Hyresgäster ska kunna visselblåsa
Ett externt bolag har anlitats för att sköta den nya visselblåsarfunktionen. På Byggesbos hemsida kommer det inom kort att finnas en länk, där besökaren leds vidare till det externa bolaget. Där kan sedan besökaren framföra sitt tips eller klagomål, med namn eller anonymt. Det kommer också finnas ett telefonnummer.
Först efter att klagomålet behandlats, då det görs en bedömning om det ska hanteras av visselblåsarfunktionen, får Byggebo ta del av det. Personer som lämnar kontaktuppgifter garanteras också en återkoppling.
Bakgrunden till initiativet är främst den nya lagen som trädde i kraft vid årsskiftet, som ska ge bättre skydd för visselblåsare, det vill säga personer som slår larm om missförhållanden på arbetsplatser.
Anton Sejnehed är socialdemokratisk styrelseordförande för Byggebo.
— Man har såklart även tidigare kunnat framföra åsikter till oss, men nu ska man kunna göra det på ett tydligare sätt. Som hyresgäst kan det vara förvirrande vilken person inom verksamheten man ska vända sig till, om man har klagomål.
— Det handlar inte om vanliga felanmälningar, att tvättmaskinen är trasig, utan exempelvis att det pågår något konstigt i huset, säger Anton Sejnehed.
Kostnaden för att anlita det externa bolaget är ”rimlig”, säger han.
— Det går inom ramen för vår totala administration.