Hyresgäster i Borås protesterar mot sopstation mellan husen
Det handlar om en återvinningsanläggning som kommunala bostadsbolaget AB Bostäder i Borås ska börja bygga nästa vecka. Anläggningen ska ligga inne i bostadsområdet och det har mött protester av de boende. Khalil el Machharawi i föreningen Harakat Norrby har gjort en namninsamling i de hus som berörs mest. Han menar att AB Bostäder inte har stämt av med de boende, att man inte lyssnat på protesterna och att man nu kör över sina egna hyresgäster.
– AB Bostäder säger att de har haft information och pratat med hyresgästerna, men de ställde upp sin buss där en vardag, mitt på eftermiddagen, när de boende var på jobbet. Det betyder att de flesta inte har fått säga sitt. När jag gick runt i husen och frågade om de fått information och om de fått ha synpunkter, så sa de flesta att de inte blivit informerade, säger Khalil.
Även Hyresgästföreningen tycker att AB Bostäder hanterat ärendet fel, att man inte skött informationen till hyresgästerna på rätt sätt. Bostadsbolaget har lovat att återkomma och berätta om sina planer, men det har inte gjorts, menar boendeutvecklare Thomas Grinerslev.
Det handlar om en lång process mellan bostadsbolaget och de boende. AB Bostäders kommunikationschef Sophia Jonsson säger att hon är medveten om att det finns ett motstånd från vissa boende, men att många också vill ha en återvinningsanläggning i området.
– Ett problem för oss är att vi måste lägga anläggningen på vår egen mark. Det gör att vi inte har så många valmöjligheter, säger hon.
Hon säger att det är ett stort problem med grovsopor och avfall på Norrby, där möbler och andra skrymmande föremål dumpas i källare och trappuppgångar. Det gör att det både är svårt att ta sig fram och är farligt vid en eventuell brand eller olycka.
– Vi hade ett tidigare förslag på placering och det var olyckligt. Det har vi ändrat och flyttat återvinningsanläggningen till en annan plats där den inte stör så mycket, säger Sophia Jonsson.
Khalil el Machharawi håller inte med. Han säger att de som bor i just den delen av Norrby känner att de får en anläggning på sin gård, som de inte vill ha. Men framför allt handlar det om hanteringen av ärendet som gör att många protesterar.
– De har sagt att vi som bor på Norrby ska få vara delaktiga och få chans att säga vad vi tycker. Men ytterligare en gång har de låtit bli att ta hänsyn till den demokratiska gången. Vi känner att man trampar på folk här på Norrby. Jag förstår inte hur man kan säga att man lyssnat på de boende, när 160 personer skriver på en namnlista mot återvinningscentralen och att man inte bryr sig om det. Det är inte demokrati, säger Khalil. Han betonar att de som skrivit på protestlistorna är de som bor alldeles intill den planerade anläggningen och är de som är mest berörda.
Abdullah Kaya som också bor på Norrby säger att flera av de boende oroar sig för att trafiken ska öka till och från anläggningen.
– De säger att det ska gå att låna kärror och att man ska gå dit. Men någon måste ju frakta bort skräpet från området. Det betyder ju att det kommer att köra stora lastbilar. Och självklart kommer boende att köra till anläggningen. Det blir den enda återvinningscentralen i den här delen av Borås, vilket gör att andra också kommer att köra hit.
Tidigare hade Norrbyborna en egen städpatrull som städade varje söndag, på ideell bas. AB Bostäder stod för städmaterial. Det projektet stoppades, då AB Bostäder ville ha avtal med städarna, där alla inblandade skulle förbinda sig att dela bostadsbolagets värderingar.
– Det var viktigt för oss att ha den överenskommelsen och när det inte uppfylldes valde städarna att sluta städa, säger Sophia Jonsson.
Khalil el Machharawi och Abdullah Kaya säger att det var mycket olyckligt att AB Bostäder inte fortsatte att stötta den verksamheten, då alla vann på den lösningen.
– Det var väldigt fint och städat här på Norrby då. Hade man fortsatt med det hade man inte behövt bygga en stor anläggning som är väldigt dyr, säger Abdullah Kaya. Vi som städade informerade de boende om hur man får det fint i området. Det gjorde att hyresgästerna fick hjälp hur de skulle göra och området var fint och städat.