Annons

Hyresgäster i Norrland fick åtta miljoner kronor

Jämtland Odrickbart vatten, felaktiga hyror, vägglöss och dåligt underhåll. I fjol fick medlemmar i Norrland tillbaka åtta miljoner för boenden som inte höll måttet.

Hyresgäster som flyttade in bland vägglöss, som frös, som blev sjuka av kranvattnet och hyresgäster som hade vattenskador som aldrig lagades. Under 2013 hjälpte Hyresgästföreningen hyresgäster i Norrland att få tillbaka sammanlagt åtta miljoner kronor för att de betalade hyra för ett boende som inte höll måttet.

– Det är inte alltid så lätt att veta vilka rättigheter man har som hyresgäst och att man kan begära ersättning om man exempelvis betalat för något man inte fått.Det känns naturligtvis suveränt att vi kan hjälpa medlemmar att få ekonomisk ersättning, säger Niclas Sundell, chefsjurist på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåHär är Norrlands nya regionstyrelse

Niclas Sundell tror att många hyresgäster drar sig för att kontakta sin hyresvärd själva med krav kring sitt boende. Även om kraven är rättmätiga.

– Vår uppfattning är att det finns ett stort mörkertal. Det kan vara svårt att stå ensam gentemot sin hyresvärd. Det är här vi kan hjälpa till. Vi har hög juridisk kompetens inom området och det kommer våra medlemmar till nytta, säger Niclas Sundell.

I majoriteten av ärendena som Hyresgästföreningen har varje år nås lösningar genom att förhandla med hyresvärdarna. Mycket sällan går fallen vidare till tingsrätt eller hyresnämnd.

Annons
Läs ocksåNorrlands medlemmar fick hjälp värt miljoner

Här är några exempel på tillfällen under 2013 där Hyresgästföreningen kunnat hjälpa sina medlemmar.

•En hyresgäst upptäckte att hon i fem års tid betalat dubbelt för golvvärmen i badrummet. Golvvärmen ingick i hyran och var den enda värmekällan i badrummet. Trots det fick hon även betala golvvärmen via elräkningen. Med hjälp av Hyresgästföreningen fick hyresgästen tillbaka 12 000 kronor. (Västernorrland)

•En hyresgäst kunde inte använda ett av sina sovrum under ett års tid på grund av mögelskada orsakad av ett otätt fönster. Hyresgästföreningen hjälpte hyresgästen att få fönstret utbytt och hyresgästen fick 15 000 kronor tillbaka på hyran för att ha betalat för ett rum som man inte kunde vistas i. (Jämtland)

Läs ocksåStyrelseval i Norrland

•En familj flyttade till en lägenhet som dessvärre var bebodd av vägglöss. Med hjälp av Hyresgästföreningen fick familjen hyresreducering och skadestånd. Familjen ersattes med nära 30 000 kronor och fick en ny lägenhet. (Västerbotten)

Annons

•En barnfamilj hade så kallt i lägenheten att de inte kunde vistas i vissa rum. Familjen kontaktade Hyresgästföreningen som drev saken gentemot hyresvärden. Problemet visade sig bero på en felbyggd yttervägg. Ytterväggen byggdes om och hyresgästen fick 20 000 kronor i ersättning för att lägenheten inte varit i fullgott skick. (Norrbotten)

Under 2013 har Hyresgästföreningen även förhandlat ner hyrorna för 45 hyresgäster hos Akelius i Luleå, Umeå och Östersund när det uppdagades att de betalade för mycket. Hyresgästerna fick dessutom tillbaka nära en halv miljon kronor. Mer än 5 000 hyresgäster I Skellefteå och Östersund fick ersättningar för det odrickbara vattnet. De fick tillbaka sammanlagt drygt sex miljoner kronor.

Läs också Hyresgästtopp blir Top-vd Ordförandes avhopp väcker stark kritik

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.