Hyresgäster i Herräng har tröttnat på strulet: ”Problemen började när AB-hem tog över”
![Tre personer står på en gångväg i ett bostadsområde med röda trähus i två våningar i bakgrunden. En äldre kvinna i grå page och vinröd kappa, randig halsduk och med rollator, en äldre kvinna i vit page, mörkbrun jacka, blå tröja ovanpå en mönstrad tröja, och en man i röd keps och svart jacka, i elrullstol. Hyresgäster hos AB-hem i Herräng har tröttnat på problemen med hyresvärden.](/app/uploads/2025/02/herrang-webb-1-1080x675.jpg)
– Det här är en bra rubrik, säger Barbro Henriksson och pekar mot en tavla intill fönstret med en kurbits och texten: ”Kom ihåg gårdagen, dröm om morgondagen … men lev idag!”
Hon och några grannar på Frankie Mannings väg i Herräng har samlats runt köksbordet hemma hos Yvonne Bluchert och Jan Andersson för att berätta om sin hyresvärd AB-hem. Barbro är 92 år och tycker att området med faluröda en- och tvåvåningshus egentligen är idealt för någon som henne. Men hon hoppas ändå på en ljusare framtid för hyresgästerna.
– Det är dubbelt att bo här. Det är ett fantastiskt ställe att bo på som gammal. Avskilt och planerat så att man ska få ro, säger hon.
Men så är det allt det där andra. Det som grannarna är här i köket för att prata om.
– Problemen började när AB-hem tog över, säger Jan Andersson och de andra instämmer.
Badrumsgolvet var täckt av vatten
Han lämnar över en handskriven A4-sida fylld med de fel han och Yvonne haft i lägenheten från mars till december 2024. I somras gick till exempel ett rör vid taket i badrummet sönder. Vaktmästaren från AB-hem lagade det först med vattentät tejp, men det höll inte länge.
– Varje morgon hade vi så här mycket vatten på badrumsgolvet, säger Jan och måttar ett par centimeter mellan tummen och pekfingret.
Vattnet rann längs väggen och vattenskadan gjorde till slut att badrumsskåpet ramlade ner och gick i bitar. Efter ett par veckor såg AB-hem till att de fick rörkopplingen utbytt. De har även fått ett nytt badrumsskåp.
– Fastighetsskötarna här får inga ordentliga grejer att jobba med, säger grannen Patrik Höijer.
– Han gör vad han kan med den utrustning han har, säger Yvonne Berglund.
Hon flyttade till området i somras.
– Han lagade min blandare med silikon. Han fick väl inte köpa en ny, säger Patrik.
![Ryggtavlan av en man med svart jacka med företagstryck och svart mössa, när han sträcker fram handen och visar huvudsäkringen i ett elskåp på fasaden av huset. Hyresgäster hos AB-hem i Herräng har fått nog av problemen med hyresvärden.](https://www.hemhyra.se/app/uploads/2025/02/herrang-webb-4.jpg)
Huvudsäkringen går av oklar anledning
Ett ständigt irritationsmoment för Jan Andersson och Yvonne Bluchert har varit att huvudsäkringen har gått, gång på gång, i proppskåpet som sitter på utsidan av huset. I november gick säkringen fem gånger under två veckor. Varför vet de inte. På Yvonnes födelsedag, 7 december, var det dags för andra gången samma vecka. Då hade de bara suttit och ätit frukost. Om säkringen går på grund av ett elfel kan det vara en brandrisk.
Utan värme och varmvatten i månader
Ett annat allvarligt återkommande problem i området har varit att varmvattnet och vissa fall även värmen försvinner, något som både Hem & Hyra och Norrtelje Tidning har skrivit om tidigare.
Vintern 2022–2023 var Sven Söderlund och hans närmsta granne utan värme och varmvatten i tre månader. Under våren och sommaren som följde var Jan Andersson, Yvonne Bluchert och Barbro Henriksson utan varmvatten i tre och en halv månad. Lägenheterna delar två och två på en värmepump, så det är inte ovanligt att två lägenheter drabbas samtidigt. I slutet av mars 2024 försvann varmvattnet på nytt för Jan och Yvonne. Det tog drygt en månad innan AB-hem åtgärdade det, berättar de. Och i slutet av november var det dags igen. Tisdag 19 november försvann varmvattnet för paret. De gjorde en felanmälan, men nästan två veckor hann passera innan en rörmokare kom och rättade till det, måndag 2 december.
