Annons

Hyresgäster i Tomelilla lurade av oseriöst företag

Tomelilla ​Hyresgäster i en HSB-fastigheter i Tomelilla har lurats av oseriösa montörer av dörrkikare och vredkåpor som påstått att det finns regler som kräver det. Uppgiften och påståendet tillbakavisas av vicevärden Karl-Erik Gullin.

​- Det är beklagligt att hyresgästerna går på detta. När vi ska göra något i våra fastigheter så går vi alltid ut med information innan. Och är det något som kostar pengar informerar vi om hur mycket. De här montörerna har inte ens tagit enhetligt pris för samma typ av jobb, säger Karl-Erik Gullin till Ystads allehanda.

I en av trappuppgångarna med sex lägenheter har fyra monterat in dörrkikare och/eller låsvred och betalningen gjordes av hyresgästerna själva. Genom att demonstrera hur lätt det är för tjuvar att ta sig in genom en dörr som saknar vredkåpa blev en hyresgäst övertygad av montören och tackade genast ja till en installation.

Annons
Läs ocksåSå kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringenEtt vitt badkar.
 
Det finns dessutom anledning att misstänka att företaget satt en tillsynes oseriös försäljningstaktik i system.
Liknande händelser har fått uppmärksamhet i norra Sverige. Enligt tidningen NSD, Norrländska Socialdemokraten, uppgav montörer från samma företag att de var utsända av bostadsrättsföreningen men att de boende i lägenheterna själva skulle stå för kostnaderna.

Annons
Läs också Badkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till” Värden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlott Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta” Dåligt har blivit bättre – men nu kräver kommunen Oscar Properties på 40 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.