Hyresgäster hade för varmt i lägenheter – får 2,6 miljoner i kompensation
Stockholmshems hyresradhus i Sköndal är byggda 2012 men att husen är nybyggda har inte hjälpt – hyresgäster har haft problem med inomhusmiljön under många år.
Framför allt har hyresgästerna haft problem med att det varit för varmt i lägenheterna sommartid. Men det har även varit problem med såväl varma som kalla lägenheter vintertid.
Följden blev att hyresgäster anmälde bristerna till miljöförvaltningen. Enligt dokument från ett möte med miljöförvaltningen i december 2022 berättar flera hyresgäster om problemen. Det beskrivs hur fläktsystemet inte fungerar som det ska.
28 grader inomhus på vintern
En hyresgäst berättar att hon har 28 grader inomhus trots avstängda element och minusgrader utomhus. En annan granne har 16 grader i vardagsrummet och upplever kallras. Det står också ”Nya ytterdörrar upplevs otäta och orskar kallras”.
Problemen i lägenheterna har gjort att Hyresgästföreningen har haft 16 ärenden som rör brister i inomhusmiljön.
Zeljko Kranjec, chef för juridiska enheten på Hyresgästföreningen region Stockholm, berättar att det slutade med att Hyresgästföreningen region Stockholm hjälpte hyresgästerna att hota med stämning om inte Stockholmshem kompenserade hyresgästerna.
Det gav effekt. Enligt en uppgörelse mellan Hyresgästföreningen och Stockholmshem får 34 hyresgäster dela på 2,6 miljoner kronor.
34 hyresgäster får kompensation
De 34 hyresgästerna får 5 procents kompensation på hyran under hela boendetiden. Alternativet hade varit att kräva mer kompensation på sommaren när problemen varit störst och mindre på vintern, men det hade varit krångligare att räkna ut det och få till en uppgörelse då. Den hyresgäst som får mest i kompensation får cirka 90 000 kronor.
– Det är en kompromiss men vi är nöjda. Vi kom inte längre och det är bättre att göra upp än att driva 34 ärenden i tingsrätten vilket kan ta flera år, säger Zeljko Kranjec.
Totalt finns det 43 radhus, men bara hyresgäster i 34 stycken har alltså kompenserats.
– Vi hade gärna sett att alla fått kompensation men Stockholmshem gick inte med på det.
Problem sedan husen byggdes
Hem & Hyra har ställt frågor till Åsa Stenmark, kommunikationschef på Stockholmshem, som har svarat via mejl.
Hur länge har problemen pågått?
– I ett antal lägenheter har vi arbetat med frågan i princip sedan husen byggdes, 2012. Ett flertal åtgärder har genomförts under åren men dessa har inte löst problemen fullt ut.
Hyresgäster i 34 radhus får dela på 2,6 miljoner kronor, hur mycket får var och en?
– Vi går inte in på vad enskilda hyresgäster får för ersättning.
Det finns 43 radhus, varför kompenseras inte alla hyresgäster?
– De som kompenseras är de som anmält att de haft problem.
Är problemen lösta?
– Vi har ett pågående projekt för att säkra att våra åtgärder löser problemen. Det vet vi dock med säkerhet först efter att de sista mätningarna är klara. Mätningarna görs under årets varma månader.
Hem & Hyra har varit i kontakt med flera hyresgäster men dessa vill inte uttala sig eftersom det är en pågående process som inte är avslutad.