Hyresgäster tvättar miljösmartare efter kampanj
Sedan hösten 2012 är Mimer med i allmännyttans energisparkampanj där bostadsbolag och hyresgäster tillsammans jobbar för att minska energianvändningen. Kampanjen består av fyra delar: värme, vatten, belysning och tvättstugor.
I somras var det tvätten som var i fokus. Genom anslag i tvättstugorna fick Mimers hyresgäster tips på hur en sparar energi och blir mer miljömedveten när en tvättar. Bland annat råddes hyresgästerna att fylla tvättmaskinen mer och tvätta på lägre temperatur.
I oktober följdes kampanjen upp av en enkät som drygt 1 100 personer svarade på.
Av dem uppger ungefär hälften att de ändrat sina tvättvanor till följd av kampanjen.
Var fjärde person tycker att de redan tvättar miljövänligt.
– Resultaten från enkäten är verkligen jättebra. Dels är det glädjande att så många redan tvättar miljövänligt, dels är det bra att se att över hälften har ändrat sitt miljöbeteende i tvättstugorna efter kampanjen, säger Anna Wadsten, miljösamordnare på Mimer, i Mimers kundtidning Hemma hos.
Mimer energispararbete fortsätter. I vinter kommer fokus att ligga på värme och hur hyresgästerna kan spara energi i hemmet.