Slarv med matavfall straffar hyresgästerna – ger högre hyror: ”Orättvist”
När Vätterhem år 2020 höjde hyran med 2,20 procent, handlade 0,35 procent om bristfällig sophantering. Enligt bostadsbolaget var problemet att hyresgästerna bara sorterade cirka 92 procent av sitt matavfall rätt. June avfall och miljö som hämtade soporna krävde å sin sida att avfallet var sorterat till minst 95 procent. Vätterhem blev därför upptaxerade av June Avfall.
Lovade mindre hyreshöjning i framtiden
I december 2019 sa Vätterhems dåvarande vd Thorbjörn Hammerth till Hem & Hyra att ”om hyresgästerna lyckas skapa renare matavfall får de mindre hyreshöjning nästa år”. Han berättade då att Vätterhem kommer att anställa en projektledare, som ska sprida information om hur hyresgästerna blir ännu bättre på att sortera sitt matavfall. Nu när tre år har gått ligger den extra hyreshöjningen på 0,35 procent fortfarande kvar.
– Med månader och år som går är det ju en hyreshöjning som är kännbar för oss hyresgäster, säger Birgitta Gustavsson som bott i Vätterhems bostäder på Råslätt sedan år 1971.
Hon tycker inte att det känns rätt att alla hyresgäster ska drabbas ekonomiskt för att det är några som missköter sig.
– Särskilt i dessa tuffa tider. I vårt bostadsområde behöver många vända på varje krona för att få ekonomin att gå ihop, säger Birgitta Gustavsson.
Anställde miljöhusvärdar
Sedan år 2020 har Vätterhem tre miljöhusvärdar anställda i Jönköping. Dessa arbetar i bostadsområdena Råslätt, Österängen och Öxnehaga.
– De går igenom allt matavfall innan det hämtas av June avfall. Det vanligaste felet är att plast följer med i matavfallet, berättar Vätterhems nuvarande vd, Raymond Paska.
– Genom att miljöhusvärdarna plockar bort plasten slipper vi att bli upptaxerade av June Avfall.
Skrotade planen på en projektledare
Inför år 2020 meddelade Vätterhem dels att en projektledare skulle anställas, för att öka informationen om sopsorteringen, och dels att hyresgästernas hyra skulle påverkas om de blev bättre på att sortera matavfallet korrekt. Vad hände sedan?
– Vi har valt denna modell med miljöhusvärdar i stället, säger Raymond Paska.
Enligt honom har de tidigare genomfört flera kampanjer och samarbetat med bland annat Hyresgästföreningen.
– Det har då visat sig att man blir mer noggrann med sophanteringen under en tid, men sedan kommer man in i gamla vanor igen, säger han.
Hyresgästerna upplever att de är noggranna
Utanför miljöhusen träffar Hem & Hyra några av Vätterhems hyresgäster. De är noggranna med matavfallet.
– När jag kom till Sverige fick jag information om hur man sorterar alla sopor, och det är mycket viktigt för mig sedan dess, berättar Rboua Khder.
– Det är inte roligt att behöva få högre hyra för att alla inte sorterar rätt, tycker Marko Kylmäniemi.
Birgitta Gustavsson är även engagerad i Hyresgästföreningen och hon berättar att de tillsammans med Vätterhem har gjort flera insatser för en förbättrad sophantering. Samtidigt är hon tydlig med att hon tycker att det är synd att Vätterhem valt att koppla avfallshanteringen till hyran.
– I andra kommuner straffas man inte med höjd hyra för att matavfallet inte sorterats rätt till 95 procent. Det ska inte behöva vara så hos oss heller, säger Birgitta Gustavsson.
Deras hyresgäster slipper straffavgiften
När Hem & Hyra ringer runt till andra värdar i regionen visar det sig att det är ovanligt att straffa sina hyresgäster ekonomiskt för felsorterat matavfall och flera bostadsbolag i sydöstra Sverige uppger att man hanterar kostnaderna för sopsorteringen på ett annorlunda sätt än vad man gör i Jönköping.
– Några felsorteringsavgifter som drabbar våra hyresgäster förekommer inte här, säger Urban Blücher, vd för Sävsjös kommunägda hyresvärd Sävebo.
Sävsjö ingår tillsammans med Kalmar, Mörbylånga, Nybro, Oskarshamn, Torsås, Uppvidinge och Vetlanda i kommunalförbundet Kretslopp Sydost, som ansvarar för hanteringen av hushållens avfall i dessa kommuner. De kommunala bostadsbolag som anlitar Blekinge Västs matavfallshämtning har inte heller behövt besluta om någon viss procentsats, som hyresgästerna som kollektiv måste nå upp till för att slippa få hyran höjd.
– Nej, någon sådan felsorteringsavgift finns inte hos oss. Men vi gör så klart en samlad bedömning utifrån alla våra kostnader och intäkter, när vi beräknar hyresnivåer, säger Thomas Ottosson, vd på Olofströmshus.
På fastighetsbolaget Balder i Norrköping förklarar affärsområdeschefen Anna Rikardsson att någon straffavgift för hyresgästers bristfälliga matavfallssortering inte hittills varit aktuell.
– Våra hyresgäster är fantastiskt duktiga på sopsortering, säger hon.