Hyresgäster i Norrland fick tillbaka 1,4 miljoner kronor
Hyresgästföreningen hjälpte totalt 150 hyresgäster i de fyra nordligaste länen som i genomsnitt fått 9 000 kronor var för att de betalat hyra för ett boende som inte höll måttet.
– Det känns bra när vi kan göra skillnad. Det handlar ju om ganska mycket pengar för den enskilde i dennes vardag, säger Niclas Sundell, chefsjurist på Hyresgästföreningen i region Norrland.
Niclas Sundell tror att det också kan finnas ett stort mörkertal bland hyresgäster som har rätt till ersättning, men inte gör anspråk på någon och att hyresvärdar inte alltid vet vad som gäller.
– Vid störande ombyggnationer, exempelvis, möts vi ofta av stor förvåning från hyresvärdar när vi kräver ersättning åt våra medlemmar för men i boendet. Det här är oftast inte något som hyresvärden erbjuder ersättning för, utan man måste som hyresgäst kräva det. Och när man gör det får man oftast rätt, man betalar ju hyra för att få en felfri produkt.
De flesta av de ärenden som Hyresgästföreningen handlägger varje år nås lösningar genom att förhandla med hyresvärdarna. Ett ärende av tio går vidare till tingsrätt eller hyresnämnd.