Hyresgäster får tillbaka pengar om brister inte rättas till
I början av 2014 tog det börsnoterade bostadsbolaget D.Carnegie & CO över Broadgate & Stendörrens lägenheter i Visättra. Stendörren hade i sin tur köpt de 573 lägenheterna i Huddinge lite mer än ett år tidigare av Allokton. I samband med köpet lovade Stendörrens vd att de skulle förbättra området och lägenheterna.
Det slutade med att bolaget inte skötte förvaltningen så bra och att Hyresgästföreningen sade nej till bolagets krav på en hyreshöjning på 1,6 procent från första januari 2013.
– Det var flera brister i skötseln av fastigheterna, till exempel fungerade inte tvättstugorna, säger Sara Kristensson, förhandlingsenheten på Hyresgästföreningen region Stockholm.
Efter lång tids förhandlande kom parterna nyligen överens om att hyran ska höjas med 1,6 procent från första augusti i år. Överenskommelsen innehåller dock flera villkor som ska uppfyllas av hyresvärden senast i juni 2015. Görs inte det ska Stendörren betala tillbaka höjningen till hyresgästerna.
– Det är ganska ovanligt att man får till stånd ett sådant villkor i avtalet. Men vi har stått på oss och är nöjda med att vårt arbete har gett resultat, säger hon.
I Överenskommelsen står hur ofta bolaget ska gå runt och kontrollera trappuppgångar och andra allmänna utrymmen, men bolaget ska även bygga en ny tvättstuga, sanera klotter och se till att det finns fler cykelställ, lekutrustning och sittgrupper på innergården.
– Vi kommer att följa hur det går och märker vi att det inte händer något kommer vi att kräva pengarna tillbaka
Från och med första oktober sköter Graflunds förvaltningen av lägenheterna i Visättra. Företagets informationschef Anitha Wretling, svarar på frågor kring förvaltningen och förklarar att bristerna i området beror på att det var ett eftersatt underhåll när fastigheterna togs över.
– Man har jobbat på enligt plan och bland annat bytt hissar, flera tak och åtgärdat utemiljön men det går ju inte att sticka under stol med att det finns flera brister som vi måste rätta till, säger hon.
Men nu har ju bolaget ägt lägenheterna i över ett och halvt år och ändå fungerar inte tvättstugorna på ett bra sätt. Hur kan det komma sig.
– Jag kan inte riktigt svara på det. Men att vi nu har nått en överenskommelse med Hyresgästföreningen tycker jag man ska se som att bolaget är på rätt väg och att Hyresgästföreningen tror på oss. Vi kommer att leverera det vi har sagt, säger hon.