Annons

Hyresgäster fick 8 000 kronor för bullerstörning

Nacka Uppemot 8 000 kronor. Så mycket kompenseras hyresgäster i Finntorp som levt med kraftigt buller i flera månader. Men medan vissa är nöjda vill andra hyresgäster ha mer ersättning.
Foto: Kenneth Samuelsson
Störningarna som drabbat Lars Eriksson och Yvonne Lindheimer har pågått sedan i våras.

Hem & Hyra har tidigare skrivit om att hyresgäster har störts när Skandia Fastigheter byggt på flera våningar på ett hus i Finntorp. Bolaget har bland annat bilat ovanför lägenheterna på plan tre. Nu har Hyresgästföreningen region Stockholm och Fastighetsägaren förhandlat om nedsättning av hyran och kommit överens om en rekommendation.

Lars Eriksson räknar med att få cirka 8 000 kronor i kompensation, men är inte nöjd.
– Jag och de flesta andra kommer att kriga och kräva mer, det är för lite, säger han.

Läs också"Vi lever i en bullerfabrik"

En som däremot är nöjd med kompensationen är Anders Jakobsson som bor på tredje våningen där de har bilat.
– Det är klart att man skulle vilja ha lite mer men jag tycker det är bra att de går oss till mötes. Sedan är det mindre störningar nu än tidigare när det kunde vara hela dagarna, säger han.

Annons

Överenskommelsen innebär att de som inte kunnat använda sin balkong under byggtiden får 600 kronor i en engångssumma. Den kraftiga bullerstörningen som skett när bolaget bilat och byggt på flera våningsplan kompenseras med 17-25 procent lägre hyra i två månader, storleken avgörs av hur nära störningskällan man bott.
Mindre störningar kompenseras med 8 procent nedsättning av hyran i fem månader.

Cathrine Ripman, förhandlare på Hyresgästföreningen region Stockholm, är en av de som skötte förhandlingen med värden.
– Vi är nöjda med att vi fick till en rekommendation som gäller alla hyresgäster i huset, inte bara våra medlemmar, säger hon.

Annons
Läs ocksåHyresgäster hade för varmt i lägenheter – får 2,6 miljoner i kompensation

Samtidigt betonar hon att överenskommelsen inte är bindande utan en rekommendation vilket innebär att den som inte är nöjd kan kräva mer ersättning av hyresvärden. Det krävs dock ordentlig dokumentation av störningarnas omfattning. Säger värden nej kan hyresgästen kontakta hyresgästföreningen för att se om det finns möjlighet att få hjälp att driva kravet juridiskt.

Läs också Om varmvattnet strular kan du ha rätt till sänkt hyra – Marita fick tillbaka 20 procent Ewas bullerfasa fortsätter – värden och gymmet skyller på varandra Krock mellan kulturliv och störda grannar: ”Inget verkar hjälpa”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.