Annons

Hyresgäster kluvna till prisbelönt renovering

Botkyrka Botkyrkabyggen fick pris för bästa renoveringsprojekt. Men alla hyresgästerna på Krögarvägen 2 är inte lika imponerade. Fina lägenheter men för stor hyreshöjning lyder omdömet från flera hyresgäster.
Foto: Kenneth Samuelsson
Anwar Pasha är nöjd med renoveringen av sin lägenhet på Krögarvägen 2 i Fittja.

I en tid när det inte är helt ovanligt att hyresvärdar försöker maximera vinsten vid renovering och höja hyran så mycket som möjligt vill Botkyrkabyggen göra tvärtom. Inför bolagets renovering av sina miljonprogramslägenheter har bolaget tjuvstartat med renoveringen av lägenheter i Fittja och Odlingsvägen i Storvreten. Erfarenheterna från projekten ska ligga till grund för kommande renovering.

Målet när bolaget drog igång pilotprojektet på Krögarvägen 2 i Fittja var att renoveringen skulle vara ekonomiskt och socialt hållbart, enkelt uttryckt hyresgästerna skulle få något att säga till om och ha råd att bo kvar. Projektet där hyresgästerna fick vara med och bestämma vad de ville ha gjort och därmed få påverka hyreshöjningen fick i mars pris av SABO. Men vad säger hyresgästerna som bor i ”Årets bästa renoveringsprojekt” om slutresultatet?

ANNONSTips för att njuta fullt ut av din båtsemester

Jaime Morales gillar att bolaget har haft en dialog med hyresgästerna om vad som ska göras i lägenheten, men han tycker att dialogen borde varit bättre när renoveringen var klar.
– Jag sa till exempel att jag inte behövde ha en ny spis och kylskåp. Men sedan borde de kommit hit och besiktat och frågat oss vad vi tycker om hur det blev.
Precis som de flesta andra jag pratar med är han positiv till att huset fick nya hissar och nyrenoverad trappuppgång, men precis som flera andra tycker han att höjningen på cirka 1000 kronor i månaden är för hög.
– De borde fasat in höjningen, kanske renoverat lite och höjt hyran lite och inte allt på en gång, säger han.

Grannen Bekir Kulbay räknar upp några av förbättringarna i lägenheten: ny säkerhetsdörr, nya fönster och nytt badrum.
– Badrummet är 100 procent perfekt och hissen. Det är bra att man fick vara med och välja vad vi ville byta ut och ha kvar, den här mattan till exempel är bra och behöver inte bytas, säger han och pekar på golvet i vardagsrummet på tvåan på 45 kvadratmeter.

Men när han pratar om höjningen på 1000 kronor i månaden är han mindre nöjd.
– Jag har råd med hyran på 4 383 kronor men det är orättvist att jag fick lika stor höjning som de som bor en fyra, de har större kök och fler fönster, säger han.

Läs ocksåKvinna vräks av samma värd från två olika bostäder på mindre än ett halvårEn kvinna i 30-årsåldern vräks av samma värd från två olika bostäder i Lilla Edet.

Flera personer i trappuppgången klagar på att de fick mindre badrum efter renoveringen. En är Giselle Krik.
– Innan hade vi badkar men nu är det bara dusch, det är sämre, säger hon.

Annons

Andra har synpunkter på att renoveringen som skulle vara klar förra året inte är klar än i dag. Mats Olsson ser uppgiven ut när han säger att det är mycket spring, senast förra veckan då det var något med ventilationen.
– Jag vet inte hur många gånger de varit i min lägenhet och ändå är det inte klart.

En som däremot är nöjd med renoveringen är Anwar Pasha, som har bott i huset sedan 2013 men i Fittja i 30 år.
– Jag är nöjd med lägenheten, allt är bra. Tusen kronor är mycket i höjning men man måste klara det, säger han.
Han lyfter också fram fastighetsskötarna Peter, Ida och Lasse som hjälpte till med saker som att flytta möbler vid renoveringen.
– De är bäst, säger han.
Han tillhör de som valde nya tapeter i två rum och ny matta i vardagsrummet och får betala extra för det.
– Det var bra att vissa saker ingick och att man kunde välja till om man ville, säger han.

Läs ocksåIndustriboom får Gullspångsbostäder att renovera tomställda lägenheter – Vd:n: "Någonstans ska ju alla bo"Gullspångsbostäders vd Magnus Persson.

Chris Österlund, Botkyrkabyggens vd, säger att tanken bakom renoveringen är att hålla nere kostnaden och göra det nödvändigaste, som badrum och fönster. Men i övrigt inte göra något som inte hyresgästerna vill ha. Men projektet har handlat lika mycket om kommunikation som upprustning. Bolaget bjöd tidigt in hyresgäster som fick titta på en ritning av sin lägenhet och sätta röda klisterlappar på sånt som de var missnöjda med och gröna för saker som de var nöjda med och ville behålla. Därefter gjordes trapphusen om och fönster och badrum byttes medan till exempel mattor och tapeter fick vara kvar och kök behölls men fräschades upp.
– Vi måste ta hänsyn till att många inte har så stora inkomster och vill inte göra mer än nödvändigt så att våra hyresgäster har råd att bo kvar, säger Chris Österlund

Hon säger att badrummen blev mindre eftersom man byggde nya badrum i de gamla badrummen utan att riva gamla väggar.
– Skälet till att vi gjorde det är det är billigare.

Hon förstår de som upplever att det blivit mycket spring och inte är helt klart.
– Stambyte och ny ventilation är alltid jobbigt och det har säkert varit mycket spring.

Annons

Varför får inte de med större lägenhet en större höjning än de med små lägenheter?
– Eftersom åtgärderna i grunden var samma för alla lägenheter så blev själva hyresökningen samma belopp för alla, per kvadratmeter blir det därmed dyrare för en mindre lägenhet än för en större.

Hon berättar att bolaget renoverade 167 lägenheter under 2016. Med tanke på att 8 500 lägenheter ska renoveras inom tio år har bolaget har de en rejäl utmaning.
– Vi måste öka tempot rejält för att hinna, säger hon.

Näst på tur står lägenheterna på Krögarvägen 10 i Fittja som ska starta i höst. Kommer ni att renovera på samma sätt som på Krögarvägen 2?
– Ja, hyresgästerna kommer att bjudas in och få säga vad de vill att vi ska byta ut och sedan gör vi det allra nödvändigaste. Men vi ska försöka berätta tidigt hur stor höjningen blir, säger hon.

Blir det inte samma nivå som nu, 1000 kronor?
– Vi måste hitta en nivå som gör att vi kan behålla våra hyresgäster men också så att vi får ihop kalkylen, annars går det illa för bolaget och drabbar övriga hyresgäster, säger hon

Läs också Barnen utan lekplats hela sommaren – trots värdens löfte: "Har inte råd att åka iväg" Här är hyresgästernas största problem – vanliga frågan i topp: "Många är oroliga" Jurist stämde sin hyresgäst – tvingas själv betala flera hundra tusen: "Ren hämnd"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.