Hyresgäster i Caroli klagar på störningar från restauranger
Buller, matos, nedskräpning och kissande besökare. Listan med störningar är lång när nitton hyresgäster nu vänder sig till miljöförvaltningen.
Hyresgästerna beskriver hur matos tränger in i deras lägenheter liksom i hiss, trapphus och källare, hur gäster till restaurang Köttbaren kissar i parken utanför, hur man kvälls- och nattetid störs av hög musik och buller från restaurangen. Avfall från restaurangen blockerar nödutgångarna från garaget och matavfall från husets många restauranger gör att källare och garage stinker av sopor. I anmälan skriver en av hyresgästerna att han kontaktade hyresvärden Akelius redan i höstas men att inget har hänt.
Mikael Ahlborn, chef för södra Skåne, betonar att det inte är Akelius som hyr ut till restaurangerna utan Profi som äger den kommersiella delen av fastigheten. Han håller inte med om att ingenting händer.
– Vi känner till problematiken och står på hyresgästernas sida i den här frågan. Vi har haft en rad avstämningar och möten med Profi för att hitta långsiktiga lösningar på problemen, säger han.
Enligt honom har man bland annat tittat på hur ventilationen kan förbättras. I dagsläget mynnar luftkanalen från restaurangverksamheten ut där friskluftsintaget till lägenheterna sitter vilket innebär att oset sugs in igen i fastigheten. En annan åtgärd vore att flytta tömningen av restaurangernas glaskärl till en plats längre bort från de boende. Och att se över ljudnivåerna genom sänkt musik och eventuellt förändrade öppettider.
Kan det bli aktuellt med hyresreduktion för de hyresgäster som störs?
– Det är inget vi har tittat på i nuläget.