I slutet av samma period blev grannen Gunvor Eriksson, som inte delar värmepump med Jan och Yvonne, också av med värme och varmvatten.
– Jag är rullstolsbunden, så jag är beroende av att ha varmvatten. Jag kan inte åka till en kompis och duscha hur som helst, säger hon och berättar att hon fick felet åtgärdat förhållandevis snabbt, efter att ha ringt akuttelefonen och sms:at Annika Backlund direkt.
– Om man ringer trycker hon bara bort samtalet, men när jag skickar sms ser jag ju att det är levererat, säger Gunvor, som inte tvekar att ta strid för att hon och grannarna ska få fel åtgärdade.
En mängd andra problem
Lägenheterna värms upp av bergvärmepumpar, men som hyresgästerna har förstått det slår AB-hem direkt över dem till elpatron när en pump slutar fungera.
– Det måste kosta skjortan, säger Patrik.
– Elen ingår i hyran, men det drabbar oss ändå i längden, för kostnaderna påverkar ju hyran, säger Sven Söderlund.
Enligt AB-hems ägare Annika Backlund lagar hyresvärden bergvärmepumparna. Här kan du läsa hennes svar.
Utöver strulet med värme och varmvatten börjar en mängd mindre problem få grannarna att tappa tålamodet. Patrik har en stor glipa ovanför ytterdörren där det blåser in, på grund av att huset har satt sig (sjunkit så att det blir ojämnheter). Det droppar vatten under diskbänken.
– Och jag kan bara duscha ett antal minuter, för sen får man börja skotta vatten som rinner ut i hallen, säger han.
Eftersatt utemiljö
Det påverkar också trivseln att AB-hem inte håller efter gräs, buskar och träd. Ett cykelställ är övervuxet.
– De har inte klippt buskar och träd på säkert ett par-tre år. Det ser vildvuxet ut. Det är inte så kul om man någon gång får besök, säger Sven.
Det har även varit si och så med snöskottningen. Gunvor berättar att hon har fått ringa och jaga på AB-hem när hemtjänsten har haft svårt att ta sig fram.
![Toppen av ett grått sopkärl med svrartbrunt geggigt smuts på och en fasttejpad skylt på locket. Hyresgäster i Herräng har fått nog av problemen med hyresvärden AB-hem.](https://www.hemhyra.se/app/uploads/2025/02/herrang-webb-2.jpg)
Satte upp egna skyltar i soprummet
Hyresgästerna som har samlats i Jans och Yvonnes kök tar med Hem & Hyra på en rundtur i området. Första stoppet är soprummet, med brungeggiga sopkärl. Upptejpade lappar visar var man ska slänga vad – de har hyresgästerna själva satt upp.
I källaren till en annan byggnad snett över en gårdsplan finns tvättstugan. Jan ställer ifrån sig rullatorn och går ner för trappan. Färgen på golvet i tvättstugan är alldeles avskavd. Torkskåp och tvättmaskin fungerar, men inte torktumlaren.
– Det är inte trevligt att komma ner i en tvättstuga som ser ut så här. Man får börja med att sopa ordentligt och är livrädd för att tappa något på golvet, säger Barbro.
– Tappar man något får man tvätta om det, säger Jan.
Patrik, som använder elrullstol för att ta sig fram, kan inte ta sig ner i tvättstugan.
– Jag vet bara vad mina assistenter berättat. Inget har väl gjorts åt den på ett decennium, säger han.
![En del av en tvättstuga där färgen på golvet är avskavd. En tvättmaskin till vänster, till höger om den en maskin med en lös del som ligger ovanpå den och i förgrunden en del av ett torkskåp. Hyresgäster i Herräng har tröttnat på problemen med hyresvärden AB-hem.](https://www.hemhyra.se/app/uploads/2025/02/herrang-webb-3.jpg)
Tillfällig lösning blev kvar
Färden går vidare mot hans lägenhetshus. Patrik visar ett gult plaströr som ringlar sig på gräsmattan runt fasaden.
