Hyresgäster får fortsätta betala för tv-kanaler som försvann
– Vi har tvingats inse att vi nått vägs ände och kommer inte längre. Att ha rätt innebär inte alltid att få rätt, säger Evelina De la Motte, förhandlare på Hyresgästföreningen.
Från att ha betalat 60 kronor i månaden för 18 tv-kanaler höjdes priset för hyresgästerna i KKB, det kommunala bostadsbolaget i Kävlinge, i februari till totalt 140 kronor. Det var 80 kronor för den indragna fibern medan de ursprungliga 60 låg kvar.
Samtidigt försvann hela tv-utbudet på 18 kanaler förutom sex kanaler som hyresvärdar enligt lag måste erbjuda.
– Det är helt orimligt att de tar bort en sak men hyresgästerna ska fortsätta betala för det. Vi står helt bakom hyresgästerna och vill få saken prövad, sa Evelina De La Motte i februari.
Två hyresgäster drev saken till hyresnämnden men senare beslutade Hyresgästföreningen också att förhandla med KKB för alla hyresgästers räkning. Framför för allt att få bort de 60 kronorna. Bostadsbolaget äger cirka 2 100 lägenheter. Skulle parterna inte komma överens i en förhandling fanns möjligheten att låta hyresnämnden avgöra saken.
Enligt Hyresgästföreningen har KKB inte gett med sig en millimeter och efter att ha analyserat läget ger nu förhandlarna upp. Enligt De la Motte hamnade de i ett läge där de skulle bevisa att hyran för KKB:s hyresgäster inte var skälig. Det var så tvisten kunde prövas i hyresnämnden.
Det kanske hade gått om Kävlinge hade så kallad systematisk hyressättning där olika saker in en lägenhet påverkar det så kallade bruksvärdet som påverkar hyran. Att nu visa på att KKB:s hyror inte var skäliga, och på ett sådant sätt att de skulle sänkas med 60 kronor, genom att jämföra med andra lägenheter på orten ansågs omöjligt.
Avgörande i tvisten var en överenskommelse från 2017 mellan KKB och Hyresgästföreningen.
– När den tecknades det ganska nytt med sådana överenskommelser. Idag finns ett tydligare bruksvärde att förhålla sig till när det gäller fiberindragningar.
Enligt avtalet skulle det bli ett ”förändrat tv-utbud” när fiber drogs in och Evelina de la Motte menar att KKB inte varit tydliga med att detta därmed skulle innebära en för hyresgästerna helt oväntad försämring
KKB:s vd Mikael Strand lämnar en kommentar via mejl.
– Vi är naturligtvis glada för att Hyresgästföreningen respekterar den ingångna överenskommelsen från februari 2017. Det är viktigt med ett öppet och transparent förhållningssätt där inflytande från dem som bor hos oss utgör en viktig del i vår verksamhet.
Läs mer här:
Tv-konflikt efter indragen fiber
Tvist om tv-kanaler blir hyresförhandling