Hyresgäster får pengar tillbaka efter bostadsbolagets tabbe
Nätet var gammalt i det stora bostadsområdet i Nybro. Därför beslöt sig värden SBB, Samhällsbyggnadsbolaget, att byta fiberleverantör. Men värden missade att läsa det finstilta i avtalet med den nya leverantören Telia. I avtalet stod nämligen att varje hyresgäst ska betala en engångsavgift på 399 kronor som en uppstartsavgift. Men den avgiften har de redan betalt en gång i tiden till den gamla leverantören.
När Telias fakturor damp ned i hyresgästernas brevlådor var det många som reagerade på avgiften. De kontaktade Hyresgästföreningen.
– De ska inte behöva betala för att värden byter fiberleverantör. Däremot var det tveksamt om vi kunde agera rent juridiskt, eftersom fiber inte ingår i hyresavtalet, säger Kaj Raving, förhandlare på Hyresgästföreningen i Kalmar.
Kaj Raving tog ändå kontakt med SBB och påbörjade en diskussion om orimligheten i att hyresgästerna ska bekosta kalaset. Hos SBB kom avgiften som något av en överraskning.
– Det var lite oklart med avtalet. Avgiften hade vi inte räknat med, säger Peter Berg på SBB.
Nu tar SBB på sig ansvaret för tabben. Alla hyresgäster som blivit fakturerade för avgiften om 399 kronor ska ersättas.
– Beloppet dras på hyran. Men först måste hyresgästerna måste kunna påvisa att de betalat avgiften.
SBB äger stora hyreshusbestånd i Kalmar län. Men något mer byte av fiberleverantör planerar man inte.