Annons

Hyresgäster i Norrland fick tillbaka 1,4 miljoner kronor

Jämtland Under 2014 fick 150 medlemmar tillbaka nästan 1,4 miljoner kronor på hyran på grund av vattenskador, vägglöss, höga radonvärden, felmätt boyta eller halkskador.

Hyresgästföreningen hjälpte totalt 150 hyresgäster i de fyra nordligaste länen som i genomsnitt fått 9 000 kronor var för att de betalat hyra för ett boende som inte höll måttet.

– Det känns bra när vi kan göra skillnad. Det handlar ju om ganska mycket pengar för den enskilde i dennes vardag, säger Niclas Sundell, chefsjurist på Hyresgästföreningen i region Norrland.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Niclas Sundell tror att det också kan finnas ett stort mörkertal bland hyresgäster som har rätt till ersättning, men inte gör anspråk på någon och att hyresvärdar inte alltid vet vad som gäller.

Annons

– Vid störande ombyggnationer, exempelvis, möts vi ofta av stor förvåning från hyresvärdar när vi kräver ersättning åt våra medlemmar för men i boendet. Det här är oftast inte något som hyresvärden erbjuder ersättning för, utan man måste som hyresgäst kräva det. Och när man gör det får man oftast rätt, man betalar ju hyra för att få en felfri produkt.

De flesta av de ärenden som Hyresgästföreningen handlägger varje år nås lösningar genom att förhandla med hyresvärdarna. Ett ärende av tio går vidare till tingsrätt eller hyresnämnd.

Annons
Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.
Läs också Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror” Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.