Namninsamling: Hyresgäster i Mora kräver vd:ns avgång – ”Många som tackar oss”

Mora För andra året i rad strandade hyresförhandlingarna mellan Morastrand och Hyresgästföreningen. Det var droppen för några hyresgäster i Mora. ”Vi kräver att vd:n avgår”, säger Maud Larsson som leder en namninsamling för att få stöd för kravet.
Kvinna i grön täckjacka som står med händerna i byxfickan. Hon tittar ut från bilden. I bakgrunden en liten lekpark. Då var hon medlem i områdets lokala hyresgästföreningen. I dag är den nedlagd.
Foto: Mattias Frödén
Tillsammans med fyra andra hyresgäster har Maud Larsson startat en insamling där man kräver att Morastrands vd Mikael Hedh avgår. På fredagseftermiddagen hade runt 600 personer skrivit under namnlistan, enligt Maud Larsson. (Arkivbild)

I december avbröts hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och kommunägda Morastrand med vd:n Mikael Hedh i spetsen. Parterna stod för långt ifrån varandra och Morastrand skickade då ärendet vidare till Hyresmarknadskommittén, där det fortfarande ligger för avgörande.

Hyresgästen Maud Larsson lägger skulden på Morastrand. Hon tycker att bolaget inte anstränger sig tillräckligt för att möta hyresgästerna och att hyreskraven är för höga.
– Även förra året strandade bolaget förhandlingarna och nu gör man det igen. Vi tycker att det ser ut som ett mönster och anser att det är vd:ns skyldighet att förhandla, säger hon.

Läs ocksåMiljardsatsning i Mora - men hyresgästerna är oroliga: "Rykten om att husen ska rivas"

Avgångskrav

Tillsammans med fyra andra hyresgäster har hon startat en namninsamling med kravet på att Mikael Hedh ska avgå.

Men det är inte bara avbrutna förhandlingar som är orsaken till initiativet.
– Hyrorna höjs medan servicen – sådant som snöskottning, sandning och gräsklippning – bara blir sämre. Samtidigt är det väldigt tufft ekonomiskt för hyresgästerna, menar Maud Larsson.

Målet för gruppen är att besöka alla de 2 150 hushåll som hyr av Morastrand, men det går även att skriva under digitalt. Insamlingen startade i tisdags och avslutas på söndag. På fredagseftermiddagen hade gruppen fått in runt 600 namnunderskrifter, enligt Maud Larsson.
– Det är bara ett fåtal av dem vi möter som inte skriver under. I stället är det jättemånga som tackar oss och säger att det är bra att vi har tagit tag i det här. Vi har mött äldre och barnfamiljer som har det jättekämpigt att få ekonomin att gå ihop.

Läs ocksåEfter nya prishöjningar – medling väntar mellan bostadsbolaget och fjärrvärmejätten
 Krille Andersson, Annelie Bength, Marianne Figgé och Maud Larsson är fyra av de fem hyresgästerna som ligger bakom namninsamlingen. Saknas på bilden gör Anna-Lena Westman.

På tisdag eftermiddag ska namnunderskrifterna ska lämnas över till vd:n Mikael Hedh.
– Vi får väl se om han kommer ut och möter oss, säger Maud Larsson.

Men vd:n Mikael Hedh agerar inte på egen hand, han har ju en politiskt tillsatt styrelse bakom sig.
– Så är det, men man kan väl säga att han får klä skott för hur bolaget agerar. Jag tror heller inte att han kommer att avgå, men med den här insamlingen vill vi få Morastrand att vakna upp, säger Maud Larsson.

Kommer inte att avgå

Mikael Hedh kommer mycket riktigt inte att avgå från sin post.
– Nej, absolut inte. Vi har inte gjort något fel, säger han till Hem & Hyra.

Mikael Hedh poängterar att han har styrelsen bakom sig samtidigt som han förklarar att han agerar både för hyresgästernas och bolagets bästa. Och han anser att Hyresgästföreningens motbud i förhandlingarna var alldeles för lågt.
– Vi behöver mer för att kunna ta ansvar för en god förvaltning och underhåll av våra fastigheter. Vi behöver också medel för reinvesteringar i vårt bestånd.

Man som ler och tittar in i kameran. I bakgrunden skymtar gröna träd.
Mikael Hedh tänker inte avgå.

”Har inte strandat”

Han bekräftar att Morastrand, liksom förra året, hänsköt de lokala hyresförhandlingarna till Hyresmarknadskommittén, HMK. Men då liksom nu var det ett beslut som bolaget tog gemensamt med Hyresgästföreningen, enligt Hedh.
– Vi har inte strandat några förhandlingar. Det är naturligtvis olyckligt att vi inte kommer överens lokalt, men det är ett gemensamt misslyckande. När alla möjligheter är uttömda så är förhandlingsordningen den att ärendet skickas till central medling.

