Annons

Slarv med matavfall straffar hyresgästerna – ger högre hyror: ”Orättvist”

Jönköping Det kommunala bostadsbolaget i Jönköping straffar sina hyresgäster kollektivt för att inte alla sorterar sitt hushållsavfall perfekt. "Det är orättvist. Systemet måste förändras", säger ­Birgitta Gustavsson, som bor i Råslätt.
Birgitta Gustavsson med en soppåse i handen framför ett miljöhus.
Foto: Fredrik Loberg
Det är fel att alla hyresgäster straffas ekonomiskt för att alla inte sorterar matavfallet helt rätt, tycker Birgitta Gustavsson som bor hos Vätterhem i området Råslätt i Jönköping

När Vätterhem år 2020 höjde hyran med 2,20 ­procent, handlade 0,35 procent om bristfällig sophantering. ­Enligt ­bostadsbolaget var problemet att hyresgästerna bara sorterade ­cirka 92 procent av sitt matavfall rätt. June avfall och miljö som ­hämtade ­soporna krävde å sin sida att ­av­fallet var sorterat till minst 95 procent. Vätterhem blev därför upptaxerade av June Avfall.

Lovade mindre hyreshöjning i framtiden

I december 2019 sa Vätterhems ­dåvarande vd Thorbjörn Hammerth till Hem & Hyra att ”om hyresgästerna lyckas skapa renare matavfall får de mindre hyres­höjning nästa år”. Han berättade då att Vätterhem kommer att anställa en projektledare, som ska sprida information om hur hyresgästerna blir ännu bättre på att sortera sitt matavfall. Nu när tre år har gått ligger den extra hyreshöjningen på 0,35 ­procent fortfarande kvar.
– Med månader och år som går är det ju en hyreshöjning som är kännbar för oss hyresgäster, ­säger Birgitta Gustavsson som bott i ­Vätterhems bostäder på Råslätt sedan år 1971.

Hon tycker inte att det känns rätt att alla hyresgäster ska drabbas ekonomiskt för att det är några som missköter sig.
– Särskilt i dessa tuffa tider. I vårt bostadsområde behöver många vända på varje krona för att få ekonomin att gå ihop, säger Birgitta Gustavsson.

Anställde miljöhusvärdar

Sedan år 2020 har Vätterhem tre miljöhusvärdar anställda i Jönköping. Dessa arbetar i bostadsområdena Råslätt, Österängen och Öxnehaga.
– De går igenom allt matavfall innan det hämtas av June avfall. Det vanligaste felet är att plast följer med i matavfallet, berättar ­Vätterhems nuvarande vd, Raymond Paska.
– Genom att miljöhusvärdarna plockar bort plasten slipper vi att bli upptaxerade av June Avfall.

Skrotade planen på en projektledare

Inför år 2020 meddelade ­Vätterhem dels att en ­projektledare skulle anställas, för att öka informationen om sopsorteringen, och dels att hyresgästernas hyra skulle påverkas om de blev bättre på att sortera matavfallet korrekt. Vad hände sedan?
– Vi har valt denna modell med miljöhusvärdar i stället, säger ­Raymond Paska.

Annons

Enligt honom har de tidigare genomfört flera kampanjer och samarbetat med bland annat Hyresgästföreningen.
– Det har då visat sig att man blir mer noggrann med sophanteringen under en tid, men sedan kommer man in i gamla vanor igen, säger han.

Rboua Khder sorterar sina sopor på Råslätt.
Rboua Khder är noggrann med sopsorteringen.

Hyresgästerna upplever att de är noggranna

Utanför miljöhusen träffar Hem & Hyra några av Vätterhems hyresgäster. De är noggranna med matavfallet.
– När jag kom till Sverige fick jag information om hur man ­sorterar alla sopor, och det är mycket viktigt för mig sedan dess, berättar Rboua Khder.
– Det är inte roligt att behöva få högre hyra för att alla inte sorterar rätt, tycker Marko Kylmäniemi.

Birgitta Gustavsson är även ­engagerad i Hyresgästföreningen och hon berättar att de tillsammans med Vätterhem har gjort flera insatser för en förbättrad sophantering. Samtidigt är hon tydlig med att hon tycker att det är synd att ­Vätterhem valt att koppla avfallshanteringen till hyran.
– I andra kommuner straffas man inte med höjd hyra för att matavfallet inte sorterats rätt till 95 procent. Det ska inte behöva vara så hos oss heller, säger ­Birgitta Gustavsson.

Läs ocksåSå gör du om du får en felaktig faktura från värdenEn tudelad bild. Den till vänster föreställer en vänsterhand där bara tummen, med en rödmålad nagel, syns. Handen håller i ett tomt vitt papper där det står Inkasso högst upp. Den till höger är en porträttbild på en man med mörkt kort hår, kort svart skäggväxt och mustasch. Mörka ögonbryn. Han tittar in i kameran och ler svagt. Han har en gråblå tröja med snibbar, lätt uppknäppt i halsen. Bakgrunden är varmt gul.

Deras hyresgäster slipper straffavgiften

När Hem & Hyra ringer runt till andra värdar i regionen visar det sig att det är ovanligt  att straffa sina hyresgäster ekonomiskt för felsorterat matavfall och flera bostadsbolag i sydöstra Sverige uppger att man hanterar kostnaderna för sopsorteringen på ett annorlunda sätt än vad man gör i Jönköping.
– Några felsorteringsavgifter som drabbar våra hyresgäster förekommer inte här, säger Urban Blücher, vd för Sävsjös kommunägda hyresvärd Sävebo.

Annons

Sävsjö ingår tillsammans med Kalmar, Mörbylånga, Nybro, Oskarshamn, Torsås, Uppvidinge och Vetlanda i kommunalförbundet Kretslopp Sydost, som ansvarar för hanteringen av hushållens avfall i dessa kommuner. De kommunala bostadsbolag som anlitar Blekinge Västs matavfallshämtning har inte heller behövt besluta om någon viss procentsats, som hyresgästerna som kollektiv måste nå upp till för att slippa få hyran höjd.
– Nej, någon sådan felsorteringsavgift finns inte hos oss. Men vi gör så klart en samlad bedömning utifrån alla våra kostnader och intäkter, när vi beräknar hyresnivåer, säger Thomas Ottosson, vd på Olofströmshus.

På fastighetsbolaget Balder i Norrköping förklarar affärsområdeschefen Anna Rikardsson att någon straffavgift för hyresgästers bristfälliga matavfallssortering inte hittills varit aktuell.
– Våra hyresgäster är fantastiskt duktiga på sopsortering, säger hon.

Läs ocksåMissarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”En tudelad bild. Den till vänster föreställer en hand i en grå handske som torkar av en spis med en turkos trasa. Den till höger är en bild på en faktura från Uppsalahem, med namn och lägenhetsnummer etc är överstukna med svart tuschpenna.
Läs också Fuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för" Värden ville vräka sjuk man – hyresnämnden sa nej: "Fanns ingen utredning" Värden har låst in familjens ägodelar – efter tre månader är läget akut: "Vi har ingenting och barnen fryser"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.