Hyresgäster drabbas av leverantörsbyte
Från mars 2010 ska Telia leverera Vänersborgsbostäders grundutbud av tv-kanaler, som ingår i hyran. Anledningen är att det gamla avtalet med Com Hem löper ut.
Vänersborgsbostäder har inte fritt fått välja den nya leverantören. Tjänsten är upphandlad enligt de lagar som gäller offentliga företag.
Men leverantörsbytet innebär inte bara ett förändrat utbud av tv-kanaler. När avtalet med Com Hem upphör har hyresgästerna inte längre tillgång till privata abonnemang som de tecknat med bolaget, för exempelvis digital-tv, bredband och telefoni.
Den information som gått ut till hyresgästerna är en text på Vänersborgsbostäders hemsida och ett brev från Com Hem som beklagar uppsägningen och det besvär som den leder till.
Att det blir praktiska problem för den som har telefon och bredband via Com Hem står klart.
– Det här kommer tyvärr att drabba hyresgästerna hårt, de som har bredband via Com Hem måste till exempel byta mejladress, säger Ola Källstrand, Key Account Manager på Com Hem.
Enligt Källstrand har företaget tagit emot många upprörda samtal från hyresgäster som opponerar sig mot bytet. Vänersborgsbostäder har också tagit emot en mängd frågor från hyresgästerna.
– Grundutbudet ingår i hyran, men vi styr inte över olika privata abonnemang för kabel-tv. Som hyresgäst är det lätt att blanda ihop detta, säger Peter Lind, vice vd på Vänersborgsbostäder.
En farhåga är att det ska bli dyrare efter bytet.
– För mig kommer det bli billigare med kabel-tv, men för andra kan det bli dyrare. Det beror på vilka tjänster man köper, säger Peter Lind, som själv är hyresgäst hos Vänersborgsbostäder.
När det gäller tjänster som bredband och telefoni är det upp till hyresgästerna själva att hitta en leverantör.
– Man behöver inte anlita Telia. Det finns en mängd andra aktörer på marknaden, men tyvärr kommer det inte fungera med Com Hem, säger Peter Lind.
Bolaget kommer att gå ut med information kring hur man ställer in nya kanaler längre fram. Barbro Lundh, som stött på en mängd frågor kring operatörsbytet i egenskap av förtroendevald på Hyresgästföreningen, tycker att det är för lite och för sent.
– Det här ställer till med mycket krångel, Vänersborgsbostäder borde informerat oss bättre om vad som gäller. Månaderna går fort och det börjar snart brinna i knutarna om man ska hitta leverantörer på egen hand, säger hon.
Fotnot: Vänersborgsbostäders hyresgäster i Brålanda och Frändefors berörs inte av leverantörsbytet.