Vet inte vilka som ligger bakom

Mikael Hedh säger sig inte veta särskilt mycket om namninsamlingen och vilka som ligger bakom den. Men han kommer att ta emot delegationen på tisdag.
– Jag vet inte ens vilka jag kommer att möta, men om någon har synpunkter på hur vi jobbar så tar vi tacksamt emot det.

Han tillägger:
– Jag tycker att vi har en god dialog med Hyresgästföreningens lokala representanter där vi gemensamt jobbar för att utveckla och förbättra saker och ting. Min uppfattning är att Hyresgästföreningen lokalt inte delar uppfattningen som insamlingen handlar om.

Inte rätt väg att gå

Hyresgästföreningens förhandlare Tariq Malak ser det som ett misslyckande att förhandlingarna har avbrutits för andra året i rad och att hyresgästerna känner sig tvungna att agera utanför förhandlingsrummet.

Men han är inte helt nöjd med att de kräver Mikael Hedhs avgång.
– Jag förstår deras frustration och jag vill verkligen understryka att Morastrands hyresgäster inte kan bära alla kostnadsökningar. Men jag tycker inte att namninsamlingen är rätt väg att gå. Det är bättre att lösa saker runt förhandlingsbordet, säger han.

Läs ocksåHyresgäster drabbas av stora hyreshöjningar: ”Får leta pantburkar”

Tariq Malak poängterar även han att Mikael Hedh agerar tillsammans med sin politiskt tillsatta styrelse.

Hem & Hyra skrev om Maud Larsson för två år sedan. Då handlade det om problemen i bostadsområdet Rödmyren, där hon bor. Här syns Maud i mitten av bilden tillsammans med sina grannar i området. Grannarna är inte med och i den grupp som nu samlar in namn för att kräva Morastrands vd:s avgång. (Arkivbild).

Slut på samförståndet

Men sedan är det slut på samförståndet. För enligt Malak är det Morastrand som – återigen – valde att stranda förhandlingarna.
– Mikael Hedh kom med ett bud och vi sa att det var för högt. Vi kom med ett motbud, underströk att vi inte kunde gå högre. Då sa han bara nej och förklarade att han skulle skicka ärendet till HMK för medling.
– Så mitt svar är: Det är andra året i rad som Morastrand väljer att stranda. Men i framtiden behöver vi hitta ett sätt att komma överens i förhandlingen och inte använda HMK som en enkel fix för att lösa våra tvister, säger Tariq Malak.

Försöken att medla mellan parterna har misslyckats och nu kommer HMK att fatta ett beslut om hyreshöjningen. Beslutet kan inte överklagas.

Maud Larsson hoppas givetvis på att beslutet blir någorlunda positivt.

– Jag hoppas att de ser att det räcker nu med hyreshöjningar. Hyresgästerna har nått gränsen, folk vet inte vart de ska ta vägen.

Fakta: Klart med 13 av 15 kommunala bolag

Hyresgästföreningen har förhandlat klart årets hyror med tretton av femton kommunala bostadsbolag och stiftelser i Dalarna. De förhandlade hyreshöjningarna har landat i spannet 4,25–4,99 procent, enligt Hyresgästföreningen.
Vad Morastrand har yrkat på i hyreshöjning är inte offentligt. Detsamma gäller Hyresgästföreningens motbud. Men klart är att Morastrand vill ha en högre hyreshöjning än 4,99 procent.
Orsabostäder är, förutom Morastrand, den allmännytta där det inte är klart med årets hyror. Men där är justeringsdatumet – när den nya hyran börjar gälla – den 1 april.
Morastrands justeringsdatum är den 1 februari.

Fakta: Detta är Hyresmarknadskommittén

Hyresmarknadskommittén, HMK, är en partsgemensam nationell tvistelösningsfunktion som omfattar kommunala hyresvärdar i Sverige. Ledamöterna tillsätts av Hyresgästföreningen och branschorganisationen Sveriges Allmännytta.
HMK prövar tvister i samband med de årliga hyresförhandlingarna. Besluten kan inte överklagas. HMK kan även medla, och kräva att lokala parter återvänder till förhandlingsbordet.

Läs också Hyran höjs med 5,3 procent för 40 000 Stockholmare efter beslut av skiljeman God stämning räckte inte – hyresförhandlingar strandade igen i Gnesta: ”Taktik”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.