Hyresgäster i Tomelilla lurade av oseriöst företag
- Det är beklagligt att hyresgästerna går på detta. När vi ska göra något i våra fastigheter så går vi alltid ut med information innan. Och är det något som kostar pengar informerar vi om hur mycket. De här montörerna har inte ens tagit enhetligt pris för samma typ av jobb, säger Karl-Erik Gullin till Ystads allehanda.
I en av trappuppgångarna med sex lägenheter har fyra monterat in dörrkikare och/eller låsvred och betalningen gjordes av hyresgästerna själva. Genom att demonstrera hur lätt det är för tjuvar att ta sig in genom en dörr som saknar vredkåpa blev en hyresgäst övertygad av montören och tackade genast ja till en installation.
Annons
Det finns dessutom anledning att misstänka att företaget satt en tillsynes oseriös försäljningstaktik i system.
Liknande händelser har fått uppmärksamhet i norra Sverige. Enligt tidningen NSD, Norrländska Socialdemokraten, uppgav montörer från samma företag att de var utsända av bostadsrättsföreningen men att de boende i lägenheterna själva skulle stå för kostnaderna.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.