Hyresgäster som förhandlar minskar dramatiskt
För exakt sex år sedan, den 29 oktober 2012, fanns det 275 förhandlingsdelegater i region norra Skåne, där också södra Halland ingår. I dag är siffran nere på 155 stycken. Deras huvudsakliga uppgift är att förmedla kunskap om sitt bostadsområde. Vad fungerar och vad är det som inte fungerar.
Trots det stora tappet av delegater är Hyresgästföreningens förhandlare, Peter Olsén inte bekymrad.
– Delegaterna är viktiga. De har en omedelbar kontakt med bostadsområdet på ett sätt som vi tjänstemän inte har. De vet skicket på tvättstugan och om trappstädningen fungerar. Det ger en större trovärdighet om en boende påpekar en brist. Nu har vi ett läge där delegaterna minskar. Då får vi hitta andra sätt att jobba.
Vilka då?
– Vi kan ha mer direktkontakt med våra medlemmar. Vi har daglig kontakt med många medlemmar som berättar om sitt boende. Vi skickar ut brev med reparationskrav innan förhandlingen. I det kan hyresgästerna redovisa brister och vad som behöver åtgärdas. På så sätt får vi detaljerad kunskap från hyresgästerna om sitt boende.
Varför minskar antalet delegater?
– Det här problemet speglar föreningslivet i Sverige generellt. Många föreningar har svårt att få fler aktiva medlemmar. Det är inget unikt för oss.
Om antalet delegater fortsätter minska, vilka konsekvenser får det på sikt?
– Nyckeln måste vara att vi behåller antalet medlemmar och att medlemmarna är nöjda med vår insats. Är medlemmarna nöjda, ja då kanske det här är ett problem som inte är så allvarligt.
Inga konsekvenser alls?
– Hyresgästföreningens hjärta är medlemmarna. Vi kan ha en eller tusen förtroendevalda. Men har vi noll medlemmar kan det kvitta. Än så länge har vi ett konstant medlemsantal i vår region. Men missförstå mig rätt. Delegater är viktiga. Deras spetskompetens är viktig men inte avgörande för ett förhandlingsresultat.
Det finns förhandlare i både allmännyttan och det privata. Vissa sitter med och förhandlar för mindre privata bestånd, och andra för hela allmännyttan. Organisationen för förhandlingsdelegater ser olika ut. Ibland är hyresgästerna med vid själva förhandlingsbordet, ibland inte. En stor förhandlingsdelegation kan utse en liten som sedan för fram argumenten. Delegaterna arbetar på ideell basis. Det finns nio regioner inom Hyresgästföreningen.