Hyresgäster utan värme i nio dagar: ”Grannen hade 10 grader i lägenheten”
Utetemperaturen har krupit ner under nollan. Inne i Niklas Ytterbergs lägenhet är det något varmare, men inte mycket. Niklas och hans barn behåller skor och ytterkläderna på.
– Värmen, vattnet och elen i trapphus och källare slutade att fungera för nio dagar sedan. Exakt hur kallt det varit i vår lägenhet vet jag inte. Men inne hos grannen var det nere på 10 grader, säger Niklas och visar upp vattendunkarna som han fyllt upp på annat håll för att ta sig igenom vardagen.
– Jag har fått användning av all beredskapsutrustning jag har, som till exempel vår portabla toalett från båten. Men att låta mina yngre barn bo i den här kylan gick inte. I helgen fick vi fly till Göteborg för att övernatta där, säger Niklas.
Sämre underhåll och service efter ägarbyte
Huset han bor i ligger strax utanför Munkedal i Bohuslän. Det är ett gammalt, vackert men bedagat putsat stenhus, färdigställt år 1911. Under många år fungerade det som vårdhem. I dag ägs det av fastighetsbolaget Stenhus i Munkedal AB och har åtta hyreslägenheter. Niklas Ytterberg flyttade in i sin fyrarummare, på 96 kvadrat och väl tilltagen takhöjd, våren 2018.
– Jag har trivts bra, men sedan Stenhus i Munkedal tog över som hyresvärd har underhållet och servicen försämrats. De är svåra att få kontakt med och i år har de höjt hyran två gånger utan att varken förhandla eller meddela oss innan. Men värst är förstås när strömmen stängdes av och värmen och vattnet försvann.
Strömmen försvann för andra gången
Bohusläningen var först med att berätta om hyresgästernas situation. När Hem & Hyra besöker huset har värmen och vattnet precis återvänt. Efter att ha varit borta i nio dygn.
Första gången det hände var i mitten av oktober. Helt utan förvarning stängdes elen i fastigheten av i tre dygn. Plötsligt försvann värmen, ljuset i trapphusen och vattnet i kranar, toaletter och tvättmaskiner. Förra måndagen, den elfte november, hände samma sak igen.
– I oktober väntade jag två dygn innan jag försökte nå hyresvärden. Den här gången hörde jag av mig direkt, säger Niklas.
Informationen kom i ett sms
Men hyresvärden gick inte att nå. Först en vecka efter avstängningen kom ett sms. Värden meddelade att de ”…arbetade för att få till en lösning med Ellevio angående strömmen och att de hoppas att de kan öppna den under dagen”.
Det skulle dock dröja ytterligare ett och ett halvt dygn innan elen, värmen och vattnet kom tillbaka. Hem & Hyra följer med Niklas in i trapphuset. På golvet innanför dörren står några tomma vattendunkar. Niklas vet inte säkert, men han tror att det var hyresvärden som såg till att de kom dit.
– Först på fredagen, fem dygn efter avstängningen, ställde de hit vattendunkar och små värmeelement som vi skulle värma upp lägenheterna med, säger Niklas och förklarar att hushållselen som hyresgästerna själva står för har fortsatt att fungera. Därmed kan de plugga in värmeelementen. Vad kostnaden kommer bli för det är ett annat orosmoment.
– I sms:et vi fick skrev värden att vi ska få ersättning. Men det är klart att man funderar på hur det ska bli med det med tanke på att de inte har råd att betala sin egen elräkning, säger Niklas.
Någon hjälp med att fylla upp dunkarna eller information om var de kan hämta vatten har hyresgästerna inte heller fått.
– Jag har fyllt på mina dunkar på båtklubben jag är med i. Hur de andra har gjort vet jag inte, säger Niklas.
Nittioåring låg nedbäddad
Flera hyresgäster har känt sig tvingade att lämna det kalla huset för att bo hos släktingar och vänner. Men inte alla. När vi passerar en rullator i trapphuset berättar Niklas att en granne, som är i nittioårsåldern, valt att stanna kvar men har fått ligga nedbäddad i sin säng för att klara sig.
Huset får sin ström av elbolaget Ellevio där Elina Jansson är pressekreterare. Hon beklagar hyresgästernas situation och säger att det som hänt på Kampstorp i Munkedal är det värsta hon sett.
