Hyresgäster tvingades leva med soplukt och fluginvasion
Hem & Hyra har fått flera mejl och telefonsamtal från hyresgäster i Brandbergen som är rejält missnöjda med långvariga sopproblem. Ämnet har också diskuterats flitigt på Facebook.
En av de drabbade hyresgästerna är Sabina Dahn som bor på Vattumannens gata. Hon intervjuades i Hem & Hyra för tre år sedan om samma problem.
– Det har varit stopp i sopsugen ofta sedan 2013 och är fortfarande ett stort problem 2020. När det blir stopp så ställer folk sopor i trappuppgången, vilket är jätteäckligt och en sanitär olägenhet, säger hon.
Konsekvensen blir att det har luktat äckligt i trappuppgången men också att det blir massor av bananflugor.
– Både lukten och flugorna har kommit in i lägenheten, jag har fångat 30-50 flugor per dag i fällor när det var som värst, säger hon.
Hon har kontaktat hyresvärden Victoria Park via telefon och mejl flera gånger under åren och satt upp lappar i trappuppgången om att sopor inte ska ställas på golvet. Men folk har ändå ställt ut sopor och ibland har det dröjt tre-fyra dagar innan bolaget tagit bort soppåsarna, enligt Sabina Duhn och andra hyresgäster.
– Jag tycker inte att bolaget har skött det här bra alls. Man blir uppgiven när vi betalar dyra hyror och sopsystemet inte fungerar. Sedan kan det ju inte vara meningen att jag ska ringa varje månad och säga till om det här, säger hon.
Men för några veckor sedan fixades sopsugen som nu är igång igen. Den senaste dagen har bara två bananflugor dött i koppen med vatten, vinäger, vatten och en skvätt diskmedel, hos Sabina Dahn.
– Det har varit bra ett tag men jag är orolig över att sopproblemet ska komma tillbaka, säger hon.
En annan som inte är nöjd med hur Victoria Park har hanterat sopproblemen är småbarnsmamman Jill Friberg på Fiskarnas gata i Brandbergen.
Hon berättar att det var jobbigt eftersom hon har små barn.
– Hela lägenheten var full av flugor som satte sig på nappflaskorna och var i barnens ansikte. Hissen var full av flugor så man fick panik när man tog barnvagnen och flugorna var överallt, säger hon.
Hon är besviken över att bolaget inte vill ge henne någon kompensation för besvären.
– Det här har inte varit roligt. Vi har varit tvungna att köpa egna fällor, spray etc. Vi hade tolv flugpapper i alla rum som vi fick byta tre gånger om dagen i alla rum då dem var fulla med flugor.
Roger Malmquist, områdeschef på Victoria Park, i Haninge, förklarar att sopproblemen i Brandbergen berodde på att någon hade slängt byggavfall, stubbar och tältpinnar i sopnedkasten, vilket ledde till stopp i röret. När bolaget skulle rensa rören så upptäcktes att det var hål i röret. Något som tog några månader att reparera, men som nu är klart.
– Under tiden har vi informerat om att hyresgästerna får slänga sopor i sopkärl på gården men problemet är att vissa ställt sopor i trappuppgången eller i sopnedkasten och då luktar det och kommer flugor, säger han.
Flera hyresgäster klagar över att sopor har fått stå i trappuppgången i uppemot fyra-fem dagar vilket lett till lukt och flugor i lägenheterna. Vissa har också krävt kompensation, något som bolaget sagt nej till.
– Vi har erbjudit sopkärl på gården och åkt ut och sanerat så fort vi har kunnat så jag tycker att vi har gjort det vi har kunnat, säger han.
I höst ska Victoria Park ha ett möte med företaget som byggt sopsugssystemet och diskutera om det 40-50 år gamla systemet ska bytas ut mot ett nytt. Eller om hyresgästerna ska få sopkärl på gården.
– Jag är emot sopkärl på gårdarna eftersom det leder till att hyresgäster måste gå ut och att lastbilar måste köra in och tömma. Vi vill ha området så bilfritt som det går för säkerheten.
Har du förståelse för att hyresgästerna tycker det är jobbigt att ha soplukt och massor med bananflugor i sin lägenhet?
– Jag har förståelse för det men vi har sprungit i trappuppgångarna varje dag för att få bort soporna, säger han.
Flera hyresgäster berättar att det tog tid innan de fick information om att det var stopp i sopsugen och var soporna skulle slängas. Detta i sin tur har lett till att sopor ställts i trappuppgången eller slängts i sopnedkasten där soporna blivit liggande.
Men Roger Malmquist menar att det är fel.
– Det stämmer inte, så fort vi fick reda på från entreprenören som sköter sopsugsanläggningen gick vi ut med information till alla berörda hyresgäster. Vi har även gått ut med en påminnelse 3 gånger och även satt upp en lapp på varje sopnedkast på varje våningsplan, där de ber dom slänga i tillfälliga container och inte i trapphuset.