– Grannarnas ström försvann för något år sen. Sen dess går en provisorisk kabel från mitt elskåp, säger han.
Framför carporten några meter bort finns en grop där det har bildats en vattenpöl med is på.
– Man riskerar att skrapa i bilen när man backar ut i gropen, säger Jan.
Vill ha en annan hyresvärd
Gemensamt för grannarna är att de har fått nog och vill se en förändring. Gunvor Eriksson skulle önska att husen tvångsförvaltades eller såldes till någon som faktiskt tog hand om dem.
– Hon har inte varit här och gått runt och sett hur det ser ut. Hon är bara ute efter att tjäna pengar. Det blir vi alla här lidande för, säger Jan Andersson och syftar på AB-hems ägare Annika Backlund.
Annika Backlund har avböjt en telefonintervju med Hem & Hyra, men har svarat på frågor via mejl. Läs hennes svar här.
![Man i svart jacka och röd keps, i elrullstol. Kvinna i grå page och vinröd kappa, med rollator. Hyresgäster i Herräng har tröttnat på problemen med hyresvärden AB-hem.](https://www.hemhyra.se/app/uploads/2025/02/herrang-webb-5.jpg)
”De borde sätta hårt mot hårt”
Sven Söderlund skulle önska att Hyresgästföreningen gjorde mer.
– Man tröttnar på att ringa till Hyresgästföreningen också. De borde sätta hårt mot hårt och inte gå med på några hyreshöjningar när det är så här, säger Sven.
Lena Jansson Nordin är förhandlare på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle. Årets hyresförhandlingar för AB-hem i Herräng är klara och hyran kommer att höjas med 4,6 procent från 1 april, berättar hon.
Vissa hyresgäster tycker att Hyresgästföreningen inte borde gå med på några hyreshöjningar innan AB-hem fixat de brister som finns i området. Vad säger du om det?
– Då måste de höra av sig i så fall. Vi villkorade förra årets hyreshöjning med vissa åtgärder utomhus. Det handlade om ruttna trappräcken och ruttna vindskivor under taken, som ska vara åtgärdade nu. AB-hem fick lite mer tid på sig att måla om fasaderna, det ska vara åtgärdat senast 2025. Det finns med som ett villkor i årets överenskommelse. Men det finns inga villkor om åtgärder inne i lägenheter, för det är inget jag har fått till mig. Om hyresgäster har brister i lägenheterna som inte åtgärdas måste de vända sig till medlemsrådgivningen, säger Lena Jansson Nordin.
Läs AB-hems svar på kritiken här.
Fotnot: Hem & Hyra träffade Barbro Henriksson, Yvonne Bluchert, Jan Andersson, Patrik Höijer och Yvonne Berglund i Herräng i december 2024. Intervjuerna med Gunvor Eriksson och Sven Söderlund är gjorda över telefon.
- Kommunala Roslagsbostäder sålde 2008 husen på Frankie Mannings väg i Herräng till Herräng i Norrtälje Fastighets AB, som i sin tur ägdes av Nordros AB. Prislappen var drygt 25 miljoner kronor.
- 2018 tog Annika Backlund över Herräng i Norrtälje Fastighets AB och bytte namn på bolaget till Herrängshem AB. Det ägs än idag av Annika Backlund och är en del av AB-hem.
- Anmäl alltid brister till hyresvärden så fort som möjligt. Det kan vara bra att göra det skriftligen och spara en kopia.
- Åtgärdas inte bristen kan man om man är medlem i Hyresgästföreningen ringa deras rådgivning och be om en bristblankett som man kan skicka till hyresvärden. Hjälper inte det kan man rådgöra med Hyresgästföreningen om hur man ska gå vidare.
- Har man allvarliga problem i boendemiljön kan man anmäla det till kommunens miljöförvaltning. De kan till exempel utreda mögel, att man har alldeles för kallt inomhus eller att ventilationen inte fungerar som den ska. De kan också ställa krav på hyresvärden att åtgärda bristerna, under hot om vite (en slags böter).