– Det händer att hyresvärdar missköter sina inbetalningar och att vi får stänga av strömmen. Men jag har aldrig varit med om att det blir så här långvarigt, säger hon.
Elbolaget krävde deposition
Enligt Elina Jansson har Stenhus i Munkedal AB, vid upprepade tillfällen, låtit bli att betala sina elräkningar. Detta ledde till att Ellevio krävde en deposition på 100 000 kronor innan de slog på strömmen igen.
– Jag beklagar verkligen att hyresgästerna har råkat så här illa ut. Men att kräva en deposition är inget som vi gör godtyckligt utan endast när vi har företagskunder som vi ser inte kan betala, säger Elina Jansson.
Stenhus i Munkedal AB har nu betalat hela eller delar av depositionen. När det var gjort såg Ellevio till att strömmen på Kampstorp kom tillbaka.
Kan hyresgästerna pusta ut nu?
– Jag hoppas det. Men det beror på hur hyresvärden sköter sina inbetalningar framöver. Hyresgästerna har ju inte gjort något fel ändå drabbas de när deras värd gör på det här viset, säger Elina Jansson.
När strömmen försvann och värden inte gick att nå vände sig Niklas Ytterberg till Munkedals kommun för att få hjälp och stöd. Han tycker att deras bemötande varit bra, men konstaterar samtidigt att det är väldigt lite de kan göra.
– Jag vill inte säga att vi är rättslösa, men det blev väldigt tydligt att vi stod ensamma i det här. Att strömmen försvann i nio dagar, men vi fick försöka klara oss själva, säger Niklas Ytterberg.
”Kommunen har lite att säga till om”
Maria Bylund är enhetschef för miljöenheten i Munkedal, Sotenäs och Lysekil kommun. Hon säger att hon under sina 20 år i yrket aldrig har varit med om något liknande. Alltså att en hyresvärd misskött sig så att hyresgästerna blir utan värme och vatten i nio dygn. Men säger samtidigt att kommunen har väldigt lite att säga till om i sådana här situationer.
– I det akuta läget har vi svårt att ingripa. Men vi försöker ha en dialog med fastighetsägaren för hyresgästernas skull, säger Maria Bylund.
Hon förklarar att kommunen har ett tillsynsansvar när det gäller flerbostadshus. Att planen var att göra en tillsyn av det aktuella huset under nästa år, men att den tillsynen nu har tidigarelagts och kommer att ske inom ett par veckor.
Vad gör ni vid en sådan tillsyn?
– Främst tittar vi på att fastighetsägaren har en fungerande egenkontroll. Att man har rutiner för till exempel mätningar av ventilation och radon. Att städning av gemensamma utrymmen fungerar och att det är lätt för hyresgästerna att komma i kontakt med sin värd när de vill framföra ett klagomål. Helt enkelt, att fastighetsägaren sköter om huset och att bostäderna är bra. Och där ingår ju så klart fungerande uppvärmning, säger Maria Bylund.
Markus Ljungberg är säkerhetsstrateg och jobbar med krisberedskap och civilförsvar på Munkedals kommun. Inte heller han har kunnat erbjuda någon hjälp.
– Vårt uppdrag är att hantera kriser som är mer omfattande. Till exempel om hela Munkedal blir strömlöst under en längre tid. I situationen på Kampstorp är det tyvärr hyresgästen själv som måste försöka lösa problemen, som att ordna med vatten eller en alternativ bostad, säger Markus Ljungberg.
Hyresgästföreningen kan bistå
På Hyresgästföreningen är man kritisk till Stenhus i Munkedal AB:s agerande. Både när det gäller själva avstängningen av elen, att det tog att få fram vattendunkar och värmeaggregat samt att man höjt hyran två gånger utan föregående förhandling.
Juristen Anna Karlsson Wede säger att de drabbade har rätt till ersättning, i form av avdrag på hyran och eventuellt skadestånd.
– Om värden motsätter sig det och hyresgästen är medlem hos oss kan vi hjälpa till att driva saken vidare, säger hon.
Hem & Hyra har sökt hyresvärden Stenhus i Munkedal AB men har inte lyckats nå dem.