Hyresgäster betalar miljoner i sponsring varje år
Exempel på sponsring kan vara ekonomiskt bidrag till föreningar eller att bekosta ett evenemang.
Hem & Hyra har tagit reda på hur mycket allmännyttorna i södra Norrland egentligen lägger på sponsring.
Resultatet visar att störst inte ger mest. Mitthem är numera den största allmännyttan i södra Norrland, men det är Östersundshem som är den som sponsrar allra mest – fem gånger mer än alla andra. Varje år lägger bostadsbolaget drygt två miljoner kronor på sponsring. Eller 579 kronor per lägenhet om man så vill.
I gengäld får Östersundshems hyresgäster ett förmånskort laddat med rabatter och erbjudanden, kopplat till de olika sponsoravtal bolaget har. Som till exempel 35 procents rabatt på ÖFK:s fotbollsmatcher, klubben som i år fått en ökad sponsring från 350 000 kronor till en halv miljon. Ideella föreningar sponsras också, som Bio Regina.
– Vi har en månadshyra på 12 000 kronor. Utan sponsring skulle den vara 18 000 och det skulle vara betydligt tuffare för oss som ideell förening, säger Annica Nordin på bio Regina.
De flesta bostadsbolagen i södra Norrland, både små och stora, arbetar med någon form av sponsring eller sociala investeringar, som oftast går till lokala idrottsföreningar.
Conny Säker, förhandlare på Hyresgästföreningen i Sundsvall, fick frågan om det är rimligt att just hyresgäster ska hjälpa till med sponsring:
– Ja, om det gynnar hyresgästerna direkt. Alla gillar inte fotboll till exempel så rabatt på matchbiljetter kanske inte är det optimala. Att sponsra en fotbollsplan som anläggs i bostadsområdet bidrar däremot till så mycket mer. Det kan öka tryggheten, minska ”bus” och ha en positiv social påverkan. Annars har jag svårt att se varför just hyresgäster ska sponsra sådant som alla i kommunen borde hjälpas åt att betala för.
Alla bolag följer någon form av policy kring sponsring. För Mitthem och Östersundshem är sponsring ett sätt att öka hyresgästernas trivsel och trygghet samt göra staden attraktivare.
Hem & Hyra frågade Marie Selin, vd för Mitthem och Daniel Kindberg, vd för Östersundshem om det verkligen är hyresgästernas sak att sponsra föreningslivet.
Daniel Kindberg:
– Det är ett val vi gör som vi tror är den bästa affärsnyttan för alla och då är det naturligt att alla ska betala. Affärsnyttan är subjektiv och alla kan inte tycka lika när vi har flera tusen lägenheter, men i stort upplever jag att många är nöjda med vad de får tillbaka.
Marie Selin:
– Därför att sponsring är ett verktyg i arbetet med att göra våra områden mer attraktiva för våra hyresgäster.
Hur motiverar ni vad som är rimligt att sponsra?
Marie Selin:
– Genom ett samarbetsavtal där en motprestation tydligt ska framgå. När vi tar ställning till en sponsringsförfrågan är tre kriterier grundläggande; på vilket sätt tillför det mervärde för våra hyresgäster, för Mitthem och på vilket sätt stärker det Sundsvalls kommuns attraktionskraft.
Daniel Kindberg:
– Affärsnyttan styr hur mycket det fördelas och hur mycket vi ger.
Ordet sponsor har funnits i svenska språket sedan 1954 medan verbet sponsring började användas i Europa och Sverige på 80-talet. Sponsring såsom det uppfattas idag uppstod i USA.
Sponsorskap har gått från att förknippas med gåvor till att anses som ett etablerat marknadsföringsverktyg, där båda parter har att vinna.