit överens om att införa ett liknande hyressättningssystem som finns i till exempel Umeå sedan flera år tillbaka. Lägenheternas standard värderas i poäng där summan sedan sätter nivån för hyran. Allt vägs in och bedöms; exempelvis läget för bostaden, hur gammal spisen är eller om det finns hiss i huset.

Under våren kommer 2 000 hyresgäster i Sundsvall, i åldrarna 18-73 år, att få hem en enkät i brevlådan. Där får de svara på frågor som rör deras boende, hur de ser på standarden i lägenheten och hur man värderar läget i förhållande till centrum och kommunikationer.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

– Hyrorna ska helt enkelt spegla hyresgästernas värderingar, säger Marie Selin, vd Mitthem och en av samarbetsparterna i projektet.

Enkäterna kommer att samlas in och sammanställas. Underlaget kompletteras sedan med en unik poängssättning för varje lägenhet.

– Poängen behöver inte alltid vara plus utan även minus. Syftet med systemet är att få mer rättvisa hyror. Det innebär både höjningar och vissa sänkningar, men ibland kommer det bara vara ett konstaterande att hyran redan ligger på rätt nivå, säger Conny Säker, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Annons
Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

– Hyresjusteringarna kommer att göras stegvis under flera år och det blir alltså inte frågan om några stora snabba förändringar av hyrorna, säger Alf Fornell, Fastighetsägarföreningen.

– Det här flexibla systemet innebär också att vi kan tillgodose hyresgästernas önskemål bättre. En viss standardhöjning är värd en viss poäng och då vet hyresgästen exakt vad de får betala för det.

Flera större privata fastighetsbolag i stan är med på tåget, till exempel HSB, Diös och Tvättbjörnen.

Läs ocksåNytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjningDåligt underhåll, snöröjning, asfalt

– Men vi kan inte tvinga fastighetsägare att gå med, de kan frångå systemet och till exempel införa ett eget rabattsystem, säger Alf.

Annons

Marie Selin, vd för Mitthem, vill gärna beskriva arbetet som en ”differentiering av hyrorna”.

– Målet är att uppnå en ”Sundsvallsmodell” som alla parter står bakom och att differentiera samtliga hyror så att varje hyresgäst betalar för sin lägenhets enskilda standard och läge, säger hon.

  

Läs också Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror” Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.